Kaip liudija daugelio Vakarų specialistų tyrinėjimai, žmogus muša kitą dėl to, kad jam atsiranda „poreikis mušti“. Kitaip sakant, suveikia instinktas. Jis prabunda, nes esant stipriam nerviniam susijaudinimui į kraują ūmai išmetamos didelės adrenalino dozės. Beje, susijaudinimas gali būti sukeltas giliai užgaulių moters žodžių...
Tokios būsenos žmogus, norėdamas išgelbėti savo organizmą nuo „perdegimo“, turi ką nors padaryti, fiziškai išsikrauti. Yra žinoma, kaip išsikraudavo rūstaujantys imperatoriai. Vergas, pamatęs įpykusį ar įsiutusį imperatorių, tučtuojau bėgdavo prie jo su ąsočiu. Paprastai valdovui reikėdavo sukulti du ar tris, o kartais ir dešimt sunkių ąsočių, kol jis nusiramindavo. Nuo stiprių ir ūmių viso kūno judesių (nes į marmurines grindis ąsočiai būdavo trenkiami iš visų jėgų) adrenalino kraujyje sumažėdavo. Bet kaip suprasti moterį, kuria „teisina“ vyrą mušeiką?
Renata K., ūkininkė, rašo: „Už nieką Algis nemuša. Visuomet prieš tai jį stipriai įskaudinu, užgaunu žeidžiančiu žodžiu. O kartais net pati, apimta isterijos, kimbu jam į plaukus... Sunku liautis, nes Dievas ir man ūmaus charakterio nepagailėjo. O kai vyras mane primuša, išsiverkiu – net kažkaip lengviau pasidaro. Nieko čia baisaus nematau, mūsų kaime daugelį moterų vyrai muša, kartais ir moterys kumščius paleidžia. Toks gyvenimas ir nėra ko visokiems „moterų gynėjams“ į jį kištis. Nėra ko visų retkarčiais žmonas mušančių vyrų priskirti prie alkoholikų ar prievartautojų. Gyvenime dažnai viskas labai sudėtinga“.
Gana netikėtas požiūris mūsų laikais. Renata, pati to nesuvokdama, patvirtina archajišką nuostatą, pagal kurią pagrindine moters savybe laikoma kantrybė, o svarbiausiu jos tikslu – išsaugoti šeimą. Neįprasta ši nuostata tuo, kad moteris toleruoja smurtą ir pateisina vyrą. Ji seka savo motinos pavyzdžiu. Atgaminama archajiško tipo šeima, kurioje abi pusės laiko normaliu reiškiniu retkarčiais kylančias muštynes. Sprendžiant iš Renatos tono, ji nesijaučia žeminama. Ar teisi Renata? Juk vyras tik dėl to ir duoda „rankoms valią“, kad jam tai leidžiama.
Esama daugybės tipų žmonių ir daugybės meilės formų. Moralė – tiesmuka, ji – ne psichologija ir negali atsižvelgti į visus. Dėl to ji smerkia kiekvieną, kuris pakėlė ranką prieš moterį. Ir čia slypi teigiama, sulaikanti jėga.
Yra moterų, kurias iš tiesų muša vyrai, nes yra silpni, jiems aptemsta akyse, jie turi psichinių sutrikimų, mėgsta žeminti ir dažnai žaloja net ir savo vaikus. Jos turi žinoti, kur reikia kreiptis pagalbos, nes smurtas šeimoje nėra normalus reiškinys. Bet neretai pasitaiko ir panaši į Renatos pozicija. Jos išpažintyje lengvai galima pastebėti mazochistinių požymių, sutvirtinančių daugelį patriarchalinio tipo šeimų. Neatsitiktinai Renata gyvena kaime.
Šiuolaikinis žmogus yra priverstas visą laiką būti geros formos, slopinti daugeli jausmų ir minčių, kuriems prasiveržti į paviršių neleidžia moralė, įstatymai ir t.t. Kad neužtrokštų, iš kur nors pasisemtų jėgų, jam būtina iškrova, nedidelis protrūkis. Siekdamas tos iškrovos, šiuolaikinis žmogus sportuoja, ieško pavojų kalnuose, o blogiausiu atveju – „pavojingų“ karuselių miesto parke.
Monotoniškame kaimo gyvenime tokių galimybių nėra. Kai kurioms šeimoms tam tikromis sąlygomis reikia patirti „sukrėtimą“. Tai, kad žmonos irgi muša vyrus, byloja tos prielaidos naudai.
Psichologai mano, kad be barnių nėra gilių santykių. Bet barnis barniui nelygus. Pasitaiko tokių bjaurių barnių, kad žmogus visai pamiršta, kas stovi prieš jį. Galų gale tokie barniai gali baigtis tragiškai (ir, beje, apie prievartą tik moters atžvilgiu ne visuomet galime kalbėti. Statistika liudija, kad Lietuvos moterys per barnius net užmuša savo vyrus).
Kita vertus, daugiau kaip 70 proc. buitinių žmogžudysčių Lietuvoje įvykdo neblaivūs asmenys. O tai jau kito pokalbio tema – apie alkoholikus.
Yra viena labai pavojinga mintis: kad vyras tarytum turi teisę suduoti moteriai, kai ji vyrą išmuša iš vėžių. Bet kaip tik tą akimirką jis ir turėtų susivaldyti! Jei jis vyras.
Moralė būtinai turi veikti auklėjimo sistemą. Jei berniukui įteigsime, kad bet kuriomis sąlygomis mušti moterį – nedora, kad tai žeidžia jo paties vyrišką savigarbą, suaugusiam jam bus lengviau susivaldyti. Net jei prieš jį iš tiesų stovės įtūžusi būtybė. Juk vyrui nėra nieko brangiau už jo savigarbą!