Praeitos savaitės įvykis, kai du pilotai 240 km praskriejo nusileidimo vietą, įkaitino diskusijas JAV. Karštai svarstoma, ar derėtų lakūnams leisti nusnausti skrydžio metu.
Prieš savaitę „Northwest Airlines“ lėktuvas, skridęs iš San Diego į Mineapolį, net 240 kilometrų praskrido oro uostą, kuriame turėjo leistis. Nors pilotai teisinosi karštai diskutavę dėl oro linijų politikos, aviacijos specialistai neslepia – greičiausiai juos pakirto nuovargis.
Lakūnai dispečeriams neatsakė daugiau kaip valandą. Aštuoniolika minučių pražiopsoję paskirtą oro uostą, jie galiausiai paprašė leidimo apsisukti ir grįžti į numatytąjį kelionės tikslą, kur juos pasitiko būrys FTB pareigūnų. Šie įtarė lėktuvą esant užgrobtą. Šiuo metu „Northwest Airlines“ kartu su JAV nacionalinio transporto saugumo tarnyba tiria įvykį. Manoma, jog kas iš tikrųjų dėjosi orlaivyje paaiškės tik po kelių mėnesių.
„Jei lakūnui iš tikrųjų reikia nusnūsti, jis neturėtų ignoruoti savo kūno poreikių. Priešingu atveju kyla grėsmė, jog pakilimo ar leidimosi metu lakūnas bus pernelyg pavargęs“, - teigė 30 m. lakūnu dirbęs Kitas Derbis. Vyras neneigė, jog per savo ilgametę karjerą jis neretai snausdavo skrydžio metu.
„Tai nebuvo jokia retenybė. Jei norėdavosi nusnūsti – snausdavau. Aš tokį elgesį labai skatinu“, - pridūrė. Pasak skrydžių veterano, kai kurių dalykų, kurie dedasi lakūno kabinoje visuomenei geriau nežinoti.
Tokie tarptautiniai vežėjai kaip „Air France“, „British Airways“ ir „Quantas“ nedraudžia lakūnams nusnūsti skrydžio metu, tačiau to JAV oro linijoms neleidžia Federalinė aviacijos administracija (FAA). Dar praeitą mėnesį FAA susilaukė nemažo spaudimo iš kitos organizacijos – Oro Transporto asociacijos dėl lakūnų snaudimo sankcionavimo. Lobizmui buvo pasitelktas NASA tyrimo rezultatas, atskleidęs, jog pogulis skrydžio metu mažina lakūnų nuovargį.
1989 m. NASA eksperimente per Atlantą skrido dvi grupės pilotų – vieniems buvo leista pasnausti 25 minutes, o kitiems – ne. Paaiškėjo, jog antroji grupė vis tiek užsnūsdavo ir tai darydavo penkis kartus dažniau.
Nors FAA šio bandymo rezultatai ir neįtikino, sensacingomis išvadomis dažniausiai remiasi jos taisykles laužantys lakūnai. Jie savo miegą net vadina „NASOS snauduliu“.
Šiuo metu Amerikoje lakūnams per 16-os valandų „budėjimo“ darbo dieną leidžiama skristi aštuonias. Kitu laiku jie rengia ataskaitas ar atlieka kitus paruošiamuosius darbus. Be to, lakūnai į darbo vietą iš namų dažniausiai keliauja bent kelias valandas.
Pagal federalines taisykles, dėl nuovargio į orą kilti atsisakantys pilotai yra saugomi nuo atsakomųjų veiksmų. Tačiau jie už „neišskraidytas valandas“ negauna pinigų.
Ilguose tarptautiniuose skrydžiuose lėktuve skrenda iš viso trys lakūnai, todėl pasikeisdami jie turi progą ilsėtis. Pasak ekspertų, dažniausiai ilgieji skrydžiai taip nenuvargina kaip trumpi, bet dažnesni.