„Gerb. Buto savininke, vykdoma Jūsų daugiabučio namo butų savininkų ir gyventojų apklausa“, - būtent taip skamba laiško, primenančio atsakingos institucijos išvaizdą, pradžia. Viskas būtų lyg ir įprasta, tačiau šios apklausos kaina 7 litai 11 centų. Kas tai - apklausa ar afera, ar ji teisėta bei kas siekia pasipelnyti?
Atsakingi už gerovę
Pirmadienį visoje šalyje ir, žinoma, Alytaus mieste, daugiabučių namų gyventojai pašto dėžutėse rado laiškus-raginimus (pažymėtus „unikaliais šeimos ūkio kodais“) - dalyvauti apklausoje ir „nedelsiant pareikšti savo nuomonę dėl daugiabučio namo renovacijos ir modernizavimo, dalyvaujant būsto atnaujinimo programoje.“ Gyventojai raginami pareikšti nuomones SMS žinute. Raginimo apačioje mažomis raidėmis informuojama, jog „apklausa yra informacinio pobūdžio, viešosios nuomonės tyrimas, skirtas atstovauti Jūsų namo interesams“.
Viešojoje erdvėje netylant svarstymams apie reikiamybę modernizuoti gyvenamuosius namus, diskusijos ir apklausos jau tampa įprastomis. Tačiau šios apklausos tikslas - ne tik išsiaiškinti gyventojų nuomonę, kurios „rezultatai bus skelbiami žiniasklaidos priemonėse ir internete“, tačiau ir užsidirbti - „trumposios žinutės kaina penki litai 88 centai be PVM.“ Tad kiekvienam, panorusiam išreikšti savo nuomonę, kuri neturės jokios reikšmės vykdant daugiabučių namų renovavimo programą, tai kainavo 7 litus 11 centų. Ar tai naujas verslas, ar piliečių budrumo tikrinimas?
Alytiškiai pasipiktinę
Kalbintiems alytiškiams ši apklausa dėl namo renovacijos darbų priminė pelningą verslą ir seniai naudojamą sukčiavimo būdą, kai SMS žinutėmis ar telefono skambučiais pranešama apie giminaičio ar šeimos nario nelaimę bei prašoma pinigų. Deja, šis būdas subtilesnis, skatinantis būti socialiai atsakingiems už savo ir kaimynų gerovę.
„Radęs šį laišką pašto dėžutėje nekreipiau dėmesio, vėliau įdėmiai perskaičiau ir supratau, jog jie tik nori išvilioti pinigus, juk SMS žinutėje neprašoma nei specialaus šeimos ūkio kodo, nei adreso, nieko, tiesiog ar sutinki renovuoti daugiabutį, ar ne, o kaina daugiau negu 7 litai“, - piktinosi Jaunimo gatvės gyventojas.
Nenusikalstamas verslas
Pasak Būsto ir urbanistinės plėtros agentūros (BUPA) (Agentūra yra biudžetinė įstaiga, dalyvaujanti įgyvendinant Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programą - red. past.) viešųjų ryšių atstovo Einaro Burkšo, agentūra neturi nieko bendro su šia apklausa. Agentūra jau kreipėsi į policiją, tačiau buvo nustatyta, jog nieko nusikalstamo šioje veikloje nėra. „Kadangi informuojama, kiek kainuos dalyvavimas apklausoje, o dalyvavimas joje nėra privalomas“, - sakė BUPA atstovas E.Burkšas.
Laiško siuntėja ir apklausos organizatorė UAB „Facility services“ prisistato kaip „Nacionalinis nuomonių centras". Gyventojams atsiųstuose laiškuose nurodomi įmonės rekvizitai, o laiškas pasirašytas projekto vadovo G.Zakarevičiaus. Pasak (BUPA) viešųjų ryšių atstovo E.Burkšo, dar prieš mėnesį bendrovė vadinosi „Būsto renovacijos valdyba“. „Kai BUPA gavo perspėjimą iš gyventojų, kreipėmės į minėtą įmonę dėl gyventojų klaidinimo, vėliau pavadinimas buvo pakeistas į „Nacionalinį nuomonių centrą“, - teigė E.Burkšas.
Budrumo patikrinimas
Raginimo tekste dėl namo renovacijos darbų apeliuojama į kiekvieno doro ir, žinoma, savo ateitimi besirūpinančio piliečio širdį. „Jūsų dalyvavimas apklausoje ypatingai svarbus, jeigu norite atkreipti atsakingų institucijų dėmesį į savo nuomonę dėl renovacijos darbų būtinybės šiuo sunkmečio periodu. Esate namo bendruomenės dalis, todėl nebūkite abejingi. Neleiskite spręsti už Jus. Nuomones prašome pareikšti nedelsiant.“
Laiško siuntėjai gyventojus informuoja netgi kam bus panaudotos surinktos lėšos, deja, laiško apačioje ir tik mažomis raidėmis: „Atskaičius operatorių ir kitus mokesčius gautos lėšos bus panaudojamos organizavimo ir administravimo išlaidoms padengti.“ Suprask, doras pilieti, jeigu tu, socialiai atsakingas už savo ir kaimynų gerovę, būk mielas, pasirūpink ir UAB darbuotojų gerove, o jeigu nenori, išlik budrus.
- Indrė Mikelionytė