Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) įspėja, kad tokios apgavystės prekybininkams gali brangiai kainuoti. Nesąžiningiems pardavėjams gali būti skiriama 5 tūkst. eurų bauda.
Su nuolaida – brangiau nei be jos
Su tokia situacija susidūrė ir vilnietis Remigijus. Jis šią savaitę pirmadienį, lapkričio 20 d. „Senukų“ prekybos tinkle įsigijo dulkių siurblį, už jį sumokėjo 65,90 euro.
„Jau kita dieną, antradienį prekybos tinklas pakeitė siurblio kainą, dabar jis kainuoja 104,98 euro. O su nuolaidos kodu taikoma 33 proc. nuolaida. Išeina, kad siurblys kainuotų apie 70 eurų.
Taigi nusipirkęs siurblį be nuolaidos dar ir sutaupiau. Štai kaip atrodo tos Juodojo penktadienio nuolaidos“, – piktinosi vyras.
Tikina, kad kainas keičia nuolat
Bendrovė „Kesko Senukai Digital“ komentavo, kad prekių ir paslaugų kainos rinkos ekonomikoje kinta nuolat.
„Šalia natūralių kainų pokyčių, skirtingais laikotarpiais yra taikomos ir įvairios nuolaidos bei akcijos. Tai yra įprasta praktika prekybos rinkoje, taikoma ir fizinėse, ir elektroninėse parduotuvėse.
Natūraliai pasikeitė ir minėtos prekės reguliari kaina. Šiai prekei, kaip ir kitoms mūsų siūlomoms įsigyti prekėms, skirtingais laikotarpiais yra taikomi įvairūs sąlyginiai nuolaidos kuponai, įskaitant ir minimą atvejį“, – tikino bendrovė.
Už pirkėjų klaidinimą skiriamos baudos
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) komentavo, kad pardavėjas vartotojui turi suteikti tikslią ir išsamią informaciją apie prekės kainą.
„Ši informacija neturi būti klaidinanti. Pastaraisiais metais įsigalioję Civilinio kodekso pakeitimai įpareigoja pardavėją, skelbiantį apie kainos sumažinimą, nurodyti ir žemiausią per 30 dienų laikotarpį buvusią konkrečios prekės kainą. Tokiu reguliavimu siekiama išvengti verslininkų manipuliavimo nuolaidomis.
Stebime, kaip pardavėjai laikosi šio reikalavimo. Reaguojama į vartotojų pranešimus, atliekami tyrimai savo iniciatyva, pasitelkiami informacinių technologijų kainų stebėjimo įrankiai. Už nustatytus pažeidimus nubaudėme keletą bendrovių“, – tikino VVTAT.
Anot tarnybos, už netinkamą kainų sumažinimo nurodymą bendrovėms gali būti skiriamos iki 5 tūkst. eurų baudos.
Neseniai tarnyba kaip tik skyrė 2200 eurų baudą už netinkamą pirkėjų informavimą apie taikomas nuolaidas.
Atmintinė pirkėjams
VVTAT dalijasi atmintine pirkėjams, kaip išpardavimų metų apsipirkti atsakingai.
„Įvertinkite akcijos sąlygas ir išimtis. Patikrinkite akcijos laikotarpį. Palyginkite kitų pardavėjų pasiūlymus.
Jeigu žadėta nuolaida nepritaikyta arba pasiūlymas klaidina kreipkitės į pardavėją arba praneškite apie tai VVTAT, pateikdami įrodymus“, – patarė tarnyba.
Pasak tarnybos, būtina saugoti pirkimo čekį, nes teisėti vartotojo reikalavimai vykdomi, tik pateikus prekės įsigijimą patvirtinantį dokumentą.
„Taip pat būtina patikrinti informaciją apie pardavėją. Ar yra nurodytas adresas, telefono nr., el. paštas, teisinė forma. Reikėtų patikrinti ir kur registruotas pardavėjas bei atsiliepimus apie jį.
Ir svarbiausia prieš perkant įsitikinti, ar tikrai prekė yra reikalinga. O gal ją perkate tik dėl nuolaidos? Sudarykite pirkinių sąrašą, kad nenusipirktumėte, to ko nereikia“, – patarė VVTAT.
Apgaudinėja ne tik prekybininkai, bet ir sukčiai
Šiaulių banko kasdienės bankininkystės direktorius Andrius Kamarauskas irgi tikino, kad Juodojo penktadienio ir kalėdinių išpardavimų metu itin svarbu kritiškai vertinti pardavėjų siūlomas kainas, nepirkti iš nepatikimų pardavėjų ar parduotuvių, su kuriomis niekada anksčiau neteko susidurti, nepasimauti ant siuntų tarnybomis apsimetančių sukčių kabliukų.
„Didelės nuolaidos pirkėjus dažnai tarsi apakina, jie pinigus moka pamiršę kritinį mąstymą. Vis dėlto, jei norite kokio nors brangesnio pirkinio, jo kainą būtų gerai sekti bent kelis mėnesius. Taip apsidrausite nuo pardavėjų triukų, kai prekių kaina iš pradžių padidinama, paskui šiek tiek sumažinama.
Yra daug pardavėjų, kurie nuolaidas taiko sąžiningai, deja, tokie yra tikrai ne visi. Mažai tikėtina, kad vienas pardavėjas tą pačią prekę parduos už perpus mažesnę kainą nei kitas. Jei kaina itin maža, pasiūlymą būtina vertinti itin kritiškai“, – sakė A. Kamarauskas.
Anot jo, šiuo metu smarkiai padaugėja elektroninių laiškų iš parduotuvių, kuriose kažkada galbūt apsipirkote ar tik lankėtės. Dažniausiai tai tiesiog reklaminiai pranešimai, tačiau neretai pasitaiko atvejų, kai sukčiai bando pirkėjus apgauti siųsdami informaciją iš į pardavėjus panašių, tačiau netikrų elektroninių pašto dėžučių.
„Jei perkant internetu kyla kokių nors abejonių, visuomet patartina paskambinti tiekėjui ir įsitikinti, ar parduotuvė iš tiesų egzistuoja, ar yra galimybė prekę apžiūrėti gyvai ir pan. Tai leis nepakliūti į apgavikų pinkles. Praktika rodo, kad fiktyviose parduotuvėse jums į skambutį niekas neatsakys, jokios informacijos apie prekę nesuteiks. Tai aiškus signalas, kad tokią parduotuvę reikia aplenkti“, – patarė pašnekovas.
Dėl to, anot jo, itin svarbu nepulti atidarinėti kiekvieno pasitaikiusio laiško, nevesti jokių svarbių asmeninių duomenų, jei nėra visiškai pasitikima prekybininkais, įtarimų kelia laiško siuntėjo el.pašto adresas.