Pirmadienį apie 19.45 val. Jaunimo ir Kaštonų gatvių sankryžoje nuo kelio nuvažiavo ir į tvorą atsitrenkė automobilis „Audi 100”. Į įvykio vietą Atvykę eismo priežiūros pareigūnai nenustebo išvydę girtą vairuotoją, 1976 metais gimusį alytiškį Renatą Z. Policininkai žado neteko tuomet, kai vyras pūstelėjo į alkoholio matuoklį - 7,84 promilės!
Tai absoliutus visų laikų rekordas Alytuje. Pernai vienas vairuotojas įpūtė 5,34, o vairuotoja - 4,89 promilės.
Bandė kalbėti
Liudininkų teigimu, Renatas Z. dar bandė kalbėti, orientavosi aplinkoje. 2006 metais vilkiko vairuotojui iš Utenos buvo nustatytas beveik 8, o Lenkijos piliečiui - 9 promilių girtumas. Beje, lenkas keletą savaičių buvo ištiktas komos.
Alkoholio poveikis skirtingas
Lietuvoje leidžiama vairuoti, jei alkoholio koncentracija neviršija 0,4 promilės. Taigi Renatas Z. leistiną normą viršijo beveik 20 kartų. Įvairūs šaltiniai nurodo skirtingą svaigalų poveikį žmogaus organizmui. Anksčiau buvo teigiama, kad mirtina alkoholio dozė - 5-6 promilės. Kaip matome, pastaraisiais metais žmonių organizmo atsparumas ugniniam vandeniui gerokai padidėjo.
Rašoma, kad sveikam asmeniui, sveriančiam apie 70 kilogramų, išgėrus pusės litro bokalą vidutinio stiprumo alaus, alkoholio koncentracija kraujyje siekia 0,43 promilės. Paskanavus 200 mililitrų vyno, alkoholio koncentracija kraujyje yra 0,41, o 100 gramų 40 laipsnių stiprumo degtinės - 0,69 promilės.
Medikų teigimu, normos, kiek išgerti alkoholio, kad būtų galima drąsiai vairuoti, Lietuvoje niekas nenustatė ir, atrodo, nenustatys. Kiekvieno organizmas alkoholį skaido nevienodai. Kuo vairuotojas lengvesnis, tuo mažiau jam pakanka, kad įpūstų daugiau nei 0,4 promilės. Greičiau apgirstama ir jeigu alkoholio vartojama nepavalgius.
Kaip organizmas skaido svaigalus, priklauso ir nuo kepenų funkcijos. Jeigu ji gera, alkoholis skaidomas greičiau, jeigu sutrikusi - lėčiau. Gydytojai pataria prieš sėdant prie vairo alkoholio nevartoti.
Konfiskuos transporto priemonę
Liepos pabaigoje rugpjūčio pradžioje pasipylus skaudžioms avarijoms, kurių kaltininkai neblaivūs vairuotojai, Lietuvoje pradėta diskutuoti, ar nevertėtų sumažinti leistinos alkoholio kiekio kraujyje ribos.
Šiemet padaugėjo įskaitinių avarijų, sukeliamų girtų vairuotojų. Jau parengti Administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimai. Numatyta, kad antrą kartą prie vairo pagavus neblaivų asmenį, bus konfiskuota transporto priemonė, skirta bauda ir taikomas administracinis areštas. Areštą ir turto konfiskavimą taikytų tik teismai. Teisės aktų pakeitimus, padedančius kovoti su žūtimis keliuose, artimiausiu metu turi svarstyti Vyriausybė ir po atostogų susirinkęs Seimas.
Statistikos duomenys negailestingi. Pagal žuvusiųjų keliuose skaičių Lietuva pernai daugiau kaip du kartus viršijo Europos Sąjungos (ES) vidurkį. Lietuvoje milijonui gyventojų vidutiniškai tenka 223 žuvusieji, ES - 86.
Dėl žūčių keliuose kasmet prarandama 10 proc. nacionalinio biudžeto pajamų. Nuo 1990 metų dėl eismo įvykių šalis neteko 13 tūkst. 400 žmonių - tiek, kiek gyvena, pavyzdžiui, Vilkaviškyje.
Beje, Didžioji Britanija, bandydama sumažinti mirčių keliuose, irgi rengia įstatymų pakeitimus, kuriuose visų amžiaus grupių naujiems vairuotojams ketinama taikyti 0,0 promilės alkoholio ribą. Jeigu pradedančiojo vairuotojo kraujyje rastų alkoholio, šiam tektų perlaikyti egzaminus. Kaip Lietuvoje, taip ir Anglijoje daugiausia avarijų sukelia jauni - iki 25-erių metų - vairuotojai.
Gediminas Vaitekūnas