Apie rudenį Kauno savivaldybėje pristatytą "Akropolio" projektą "Statybų pilotas" jau rašė. Šį 56 000kv. m ploto komercinį milžiną bendrovė "VP Market" planuoja įtaisyti pačiame miesto centre - vietoj "Kauno audinių" fabriko - tarp Karaliaus Mindaugo prospekto, Gedimino ir Griunvaldo gatvių bei "L" formos sklype kitoje Griunvaldo gatvės pusėje.
Miesto valdžios lengva ranka palaiminto projekto naujausias variantas prieš pat Naujuosius metus buvo pateiktas Kultūros vertybių apsaugos departamento Kauno padalinio tarybai. Paminklotvarkos specialistams jį pristatė architektas A. Kančas, kartu su "Maximų" architektu G. Jurevičiumi ir savivaldybės įmone "Kauno planas" dirbantis prie šio projekto.
Vietoj Nemuno slėnio panoramų - tunelis
"Statybų piloto" žiniomis, šiame naujametėmis nuotaikomis alsavusiame KVAD'o posėdyje pareikšta skirtingų nuomonių. Nors vienas kitas ekspertas teigė, kad Kauno centras - ne vieta tokių parametrų komerciniam monstrui, tačiau nusvėrė pragmatiškesnių paveldininkų požiūris - esą geriau patiems prižiūrėti projektavimą nei leisti komersantams bei architektams dirbti vieniems, savo nuožiūra...
Paminklotvarkos specialistai pakritikavo greta "Akropolio" sklypo stovinčios istorinės Karmelitų bažnyčios prieigų sprendinį, taip pat nurodė autoriams suskaidyti už Griunvaldo gatvelės numatytos parduotuvės "Maxima" tūrį, kad šis priartėtų prie miesto daliai būdingo užstatymo mastelio. Kiek daugiau ginčų sukėlė sprendimas didžiulę kelių aukštų automobilių aikštelę statyti virš Karaliaus Mindaugo prospekto ir šitaip maždaug 250 metrų krantinės atkarpą paversti tiesiog tuneliu. Tačiau daugelis KVAD'o tarybos narių pritarė, kad tokia aikštelė yra visai galima. Kaip "Statybų pilotui" sakė KVAD'o Kauno teritorinio padalinio vadovė I. Vaškelienė, statinys turėtų būti modernus, ažūriškas ir lengvas, jis turėtų neužgožti Karmelitų bažnyčios...
Tačiau akademikas A. Miškinis "Statybų pilotui" prisipažino aplankęs daugybę miestų Europoje bei JAV, bet niekur nematęs tokio brutalaus statytojų elgesio istorinėse miestų dalyse. Kauno "Akropolio" projektą jis tiesiai šviesiai pavadino miesto prievartavimu. A. Miškinio teigimu, čia visiškai ignoruojami visuomenės interesai, aklai tenkinant užsakovų nurodymus. Anot jo, "Akropolio" projektas šiurkščiai paneigia istoriškai susiklosčiusią Kauno urbanistinę struktūrą. "Kol neparengta transporto srautų analizė bei rimta studija, įrodanti tokios aikštelės galimybę, apie panašų statinį normaliame mieste kalbos net neprasidėtų", - "Statybų pilotui" pažymėjo mokslininkas.
Ant krantinės deda skersą
Žinoma, automobilių stovėjimo aikštelių problema Kauno "Akropoliui" yra aktuali. Ypač ji paaštrėjo, kai nepavyko operacija "Darželis" - kilus triukšmui visuomenėje, kai kurių valdininkų pažadas iškelti vaikų darželį iš gretimo sklypo buvo atšauktas, todėl "Akropoliui" teko skaitytis ir su sumažėjusia interesų teritorija, ir su sanitariniais atstumais nuo nelemtojo darželio. Kadangi, kaip žinome iš istorijos, “akropoliai” labai nemėgsta būti mažinami, suprantama, ir gimė idėja užsigulti ant Mindaugo krantinės.
Įdomu, kad vienu pagrindinių smuikų šiame projekte griežia savivaldybės įmonė "Kauno planas", kuri šiaip jau "taikos sąlygomis" turėtų rūpintis Kauno urbanistinės struktūros tolygia plėtra ir vertingų urbanistinių darinių apsauga nuo nemokšiškų, žalingų miestui projektų. Bet, kaip sako prezidento draugas, ko negali įveikti - nupirk.
Tad procesas dideliu greičiu juda pirmyn, o uždaruose pasitarimuose jau buriami pirmieji "panoraminio garažo" signatarai. Kadangi Kaune net meras apie tokius projektus sužino paskutinis, tai laukti kokių nors išsamesnių pristatymų, paaiškinimų ar komentarų visuomenei galėtų tikėtis nebent visiškas naivuolis, taip ir neištrūkęs iš "kurkime Kauną drauge" intoksikacijos.
Svarbiausias miesto fasadas išduotas
Taigi grįžkime prie "panoraminio garažo". Be abejo, pasaulio praktikoje pasitaiko, kad svarbus nacionalinis objektas (pvz., kongresų centras) netelpa viename kvartale, todėl būna sujungiamas su korpusais kitame kvartale. Tokios jungtys paprastai kerta gana neplačias abipusiai užstatytas gatves, o už skaidrių fasadų įsikuria kavinės, atviri ekspozicijų holai ar pan. Pastatas lyg atsiprašo visuomenės ir jai kompensuoja panoraminiais gatvės srauto vaizdais iš jungiančiosios galerijos.
Kaune, deja, turime visiškai priešingą atvejį. Ant plačiausios (8 juostų) miesto gatvės užsigula kelių aukštų garažas, kuris, semantiškai vertinant, yra ne kas kita kaip šių laikų tvartas. Jo žemas, platus ir ilgas (beveik 250 metrų) korpusas ne tik paverčia krantinę tuneliu, bet ir atima panoraminius vaizdus, o miesto išklotinę tiek vizualiai, tiek semantiškai užteršia. Beje, tai vyksta prie pat Nemuno salos (daugiau kaip 30 ha), kuri laikoma perspektyviausia erdve miesto rekreacijai plėtoti. Nemuno slėnis, kuriuo galima gėrėtis važiuojant Karaliaus Mindaugo krantine, tiesiog šiurkščiai perkerpamas pusiau. Kontekstas demonstratyviai ignoruojamas, o Karmelitų bažnyčia apskritai lieka pajuokos objektu. Apie simbolinę Nemuno reikšmę tautos istorijoje ir pagarbą, kurios jis yra vertas, tokiame kontekste net nepatogu prisiminti...
Europoje taip jau susiklostė, kad save gerbiančiuose miestuose garažai kišami po žeme. Arba į užkaborį, "buferinę" zoną, kad tyliai tūnotų ir atliktų kuklią, perdėm utilitarią savo funkciją. Greta upių, greta vandens telkinių save gerbiantis miestas paprastai stato išskirtinius namus, kurie ne tik tenkina statytojo poreikius, bet ir sukuria svarbiausiąjį miesto fasadą - fasadą į vandenį (anglai jį net vadina "waterfront"). Miesto vandens fasadas kuriamas šimtmečiais ir tampa svarbiausiu skiriamuoju ženklu, įvaizdžiu, kuris pasklinda po pasaulį tūkstančių aplankiusių tą miestą akyse. Širdyse - irgi...
Tačiau jeigu pabandytume paieškoti priežasčių, kurios Kaune verčia imtis tokių šiurkščių, ignoruojančių miesto urbanistiką sprendimų, pamatytume, kad jos banalios kaip 5 centai. VP akivaizdžiai nenori sumažinti į turimą sklypą netelpančio "Akropolio" apimčių, bet nenori ir statyti daugiaaukštės aikštelės po žeme, nes tai brangu. Belieka kreiptis į dvi seniausias pasaulio profesijas įvaldžiusias personas...
Mutacijos tęsiasi
Yra pasakyta, kad tikroji demokratija prasideda ten, kur mažas turi tiek pat teisių, kiek ir didelis, o didelis taip pat gerbia mažojo nuomonę ir papročius, kaip ir dar didesnio. Deja, didysis Trojos arklys, atriedėjęs iki pat Kauno centro, mutuoja ir klonuojasi dar net negimęs. Miesto praradimų, kuriuos buvo galima prognozuoti jau pačioje projekto pradžioje (eismo problemos, susiklosčiusio urbanistinio ir komercinio audinio suardymas miesto centre, Senamiesčio ir Laisvės alėjos žlugdymas), vis daugėja. Atrodo, kad "Akropolis" Kauno centre it galinga neutroninė bomba ne tik brutaliai pakeis jėgų pusiausvyrą sau naudinga linkme, bet ir ilgiems metams paliks Nemuno krantą užterštą radioaktyviomis stipriojo teisės ir "nieko nėra šventa" nuosėdomis.
SĮ "Kauno planas" specialistų komentaras
Investuotojo ketinimai Kauno centrinės dalies žemutinėje terasoje esančioje įmonės AB"Kauno audiniai" teritorijoje pastatyti apie 50 000 kv. m prekybos ir paslaugų centrą (toliau - PPC), skirtą Kauno ir aplinkinių regionų gyventojų aptarnavimui, iš esmės atitinka bendruosius šios miesto dalies urbanistinės plėtros tikslus, įteisintus galiojančiame Kauno miesto savivaldybės teritorijos bendrajame plane - tai pramonės įmonių konversija, jų teritorijų daugiafunkciškumo, urbanizacijos ir naudojimo intensyvumo padidinimas, funkcinių ryšių su gretimomis teritorijomis plėtojimas, efektyvus erdvių, vertingų pastatų ir infrastruktūros panaudojimas. Tiek šios, tiek investuotojo nuostatos dėl PPC dydžio ir planinės bei funkcinės struktūros konfigūracijos darė įtaką PPC ir gretimos teritorijos urbanistinės plėtros tikslų ir uždavinių parinkimui ir preliminarių sprendinių parengimui.
Pradiniame planavimo etape nustatyti šie pagrindiniai uždaviniai:
1. Dislokuoti aikštelę ties didžiausią transportinio pralaidumo potencialą turinčia susisiekimo tinklo dalimi, kadangi planuojama aikštelės transportinė apyvarta piko metu gali siekti apie 2300 automobilių per valandą.
2. Siekti, kad nesumažėtų saugaus eismo sąlygos ir transporto eismo greičiai gretimame susisiekimo tinkle.
3. Siekti išvengti gretimų gatvių tinklo atskirų dalių žymių transportinio apkrovimo disproporcijų.
Remiantis šiais teiginiais parengti ir planavimo organizatoriaus aprobuoti preliminarūs sprendiniai. Vienas jų yra apie 2500 vietų aikštelės įrengimas ties ir virš Karaliaus Mindaugo pr. Stovėjimo vietos įrengiamos 4 aukštuose. Aikštelės įvažiavimai ir išvažiavimai planuojami iš Karaliaus Mindaugo pr. abiejų kraštinių eismo juostų. Įvažiavimai į aikštelės viršutinius aukštus planuojami pandusais, jais taip pat galima realizuoti tarpaukštinius ryšius. Šiuo atveju tiek atvykstančio, tiek išvykstančio transporto srautų pasiskirstymas vyktų aikštelėje, todėl būtų išvengta papildomo manevravimo Karaliaus Mindaugo pr. ir gretimose sankryžose, transporto srautai būtų maksimaliai nukreipiami į pralaidžiausias sankryžas. Aikštelės pastatas užimtų susisiekimo infrastruktūros teritorijos viršutinę erdvę.
Planuojama aikštelė tarnautų ne tik PPC, bet ir Nemuno salos lankytojų poreikiams.
“Statybų pilotas”