Specialistai įvardijo, kada už skrydžio atidėjimą ar atšaukimą keleiviai gali gauti nemokamą maitinimą, apartamentus viešbutyje ir apmokėtus skambučius artimiesiems.
Jie atkreipė dėmesį, kad gabenant itin vertingą bagažą vertėtų papildomai užpildyti deklaraciją, mat kitu atveju, jį praradus, išmoka tesieks 1,3 tūkst. eurų.
Pašnekovai paaiškino, kada ir kokia kompensacija priklauso susižeidus ar žuvus lėktuvo ar laivo keleiviui, ir kur kreiptis, jei susitarti nepavyksta.
Kada išmokės 600 eurų, o kada apgyvendins viešbutyje
Advokatų kontoros „Ader“ teisininkas Edmundas Rusinas aiškino, kad atšaukus skrydį keleiviai turi teisę per 7 d. atgauti pinigus už bilietą.
Vietoje to jie dar gali pasirinkti nemokamą skrydį kitu maršrutu: arba kaip galima greitesnį, arba kitu keleiviui patogiu laiku. Taigi pasirinkimo teisė priklauso keleiviui.
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) įvardijo – jei keleivis pasirenka laukti skrydžio kitu maršrutu, atsižvelgiant į laukimo laiką, jam turi būti pasiūlyta:
- maistas ir gaivieji gėrimai;
- apgyvendinimas viešbutyje;
- transportas iš oro uosto į apgyvendinimo vietą (viešbutį ar kitą) ir atgal;
- galimybė 2 kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti telekso ar fakso pranešimus arba elektroninius laiškus.
Tarnyba paminėjo, kad, paprastai, keleiviai turi teisę į kompensaciją už patirtą žalą, jei skrydis buvo atšauktas ar atidėtas dėl aplinkybių, kurias oro linijos galėjo numatyti ir jų išvengti.
Tokiu atveju kompensacijos mokėjimas ir jos dydis priklauso nuo sugaišto papildomo laiko, atstumo iki kelionės tikslo ir pan.:
- 250 eurų, jei skrydžio atstumas – 1500 km ar mažiau;
- 400 eurų, jei skrydžio atstumas yra 1500–3500 km;
- 600 eurų, jei skrydžio atstumas – daugiau nei 3500 km.
Advokatas tik pridūrė, kad teisė į kompensaciją atsiranda, kai skrydis yra atšaukiamas, vėluoja 3 ar daugiau val. arba galutinį kelionės tikslą pasiekia 3 val. vėliau, nei nurodyta biliete.
Kada kompensacijos už atšauktą skrydį negausite?
VVTAT atkreipė dėmesį, kad skrydį atšaukus dėl ypatingų aplinkybių, kurių nebūtų buvę galima išvengti net ir imantis visų pagrįstų priemonių, o vežėjui galint tą įrodyti, keleiviams kompensacija nepriklauso.
Ji neskiriama ir tais atvejais, kai apie kelionės atšaukimą keleiviai yra informuojami bent 2 savaites iki tvarkaraštyje numatyto išvykimo laiko.
Tarnyba paminėjo ir streikus, kurie ne visada yra laikomi ypatinga aplinkybe, apie kurią oro vežėjas negalėjo iš anksto žinoti.
„Kiekvienu atveju yra atliekamas tyrimas vertinant, ar streikas gali būti traktuojamas kaip ypatinga aplinkybė.
Pvz., atsižvelgiama, kaip streiko dalyviai informavo darbdavį (oro vežėją) apie streiką. Tokius atvejus vertina arba atitinkamos priežiūros institucijos, arba teismas“, – nurodė VVTAT.
Kompensacijos už bagažą, susižalojimą ar žūtį
E. Rusino teigimu, jeigu oro linijos apgadina / praranda keleivio bagažą arba jis vėluoja, vežėjo atsakomybė negali viršyti 1131 specialiųjų skolinimosi teisių, t. y. apie 1,3 tūkst. eurų kompensacijos kiekvienam keleiviui.
O didesnė suma už bagažą keleiviui gali būti išmokama tik tada, kai keleivis dar prieš skrydį užpildo specialią deklaraciją dėl didesnės vertės bagažo gabenimo, pridūrė advokatas.
Anot jo, keleiviui susižalojus ar žuvus kelionės metu, vežėjo atsakomybė negali būti mažesnė kaip 100 tūkst. specialiųjų skolinimosi teisių, kas yra maždaug 122 081 euras.
O didesnės žalos įrodinėjimas, pasak teisininko, yra keleivio pareiga.
Vis tik E. Rusinas pridūrė – jeigu susižeidimas yra paties keleivio kaltė (pvz., jis buvo neužsisegęs diržo ar pan.), kompensacijos reikalauti jis negali.
Kur kreiptis ir ką reikia pateikti?
Anot VVTAT, kiekvienu atveju keleiviai turi bandyti klausimą išspręsti su vežėju tiesiogiai, t. y. sulaukti jo atsakymo, kuris privalo būti pateiktas per 2 mėn.
Ir tik tada, jeigu to nepavyksta padaryti, keleiviai gali pateikti prašymą atsakingai priežiūros institucijai.
Tarnyba akcentavo, kad visos šios taisyklės galioja Europos Sąjungoje (ES), t. y. tik tiems keleiviams, kurie išvyksta iš ES valstybės oro uosto arba atvyksta į ES oro uostą iš trečiųjų šalių, kai skrydį vykdo ES registruotos oro linijos.
„Lietuvoje nėra registruotų oro vežėjų, todėl dažniausiai Lietuvos keleiviai susiduria su ES registruotomis įmonėmis.
Kilus ginčams su šiomis įmonėmis, keleiviai gali kreiptis į Europos vartotojų centrą Lietuvoje, kuris tarpininkauja sprendžiant vartotojų ginčus“, – dėstė VVTAT.
Pasak jos, jei ginčo išspręsti nepavyksta, vartotojo skundas perduodamas nagrinėti Lietuvos transporto saugos administracijai, pridedant susirašinėjimą su vežėju, skrydžio bilietų ir kitų susijusių dokumentų (jei tokių yra) kopijas.
Kelionės vandeniu – ko galite reikalauti?
E. Rusino aiškinimu, kai tampa akivaizdu, kad kelionė jūra ar kitais vidaus vandenimis (laivu, kruizu, keltu ir pan.) bus atšaukta arba atidėta ilgiau kaip 90 min., keleiviams, atsižvelgiant į laukimo laiką, turi būti pasiūlomi nemokami užkandžiai, patiekalai ar gaivieji gėrimai, jei jų yra arba įmanoma pristatyti dedant protingas pastangas.
Esant nurodytos trukmės vėlavimui, keleiviui siūloma pasirinkti, ar:
- vykti į galutinę atvykimo vietą kitu maršrutu be jokio papildomo mokesčio;
- atgauti pinigus už bilietą ir nemokamai grįžti į pradinę išvykimo vietą.
Anot pašnekovo, keleiviai dar gali pasirinkti palaukti vėluojančio reiso, bet už tai reikalauti 25 proc. bilieto kainos, kai:
- vėluojama ne mažiau kaip 1 val., o kelionė trunka iki 4 val.;
- vėluojama ne mažiau kaip 2 val., o kelionė trunka iki 8 val.;
- vėluojama ne mažiau kaip 3 val., o kelionė trunka iki 24 val.;
- vėluojama ne mažiau kaip 6 val., o kelionė virš 24 val.
Jei vėlavimas šias valandas viršija dvigubai, keleiviai turi teisę į 50 proc. bilieto kainos kompensaciją.
Vis tik daiktų praradimo ar sugadinimo, keleivių mirties ar susižeidimo atvejai, pasak advokato, nėra reglamentuoti: „Tačiau keleiviai turi teisę į nuostolių atlyginimą pagal nacionalinę teisę.“
Už keltus iš Klaipėdos į Smiltynę ir atgal atsakinga bendrovė „Smiltynės perkėla“ nurodė, kad dėl bilieto grąžinimo keleiviai turi į kreiptis el. paštu [email protected] arba užpildyti prašymą internetu.
Atstovas paminėjo, kad tas pats kelto bilietas galioja abiejose – Naujoje ir Senojoje – perkėlose. Tad, jei dėl nepalankių oro sąlygų paslauga yra sustabdoma vienoje perkėloje, keleiviai gali naudotis kita. „Jei kelionės metu keleivis susižaloja arba yra apgadintas jo turtas (įskaitant vežimėlį), jis turi teisę reikalauti kompensacijos.
Kompensacijos dydis nustatomas individualiai pagal konkrečias aplinkybes ir žalos mastą. Tokie incidentai per metus fiksuojami vienetais arba jų iš viso nebūna“, – nurodė bendrovė.