Žinoma, pirmieji elektra varomi „Renault“ eksperimentai sulaukė įvairiapusiškų įvertinimų, tačiau per dešimtmetį sukauptos žinios ir patirtis turėjo padėti „Renault“ specialistams suprasti, kaip įvairiomis sąlygomis veikia baterijos, kuo dažniausiai skundžiasi elektromobilių vairuotojai ir koks turėtų būti elektromobilio, atitinkančio šiandieninius poreikius, receptas.
Pamirškite plokščią it banglentė „Renault Fluence“ ar savotišką „Renault Zoe“. Susipažinkite su visiškai nauju, elektriniu „Renault Megane E-Tech“ – absoliučiai nieko bendra su anksčiau gamintais „Renault“ elektromobiliais neturinčiu modeliu. Jo „degustacijai“ išvykome į kaimyninę Lenkiją, kur gavome progą, nors ir trumpai, išbandyti būsimą bendrovės bestselerį.
Tai – ne SUV
Kai pirmą kartą pamatėme šio automobilio nuotraukas, iškart pagalvojome – „O, ne. Dar vienas SUV.“ Visgi, nors nuotraukose jis atrodo pūstas lyg iš orkaitės ištraukta bandelė, realybėje labiau primena putlesnį hečbeką, o ne madingą SUV.
„Renault“ pripažįsta, kad SUV automobilių paklausa su kiekvienais metais viršija pasiūlą, tad nereikėtų stebėtis, jog elektrinis „Megane E-Tech“ bando sukurti optinę iliuziją. Vis dėlto, tikrąją „Megane E-Tech“ prigimtį kone idealiai atskleidžia kėbulo išmatavimai, mat elektrinis „Renault“ yra 172 mm trumpesnis, 45 milimetrais siauresnis ir 41 mm aukštesnis už „Ford Focus“. Netikėta, ar ne? Mums irgi.
Už šį apgaulingą vaizdą turėtume dėkoti platformai, ant kurios buvo suręstas šis elektromobilis. Dėl naujos struktūros dizaineriai gali išlipti iš nubrėžtų rėmų ir atsisakyti tam tikrų apribojimų. Pavyzdžiui, priekinė dalis gali būti trumpesnė, nes „variklio“ skyriuje nebėra vidaus degimo variklio ir jį juosiančių aušinimo žarnų ar papildomų radiatorių.
Jie taip pat kiek įmanoma prailgino ratų bazę (ji siekia 2,7 metro), kad užtikrintų maksimaliai erdvų interjerą. Nors atsižvelgiant į matmenis „Renault Megane E-Tech“ yra kompaktiškesnis už „Ford Focus“, tačiau interjero erdve ir kėbulo prošvaisa „Megane E-Tech“ pranoksta ne tik jį, bet ir daugelį kitų tos pačios klasės automobilių.
„Google“ paslaugos pasiekiamos akimirksniu
„Renault“ yra vienas iš nedaugelio gamintojų, kuris pradės masiškai naudoti „Google Automotive OS“ operacinę sistemą savo automobiliuose. Iš pradžių šį žingsnį žengė „Stellantis“, vėliau – „Volvo“, o dabar – „Renault“.
Ką tai reiškia jums? O gi tai, kad automobilyje naudojama multimedijos sistema, iš esmės, yra labai artima išmaniuose telefonuose naudojamai „Android“ operacinei sistemai. „Google Maps“ bei eilė kitų programėlių yra pasiekiamos „Google Store“. Be to, ši programinė įranga užtikrina, jog net ir pasirodžius šio modelio įpėdiniui, „Megane E-Tech“ galės gauti nuolatinius programinės įrangos atnaujinimus nuotoliniu būdu („Over the Air“) bei neliks užmarštyje po poros metų.
Elektromobilių vairuotojai labiausiai įvertins „Google Maps“ funkcionalumą. Žemėlapiuose integruotos funkcijos, padedančios surasti įkrovimo stoteles bei realiu laiku rodančios jų prieinamumą. Važiuojant į tolimesnę kelionę, maršrutas iškart bus sudėliojamas atsižvelgiant į įkrovimo stotelių tinklą ir baterijos likutį. „Google Maps“ taip pat įspės vairuotoją, jeigu norima įkrovimo stotelė staiga pasirodys neveikianti. Tokiu atveju navigacija tiesiog pasiūlys kitą, optimalesnį maršrutą.
Geriausia yra tai, jog „Renault“ sugebėjo ne tik išnaudoti „Google Automotive OS“ operacinės sistemos funkcionalumą savo naudai, bet ir supaprastino jos valdymą. Apie grafinės sąsajos grožį bei pačios sistemos efektyvumą reikėtų atskiros diskusijos (tai padarysime, kai automobilį išbandysime Lietuvoje), mat ji padėtų įvertinti silpnąsias kitų identišką operacinę sistemą naudojančių multimedijų, pavyzdžiui, dabar jau daugumoje „Volvo“ automobilių diegiamos sistemos, vietas.
Efektyvumas ne tik popieriuje
Už Lietuvos ribų organizuojami bandomieji važiavimai dažniausiai pareikalauja veltis į tam tikrus kompromisus. Nors bandymų organizatoriai paruošia maršrutus, kuriuose galima ramiai išbandyti pristatomą automobilį, nemaža dalis paruoštų maršrutų būna neįdomūs ir neleidžiantys išbandyti automobilio galimybių.
Atvykę į „Renault“ surengtus bandymus Lenkijos pajūrio tripolyje (Gdanskas, Gdynė ir Sopotas) susidūrėme su keliomis problemomis. Pirmoji problema – organizatorių sudaryti maršrutai driekėsi, daugiau ar mažiau, tais pačiais keliais. Antroji problema – milžiniška tripolio teritorija, kurios ribas kirsti reikia laiko, kurio mes, deja, neturėjome. Trečia – turėjome improvizuoti ir važiuoti ten kur akys mato, bandant ištrūkti iš didmiesčius kamuojančių spūsčių.
Kadangi didžiąją dalį laiko važinėjome mieste, stoviniavome spūstyse ir tik retkarčiais perkopdavome 90 km/val. ribą, šis kelionės kokteilis leido išvysti realias energijos sąnaudas kasdieniškose ir retkarčiais gerokai nervus tąsančiose situacijose.
Nebandydami tausoti baterijos, nuolatos junginėdami važiavimo režimus bei keisdami energijos rekupreacijos sistemos nustatymus, su dviem skirtingais bandomaisiais modeliais įveikę skirtingus maršrutus, prietaisų skydelyje matėme 15,8 ir 16,3 kWh siekiančias sąnaudas, o tai – labai geras rodiklis.
Jis smagus vairuoti
Daugiasvirtė galinė pakaba, nauja vairo kolonėlė ir, palyginti su standartiniu „Megane“, 90 mm žemiau esantis svorio centras yra tik kelios užuominos apie „Renault“ siekį nepamiršti, jog technologijų prikimštas automobilis kelyje turi elgtis pavyzdingai.
Būsime atviri – iš pradžių nesitikėjome stebuklų ar potyrių, kurie leistų maloniai nudžiugti. Tiesiog patirtis byloja, jog panašaus dydžio elektromobilių kūrėjai nėra linkę investuoti į pakabos sistemas, kurios užtikrintų sklandžią amortizaciją, ypač važiuojant duobių, įskilimų ar prastai išlygintų asfalto lopų išvagotu kelio ruožu. Tad kaip reikėtų vertinti „Renault“ pastangas? Tiesą sakant – optimistiškai.
Įveikus pirmąją dešimtį kilometrų, iškart galima pastebėti „Renault Megane E-Tech“ išskirtinį bruožą – važiavimo komfortą. Duobės, grubūs sujungimai ar didesni iškilimai – „Megane E-Tech“ per juos sklandžiai pervažiuoja ir nebando rodyti kaprizų. Iš tiesų, pakabos konfigūracija kelia asociacijas su „Golf GTI“ – standu, bet ne per daug – išlipus iš automobilio trenkti duris su didžiausiu įniršiu nesinorės.
Vairo mechanizmas taip pat palieka gerą įspūdį. „Renault“ sprendimas pritaikyti 12:1 siekiantį vairo kolonėlės perdavimo santykį (sako, jog tai mažiausias rodiklis klasėje), kuris, tiesą sakant, yra labai artimas „Alfa Romeo“ filosofijai, kuomet prie Titaniko dirižablių pripratę vairuotojai į tokį perdavimo santykį reaguoja šiek tiek įsitempę. Vis dėlto, toks perdavimo santykis užtikrina, kad manevruojant nedideliu greičiu ar važiuojant vingiuotu keliu vairą sukioti reikia gerokai mažesniu kampu. Vienu metu šis sprendimas palengvina vairuotojo dalią ankštame daugiabučio kieme ir tuo pačiu leidžia keisti automobilio važiavimo trajektoriją džiuginančiai greitu tempu. Skirtumas nuo „Alfa Romeo“ yra tik toks, jog apsisukimo spindulys neprimena dviaukščio autobuso.
Bus pigesnis už „Volkswagen ID.3“
37 530 eurų – tokią sumą išvysite atsidarę „Volkswagen ID.3“ kainoraštį. Už ją gausite mažiausios talpos bateriją ir, švelniai tariant, ganėtinai skurdžiai įrengtą elektromobilį.
Elektrinis „Renault Megane E-Tech“ Lietuvoje, su mažiausios talpos (40 kWh) baterija ir žemiausiu („Equilibre“) įrangos lygiu atsieis 36 100 eurų. Net ir pasirinkę pigiausią, mažiausiai visų mylimą versiją, gausite visai neprastai įrengtą mašiną. Standartinėje įrangoje gausite 7-ias oro pagalves, vairuotojo nuovargio stebėjimo sistemą, automatinę avarinio stabdymo sistemą su pėsčiųjų ir dviratininkų atpažinimo technologija bei dar tuziną saugumo sistemų ir LED priekinius žibintus.
Mažesnė baterija taip pat bus siūloma ir vidutinio įrangos lygio versijoje („Techno“ – 38 550 Eur), kurioje papildomai gausite tobulesnę nei ankstesniuose modeliuose, jau trečiosios kartos „Multi-Sense“ sistemą, dar didesnį kraitį vairavimo asistentų, dviejų zonų klimato kontrolę, belaidį telefono įkroviklį, šildomas sėdynes bei padoresnę garso sistemą.
Tuo tarpu didžiausios talpos (60 kWh) baterija bus siūloma „Techno“ (43 400 Eur) arba aukščiausio „Iconic“ (45 800 Eur) įrangos lygio versijose. „Iconic“ lygyje papildomai rasite priekinius ir galinius atstumo jutiklius, masažo funkciją turinčias priekines sėdynes, „Harman Kardon“ garso sistemą bei dar keletą smagių niekučių.
Prekyboje – rudenį
Elektrinis „Renault Megane E-Tech“ yra pirmasis, visiškai naujos modelių gamos narys. Įprastai, toks pareiškimas pro vieną ausį įeitų ir pro kitą išeitų, tačiau trumpas pasimatymas su elektriniu hečbeku leidžia manyti, jog netolimoje ateityje išvysime eilę sumaniai suprojektuotų ir kainą pateisinančių automobilių.
Didžiausia problema gali slypėti ne pačiame automobilyje. Dabartinė padėtis automobilių rinkoje kelia nemažai abejonių dėl galimybės įsigyti ne tik šį „Renault Megane E-Tech“, bet ir bet kokį kitą naują modelį. Nors „Renault“ džiaugiasi iki šių dienų sulauksi maždaug 10 000 išankstinių užsakymų, tačiau aižėjančios tiekimo grandinės gali pavėlinti automobilio debiutą Lietuvoje.
Dabar tik lieka tikėtis, jog „Renault“ noras pradėti elektrinio „Megane E-Tech“ prekybą šių metų rudenį išsipildys su kaupu.