Tad pateikiame vienų brangiausių naikintuvų aprašymus. Šiame sąraše esantys orlaiviai atlieka naikintuvo / atakuotojo vaidmenį, rašo militarymachine.com.
MiG-29 Fulcrum
„Mikoyan-Gurevich MiG-29“ yra dviejų variklių lėktuvas, NATO vadinamas „Fulcrum“. Kai kurie mano, kad „MiG-29“ yra pranašesnis už kitus ketvirtos kartos amerikiečių ir Europos naikintuvus. Reaktyvinis lėktuvas pradėtas naudoti 1982 m., ir toliau prisitaiko prie šiuolaikinių priešo naikintuvų grėsmių.
Rusija, Ukraina ir Indija naudoja daugumą visų kada nors pagamintų „MiG-29“. „MiG-29“ pasiekia maksimalų maždaug 2414 kilometrų per valandą greitį. Tai nėra paskutinis Rusijos orlaivis, patekęs į brangiausių naikintuvų sąrašą. Jo kaina 23,8 milijono dolerių arba 21,2 mln. eurų.
MiG-21
„MiG-21“ yra vieno variklio reaktyvinis naikintuvas, pagamintas „Mikoyan-Gurevich“ projektavimo biuro kaip ankstesnių „MiG-17“ ir „MiG-19“ kartų patobulinimas. Jis aprūpintas vienu „Tumansky R25-300“ turboreaktyviniu varikliu, kuris suteikia „MiG-21“ maksimalų 2172 km/h greitį.
Sukurtas epochoje, gerokai anksčiau nei pažangūs radarai ir aviacijos elektronika, „MiG-21“ atakuoja iš pasalų. Lėktuvas labai priklauso nuo įgaunamo greičio, atakuoja savo taikinį ir įsibėgėja, kol jokia priešo ugnis nespėja jo sugauti. Nors šiandien jie yra viešai prieinami ir nebrangūs, „MiG-21“ 1959 m., kai buvo pagamintas, kainavo maždaug 2,9 milijono dolerių.
Dabar jo kaina apie 25,1 milijono dolerių arba 22,5 mln. eurų.
F-16C/D Fighting Falcon
Aviacijos įmonės „Lockheed Martin“ „F-16 Fighting Falcon“ yra daugiafunkcis vieno variklio naikintuvas, dažnai naudojamas oro pranašumo misijoms, taip pat artimai pagalbai ore. Dabartiniame F-16 bloke, C ir D variantuose, yra atnaujintas našumo variklis – General Electric F110 arba „Pratt & Whitney“ F100.
„F-16C“ yra atnaujinta vienvietė versija, o „F-16D“ yra dvivietė versija. F-16 yra vienas plačiausiai gaminamų ir skraidytų lėktuvų karo istorijoje. Tai pirmieji Amerikoje pagaminti brangiausi naikintuvai sąraše. Šios dvi F-16 versijos pirmą kartą buvo pradėtos eksploatuoti 1994 m. ir šiandien jomis labai pasitikima. Naikintuvas 1998 m. kainavo 18,8 milijono dolerių, o tai 2018 m. prilygsta 29,1 milijono dolerių.
Jo kaina 29,1 milijono dolerių arba 26,1 mln. eurų.
Dassault Mirage 2000
Šis taktinis, daugiafunkcis naikintuvas/bombonešis iš Prancūzijos yra sukurtas mažam aukščiui, artimo atstumo pagalbai ore ir greitam giluminiam smūgiui į ginčijamą oro erdvę. „Dassault Mirage“ buvo pradėtas naudoti 1984 m.
Nuo tada jo aprašymas pasipildė gana įspūdingomis kovinėmis pergalėmis. Jis yra labiausiai eksportuojamas Europos kovinis lėktuvas. Naikintuvo turboventiliatorinis variklis „SNECMA M53-P2“ užtikrina maksimalų 2333 km/h greitį. „Dassault Mirage 2000“ kainuoja 30,6 mln.
Jo kaina 30,6 milijono dolerių arba 27,5 mln. eurų.
MiG-31 Foxhound
NATO šiam dviviečiam viršgarsiniam gaudytojui suteikė pavadinimą „Foxhound“. „MiG-31“ pirmą kartą pakilo 1975 m., pradėtas naudoti 1982 m., ir jį eksploatuoja beveik vien Rusijos oro pajėgos ir Kazachstano oro pajėgos. Du „Solovyev D-30F6“ turboventiliatoriniai veleno varikliai padeda „Foxhound“ pasiekti maždaug 3057 km/h greitį.
Šis reaktyvinis lėktuvas skirtas skristi dideliu greičiu mažame aukštyje, taip pat sekti kelis taikinius vienu metu dideliame aukštyje. Jo kaina 33,2 milijono dolerių arba 29,8 mln. eurų.
F/A-18 Hornet
Pirmasis JAV smogiamasis naikintuvas „F/A-18“ yra dviejų variklių, kelių užduočių taktinis lėktuvas. Šiuo metu D modelis yra JAV karinio jūrų laivyno lėktuvas, skirtas atakai, priekinei oro kontrolei ir taktinei oro kontrolei.
„F/A-18“ veikia iš visų 10 aktyvių lėktuvnešių ir dominuoja „Blue Angels“ aviacijos šou. Vienas iš labiausiai mėgstamų ir brangiausių naikintuvų.
Du „F404-GE-402“ patobulinto veikimo turboventiliatoriniai varikliai leidžia „F/A-18“ pasiekti 2099 km/h greitį. 2009 m. „F/A-18“ kainavo 29 mln. JAV dolerių arba 26 mln. eurų. Jo kaina 34,1 milijono dolerių arba 30,6 mln. eurų.
Su-30
Daugiafunkcis naikintuvas „Sukhoi Su-30SM“ yra reaktyvinių naikintuvų „Su-30 MK“ šeimos variantas, sukurtas specialiai Rusijos oro pajėgoms. „Su-30“ pilotuoja dviejų žmonių įgula.
Naikintuvas yra varomas dviem „AL-31FP“ turboreaktyviniais varikliais, todėl didžiausias jo greitis yra beveik 2414 km/h. „Su-30“ gali pasiekti 17 kilometrų aukštį. Jo kaina 37,5 milijono dolerių arba 33,7 mln. eurų.
Su-27 Flanker
Rusija užsakė „Su-27 Flanker“ atsakydama į amerikiečių nusipirktus ketvirtos kartos reaktyvinius naikintuvus „F-14 Tomcat“ ir „F-15 Eagle“.
„Su-27“ (NATO pramintas „Flanker“) yra daugiafunkcis naikintuvas, naudojamas (ir yra brangiausių naikintuvų sąraše) nuo 1985 m. JAV Gynybos departamentas iš tikrųjų nusipirko kelis „Sukhoi SU-27“, kad galėtų išbandyti savo kariuomenės pasirengimą prieš reaktyvinį naikintuvą.
„Sukhoi Su-27“ varomas dviem „Saturn/Lyulka AL-31F“ turboventiliatoriais, todėl orlaivis pasiekia maksimalų 2494 km/h greitį. Jo kaina 41,2 milijono dolerių arba 37 mln. eurų.
Su-34
Šis dviejų vietų naikintuvas / bombonešis yra „Su-27 Flanker“ atšaka. Rusija užsakė „Su-34“ gamybą 2008 m., jis buvo pradėtas eksploatuoti 2015 m., o „Sukhoi“ dizaino biuras pristatytė „Su-34“ dar iki 2020 m.
Reaktyvinis lėktuvas išoriškai panašus į „Su-27“, tik turi kitokios formos orlaivio nosį, kad tilptų naujas radaras. Du „Saturn AL-31F“ turboventiliatoriniai varikliai leidžia „Su-34“ pasiekti maksimalų 1931 km/h greitį.
Jo kaina 41,2 milijono dolerių arba 37 mln. eurų.
F-15 Eagle
Šis reaktyvinis naikintuvas buvo neatsiejama JAV oro pajėgų operacijos dalis nuo pat jos įkūrimo 1972 m. „F-15 Eagle“ pasižymi dideliu manevringumu, geru traukos ir svorio santykiu bei puikiu veikimu bet kokiomis oro sąlygomis. Priklausomai nuo varianto, du „Pratt & Whitney“ „F100-PW-100“, „220“ arba „229“ turboventiliatoriniai varikliai su papildomais degikliais padeda „F-15“ pasiekti maksimalų 3017 km/h greitį.
1998 m. „F-15“ kainavo 29,9 mln. JAV dolerių, dabar jo kaina apie 43,1 milijono dolerių – 38,7 mln. eurų.
MiG-35 Fulcrum
Šis 4.5 kartos naikintuvas yra „MiG-29“ atšaka, todėl jie turi bendrą pavadinimą. Šiame daugiafunkciniame naikintuve yra pažangi aviacijos elektronika ir du „RD-33MKB“ varikliai, dėl kurių jis pasiekia 2716 km/h greitį.
Nors jis nebuvo pradėtas naudoti, visuomenė turėjo galimybę pamatyti veikiantį „MiG-35“. 2005 m. aviacijos parodoje „MiG-35 Fulcrum“ demonstravo savo manevringumą miniai.
Tai paliko ilgalaikį įspūdį, nes daugelis dabar mano, kad „MiG-35“ puikios manevringumo galimybės (gebėjimas išlaikyti atakos kampus padidintu greičiu) yra geriausia jo savybė. Jo kaina 48,6 milijono dolerių – 43,6 mln. eurų.
Saab JAS 39 Gripen
„JAS 39“ – ketvirtos kartos naikintuvas, kuris prilygsta penktos kartos naikintuvams ir neabejotinai atsiduria brangiausių naikintuvų sąraše.
Jame yra „fly-by-wire“ valdymo sistema, o žemesne kaina jis parduodamas tokioms šalims kaip Čekija, Tailandas ir kitos draugiškos šalys.
„JAS 39“ yra su vienu „Volvo RM12“ turboventiliatoriniu varikliu, leidžiančiu „Saab JAS 39“ pasiekti maksimalų maždaug 2204 km/h greitį. Jo kaina 45-55 milijonai dolerių arba 40-49 mln. eurų.
Panavia Tornado
Populiariausias naikintuvas Europoje, senstantis „Panavia Tornado“, 2:1 lenkia naująjį „Eurofighter Typhoon“. „Tornado“, kurį sukonstravo Italija ir naudojo beveik visos NATO valstybės, pradėtas eksploatuoti 1979 m. ir tebėra naudojamas iki šiol.
Viena iš ryškiausių jo savybių yra „svyrantys sparnai“, leidžiantys „Tornado“ greitai pereiti nuo didelio greičio ir aukščio prie žemo lygio ir gana lėto bombardavimo.
Du „turbo-Union RB199-34R Mk 103“ turboventiliatoriniai varikliai padeda „Panavia Tornado“ pasiekti 2716 km/h greitį. Tai įspūdingas žygdarbis reaktyviniam lėktuvui, pastatytam aštuntojo dešimtmečio pradžioje.
Jo kaina 59,6 milijono dolerių arba 53,5 mln. eurų.
F-14 Tomcat
Šis dvivietis dviejų variklių naikintuvas, galintis skristi didelius atstumus, buvo sukurtas kaip svarbiausia JAV laivyno oro gynybos sistema (FAD).
„F-14 Tomcat“ pradėjo tarnybą 1974 m. ir išėjo į pensiją 2006 m., kai JAV kariuomenės naikintuvo meistriškumas eksponentiškai išaugo (vienas brangiausių naikintuvų taip pat buvo orlaivis, naudojamas „Top Gun“).
Du „General Electric F110-GE-400“ turboventiliatoriniai varikliai leidžia „F-14 Tomcat“ pasiekti 2840 km/h greitį.
Jo kaina 63,9 milijono dolerių arba 57,4 mln. eurų.
EA-18G Growler
„EA-18G Growler“ reprezentuoja naują elektrinių orlaivių technologijų amžių. Jis debiutavo 2008 m. ir yra pirmasis karinio jūrų laivyno elektrinis karo lėktuvas su nauju dizainu per daugiau nei tris dešimtmečius.
„EA-18G“ perėmė karūną iš „EA-6B „Prowler“ ir tapo pagrindiniu karinio jūrų laivyno elektriniu lėktuvu.
Du „F414-GE-400“ turboventiliatoriniai varikliai užtikrina, kad „EA-18G“ maksimalus greitis siektų 1915 km/h.
Jo kaina 74,8 milijono dolerių arba 67 mln. eurų.
Su-35 Flanker-E
Naujausias Rusijoje pagamintų brangiausių karinių naikintuvų „Sukhoi“ šeimoje „Su-35 Flanker-E“ yra vienvietis dviejų variklių daugiafunkcis naikintuvas. Tai yra „Su-27 Flanker“ atšaka.
Atnaujintas „Flanker-E“ yra pažymėtas kaip 4.5 kartos naikintuvas, sukurtas kaip su pertrūkiais skrendantis orlaivis, kol bus debiutuojamas penktosios kartos „Sukhoi PAK-FA“.
Du „Lyulka AL-31FM“ turboventiliatoriniai varikliai padeda „Su-35“ pasiekti 2494 km/h greitį.
Jo kaina 76,4 milijono dolerių arba 68,6 mln. eurų.
F/A-18E/F Super Hornet
Vienas iš universaliausių šio sąrašo naikintuvų „F/A-18E/F Super Hornet“ yra patobulintas „F/A-18“. Jis valdomas iš lėktuvnešio ir vykdo elektroninio karo ir bombardavimo misijas.
Pirmoji kovinė misija buvo įvykdyta 2002 m. virš Persijos įlankos, kur buvo įvesta „neskraidymo“ zona.
Šį JAV karinio jūrų laivyno orlaivį varo du „General Electric F414-GE-400“ turboventiliatoriniai varikliai, todėl maksimalus jo greitis yra 1915 km/h.
Jo kaina 79,8 milijono dolerių arba 71,6 mln. eurų.
Dassault Rafale
2004 m. pradėtas eksploatuoti „Dassault Rafale“ yra atnaujintas Prancūzijos daugiafunkcis naikintuvas. Turėdamas tris pagrindinius variantus, „Rafale“ gali vykdyti lėktuvnešių operacijas, sunaikinti strateginius taikinius ir vykdyti branduolinio atgrasymo misijas.
Du „SNECMA M88-2“ turboventiliatoriniai varikliai suteikia „Rafale“ maksimalų 2222 km/h greitį. Jo kovos spindulys yra 1852 kilometrų, tačiau jis gali būti padvigubintas, nes turi tris degalų bakus.
Jo kaina 93,6 milijono dolerių arba 84 mln. eurų.
Na, o toliau patys brangiausi naikintuvai pasaulyje, už daugiau nei 85 mln. eurų
86,7 milijono eurų – „F-35A Lightning II“
Naujausias ir technologiškai pažangiausias JAV reaktyvinis lėktuvas „F-35A“, turintis įprastą kilimo ir tūpimo (CTOL) techniką, priklauso JAV oro pajėgoms. Penktos kartos naikintuvas apjungia atakos „oras-oras“ ir „oras-žemė“ galimybes.
Tai pažangus aviacijos elektronikos rinkinys, kuris seka, nusitaiko ir sulaiko priešą dar prieš jam suvokiant, kad „F-35A“ yra šalia. Vienas „Pratt & Whitney“ „F135-PW-100“ turboventiliatorinis variklis padeda „F-35A“ pasiekti maždaug 1931 km/h greitį.
96,9 milijono eurų – Eurofighter Typhoon
„Eurofighter Typhoon“ yra dviejų variklių daugiafunkcis naikintuvas, kurį kūrė daugybė Europos dizainerių. Jis buvo dislokuotas 2003 m. ir nors daugiafunkcis naikintuvas nėra toks įgudęs kovoti „oras-žemė“ kaip „Panavia Tornado“, buvo manoma, kad „Typhoon“ savo gebėjimu kovoti ore pranoksta daugumą amerikiečių naikintuvų.
Du „Eurojet EJ200“ turboventiliatoriniai varikliai padidina „Eurofighter Typhoon“ maksimalų greitį iki 2494 km/h.
98,7 milijono eurų – „F-117 Nighthawk“
Paslapčia suprojektuotas ir pagamintas „F-117“ yra pirmasis slaptas JAV oro pajėgų orlaivis. Netgi amerikiečių naikintuvų sunumeruotos įvardijimo normos sulaužymas buvo žingsnis suklaidinti priešą. „F-117 Nighthawk“ būtų buvęs „F-19“.
Šis slaptas atakos lėktuvas buvo pradėtas eksploatuoti 1982 m. ir oficialiai „išėjo į pensiją“ 2008 m. Du „General Electric F404-F1D2“ turboreaktyviniai varikliai padeda „F-117 Nighthawk“ viršyti 1126 km/h greitį. Jis užima 5 vietą brangiausių karinių lėktuvų pasaulyje sąraše.
100,9 milijonų eurų – „Chengdu J-20 Black Eagle“
Kinijos „Chengdu J-20 Black Eagle“ yra dviejų variklių, kelių funkcijų, penktos kartos smogiamasis naikintuvas. Jis pradėjo tarnybą Liaudies išlaisvinimo armijos oro pajėgose 2017 m. Kinija planuoja naudoti naikintuvą iki 2050 m.
Du papildomo degimo turboventiliatoriniai varikliai suteikia „J-20“ maksimalų 2172 kilometrų per valandą greitį. Jis užima 4 vietą brangiausių karinių lėktuvų pasaulyje sąraše.
111,7 milijono eurų – „F-35B Lightning II“
JAV naujausio ir technologiškai pažangiausio reaktyvinio lėktuvo „F-35B“ trumpo kilimo ir vertikalaus nusileidimo (STOVL) versija priklauso JAV jūrų pėstininkų korpusui. Penktos kartos naikintuvas apjungia atakos „oras-oras“ ir „oras-žemė“ galimybes.
„F-35B“ turi „Rolls-Royce“ patentuotą „LiftFan“ varomąją sistemą ir 90 laipsnių kampu besisukantį variklį. Tai suteikia JAV jūrų pėstininkų korpusui galimybę nusileisti mūšio priešakyje be ilgo, struktūrizuoto kilimo ir tūpimo tako.
Vienas „Pratt & Whitney“ „F135-PW-100“ turboventiliatorinis variklis padeda „F-35B“ pasiekti maždaug 1931 km/h greitį. Jis užima 3 vietą brangiausių karinių lėktuvų pasaulyje sąraše.
112,6 milijono eurų – „F-35C Lightning II“
Naujausio ir technologiškai pažangiausio JAV reaktyvinio lėktuvo „F-35C“ versija priklauso JAV kariniam jūrų laivynui. Penktos kartos naikintuvas apjungia atakos „oras-oras“ ir „oras-žemė“ galimybes. Brangiausias iš „F-35“ šeimos, „F-35C“ turi didesnius sparnus ir tvirtesnę važiuoklę.
Vienas „Pratt & Whitney“ „F135-PW-100“ turboreaktyvinis variklis leidžia „F-35C“ pasiekti maksimalų 1931 kilometrų per valandą greitį. Jis užima 2 vietą brangiausių pasaulio naikintuvų sąraše.
139,4 milijonai eurų – F-22 Raptor
Iš visų brangiausių naikintuvų, šis atsiduria pirmoje vietoje. 2015 m. vienas „F-22 Raptor“ vienetas kainavo tik 143 mln. JAV dolerių. Net ir tada ši kaina galimai buvo neįvertinta. Nepaisant to, naikintuvas „F-22 Raptor“ yra pats brangiausias karinis lėktuvas planetoje.
Šis slaptas penktos kartos naikintuvas buvo pradėtas naudoti 2005 m. ir planuojamas naudoti dar tris ar keturis dešimtmečius. Du „Pratt & Whitney“ „F119-PW-100“ turboventiliatoriniai varikliai su antriniais degikliais ir dvimačiais traukos vektoriaus purkštukais suteikia „F-22“ neprilygstamą manevringumą ir maksimalų greitį, viršijantį 2414 km/h, su galimybe „superkruizuoti“.
Tai pats brangiausias iš visų brangiausių karinių lėktuvų pasaulyje.