Lietuva pagal ketvirtokų skaitymo gebėjimus užima 21-ą iš 45 tirtų šalių - palyginus su ankstesnių tyrimų duomenimis, šis rodiklis suprastėjo.
Tai parodė tarptautinis skaitymo gebėjimų tyrimas PIRLS, skirtas nustatyti, kaip ketvirtokai skirtingose šalyse geba skaityti ir suvokti grožinę literatūrą bei informacinio pobūdžio tekstus. Lietuvoje tirti 5 tūkst. moksleivių iš 150 Lietuvos mokyklų.
Lietuva tyrime dalyvauja antrą kartą. Pirmajame tyrime, atliktame 2001 metais, tarp 35 šalių Lietuva užėmė 7 vietą.
Tačiau penktadienį tyrimo rezultatus pristačiusi PIRLS koordinatorė Lietuvoje Aistė Elijio sakė, kad dėl šiemetinių rezultatų dar nėra ko sunerimti.
"Rezultatai nėra taip nukritę, kad galima būtų sakyti, kad čia yra kažkas baisaus", - spaudos konferencijoje sakė A.Elijio, pažymėjusi, kad Lietuvos ketvirtokų žinios šiemet įvertintos 537 taškais - tik 6 mažiau nei 2001 metais. Lietuva vis dar lenkia bendrą visų šalių-dalyvių skaitymo pasiekimų vidurkį, kuris siekia 500 taškų.
A.Elijio taip pat pabrėžė, kad tik vienas procentas Lietuvos ketvirtokų nesiekia minimalaus skaitymo gebėjimų lygmens, o aukščiausio lygmens gebėjimus turi 5 proc. tirtų Lietuvos moksleivių. Visiškai nemokančių skaityti ketvirtokų, tyrimo duomenimis, Lietuvoje nėra.
Tyrimas parodė, kad Lietuvoje berniukai skaito prasčiau nei mergaitės - skirtumas siekia 18 taškų. Ši tendencija pastebėta daugumoje tirtų šalių.
Geriausiai tyrime įvertinti Rusijos, Honkongo, Singapūro ir kelių Kanados provincijų mokiniai, paskutines vietas užėmė Kataro, Kuveito, Indonezijos, Maroko ir Pietų Afrikos Respublikos ketvirtokai.
Ketvirtokai tyrimui pasirinkti neatsitiktinai - šio amžiaus mokiniai, pasak A.Elijio, jau yra išmokę skaityti ir pradeda naudoti savo skaitymo gebėjimus mokymuisi. Tyrime aiškintasi, kaip moksleiviai sutelkia dėmesį ir randa aiškiai pateiktą informaciją, taip pat, kaip daro išvadas, interpretuoja ir pan.
PIRLS inicijuoja ir koordinuoja Tarptautinė švietimo vertinimo asociacija.
Kaip spaudos konferencijoje sakė Švietimo plėtotės centro direktorius Pranas Gudynas, nacionaliniai tyrimai moksleivių skaitymo įgūdžių prastėjimą fiksuoja jau nuo 2003 metų. Kaip pagrindines to priežastis jis išskyrė didesnį kompiuterių paplitimą - P.Gudyno duomenimis, beveik 27 proc. vaikų namuose turi kompiuterį, ir mažėjantį knygų populiarumą tarp moksleivių.
"Daugėja vaikų, kurie sako, kad visai neturi savo knygų. Tai, aišku, veikia skaitymą", - svarstė P.Gudynas.