Netolimoje ateityje keleiviams teks pratintis skraidyti lėktuvais be įgulos ir užsidėjus elektroninius antrankius.
D. Britanijos gynybos ir aerokosminės pramonės korporacija „BAE Systems“ pranešė kartu su bendrove „Cranfield Aerospace“ ir Cranfieldo universiteto Nacionaline skrydžių laboratorija pasiekusi svarbios pažangos plėtodama nepilotuojamų orlaivių technologiją.
Pirmą kartą specialiai modifikuotu „Jetstream“ keleiviniu lėktuvu buvo nuskrista apie 1300 kilometrų jį valdant nuotoliniu būdu. Tai pirmasis toks atvejis, kai keleivinis lėktuvas buvo pilotuojamas nedalyvaujant įgulai, sakoma korporacijos pranešime.
Pasak šios „BAE Systems“ programos vadovo Nicko Colosimo, kad nebūtų pažeisti civilinės aviacijos reikalavimai, eksperimentinis „Jetstream“ buvo paverstas „surogatiniu“ nuotolinio valdymo lėktuvu. Tai reiškia, kad bandymų metu lėktuve visada būdavo pilotai, tačiau jie valdė lėktuvą naudodami specialią įrangą, kuria nuotolinio valdymo lėktuvai pilotuojami skrydžio valdymo centre žemėje.
Paskutiniame bandymų etape „Jetstream“ įgula išvis nesikišo į lėktuvo valdymą. Jie tiesiog skrido kaip keleiviai, perleidę lėktuvo pilotavimą skrydžio valdymo centrui ir autopilotui.
Pasak „BAE Systems“ atstovo, nepilotuojami keleiviniai lėktuvai turi daug pranašumų. Oro kontrolės tarnybų reikalavimai gali būti pradėti vykdyti išsyk, tai yra, nelaukiant, kol susirinks įgula. Nuotolinis lėktuvo valdymas užtikrintų didesnį reguliarių skrydžių dažnumą.
„Žmogiškojo faktoriaus pašalinimas iš surogatinių nuotolinio valdymo lėktuvų padėtų išvengti neapibrėžtumo, kuris siejamas su žmonių veiksmais. Naudojantis šia technologija lėktuvas tiksliai ir iškart vykdytų jam perduodamas komandas“, - sakė N. Colosimo.
Pasak jo, korporacijos specialistai gavo progą geriau išnaudoti „Jetstream“ bandant nuotolinio valdymo lėktuvų technologijas ir derinant jas su nepilotuojamų autonominių sistemų integravimu į D. Britanijos aerokosmines programas.
Pirmasis įgulos nepilotuojamas „Jetstream“ į orą pakilo gegužės mėnesį. Eksperimentiniai skrydžiai pagal „BAE Systems“ plėtojamą nepilotuojamų orlaivių programą bus tęsiami, sakoma pranešime.
Sunku pasakyti, ar nuotoliniu būdu pilotuojami lėktuvai prigis civilinėje aviacijoje, tačiau keleiviams gali tekti pratintis ir prie kitų permainų.
JAV Nacionalinio saugumo ministerijoje rimtai svarstomas siūlymas lėktuvų keleiviams vietoj įlaipinimo bilieto išdavinėti specialias elektronines apyrankes. Taip būtų galima garantuoti didesnį skrydžių saugumą. Tokioje apyrankėje būtų įrašyta visa informacija apie keleivį ir jo bagažą, kurią būtų galima bet kuriuo metu patikrinti. Be to, iškilus pavojui, nuotoliniu būdu valdoma apyrankė galėtų pasiųsti impulsą, kuris kelioms minutėms paralyžiuotų ją dėvintį asmenį.
Tokią elektroninę apyrankę su elektrošoko funkcija sukūrusi Kanados bendrovė „Per Hahne“ siūlo, kad ji būtų naudojama visose oro linijose. Bendrovės atstovų teigimu ji padėtų užtikrinti didesnį saugumą, nes lėktuvų įgulos turėtų galimybę neutralizuoti bet kokį teroristų bandymą užgrobti lėktuvą, rašo JAV dienraštis „The Washington Post“.