Pradėjo veikti bendras viešųjų bibliotekų interaktyvių elektroninių paslaugų portalas www.ibiblioteka.lt.
Tai bendras daugiau nei 70-ties Lietuvos viešųjų, valstybinės ir nacionalinės reikšmės bibliotekų tinklas, skirtas pažangioms elektroninėms paslaugoms teikti: registruotis bibliotekoje ir užsisakyti vieningą skaitytojo pažymėjimą, prenumeruoti visų viešųjų bibliotekų naujienas, užsakyti tekstinius dokumentus, jų kopijas ar skaitmenines dalis, pasinaudoti „Klausk bibliotekininko“ paslauga ir apmokėti už mokamas paslaugas internetu.
Interaktyvių elektroninių paslaugų programinė įranga buvo sukurta išplėtus Lietuvos integralią bibliotekų informacinę sistemą (LIBIS), kurią kuria ir plėtoja „Sintagma“ kartu su Lietuvos nacionaline M. Mažvydo biblioteka. LIBIS – tai bibliotekų procesų automatizavimo sistema, integruojanti Lietuvos bibliotekas į bendrą tinklą, turinti bendro naudojimo duomenų bazes ir sudaranti sąlygas kokybiškai ir efektyviai teikti informaciją Lietuvos ir užsienio vartotojams.
Portale skaitytojų identifikavimas ir registracija vykdoma naudojant elektroninės valdžios portalo (VAIISIS) arba „OpenID“ tiekėjų identifikavimo priemones.
Portale įgyvendintas bendro skaitytojo pažymėjimo, galiojančio visose viešosiose bibliotekose, užsakymas internetu. Internetu galima pateikti prašymą išduoti pažymėjimą ir nurodyti pažymėjimo atsiėmimo būdą (pristatymas nurodytu adresu ar atsiėmimas nacionalinėje bibliotekoje).
Sukurta bibliotekų informacijos elektroninės prenumeratos paslauga, apimanti galimybę skaitytojui elektroniniu būdu užsakyti ir gauti informaciją pasirinktu periodiškumu apie: konkrečios bibliotekos veiklos naujienas, teikiamas paslaugas, saugomus dokumentus bei naujai gautus leidinius. Skaitytojai gali būti informuojami portale, el. paštu arba RSS kanalu (naujienų iš pasirinktų interneto puslapių kanalu).
Nuo šiol skaitytojai bendrame portale gali užsakyti ir gauti visose viešosiose bibliotekose saugomus tekstinius dokumentus, kuriems negalioja autorių teisės, dokumentų kopijas ar jų skaitmenines dalis (pvz., nurodant, kad domina leidinio 1-10 psl.). Skaitytojui nereikia kreiptis atskirai į kiekvieną biblioteką, nes sistema automatiškai suranda skaitytojo ieškomų dokumentų ar jų dalių skaitmenines kopijas ir pateikia juos vartotojui. Skaitmeninės kopijos pateikiamos tiesiai portale, o popierinės kopijos pristatomos nurodytu adresu arba skaitytojas gali jas atsiimti nacionalinėje bibliotekoje. Neradus atitinkamo dokumento skaitmeninės kopijos sistema nukreipia užsakymą vykdyti šį dokumentą turinčiai bibliotekai.
Šiuo metu apmokėjimas už paslaugas portale galimas per šias mokėjimo sistemas: elektroninės valdžios portalą, DNB banko elektroninę bankininkystę, „moneybookers“, atliekant banko pavedimą į bibliotekos sąskaitą. Bibliotekų mokamos paslaugos yra šios: skaitytojo pažymėjimo išdavimas, dokumentų kopijų užsakymo vykdymas ir priklausomai nuo užklausos sudėtingumo „Klausk bibliotekininko“ užklausos vykdymas.
Kiek seniau sukurta ir dabar bendrame portale veikianti automatinio informavimo sistema primena skaitytojui apie artėjantį dokumentų grąžinimo terminą, laiku negrąžintus dokumentus ir leidžia savarankiškai internete pratęsti jų grąžinimo terminą. „Šios paslaugos naudą pajuto ir pačios bibliotekos, nes įdiegus naująją sistemą ženkliai sumažėjo skolininkų. Štai š.m. 2 ketvirtį automatinio informavimo paslauga pasinaudojo ir knygas iki termino pabaigos grąžino net 64,2 proc. skaitytojų“, – komentuoja Lietuvos nacionalinės M. Mažvydo bibliotekos LIBIS centro direktorė Gražina Bastauskienė. Automatinio informavimo sistema informuoja skaitytoją ir apie skaitytojo pažymėjimo, visateksčių dokumentų, jų kopijų ar skaitmeninių dalių, „Klausk bibliotekininko“ užsakymo vykdymą bei primena apie neapmokėtas sąskaitas.
„Klausk bibliotekininko“ paslauga, kurią ligi šiol teikė kiekviena biblioteka atskirai, dabar tapo centralizuota – skaitytojas užduoda klausimą ir gauna atsakymą vieningame portale. Užklausos, vartotojo ir bibliotekos darbuotojo susirašinėjimai yra matomi portale. Apie užklausos vykdymo būsenas vartotojai automatiškai informuojami portale ir el. paštu.
„Bendra el. paslaugų sistema taupo skaitytojų ir bibliotekininkų darbo laiką: greitėja informacijos pateikimas ir gerėja paslaugų kokybė. Paslaugos tampa prieinamos negalią turintiems žmonėms. Lankytojai nuo šiol aptarnaujami centralizuotai („vieno langelio“ principu), neatsižvelgiant į bibliotekų darbo laiką, nepildant popierinių dokumentų ir daugelį atvejų nedalyvaujant bibliotekininkui. Sistemos naudojimas yra nesudėtingas ir paprastai perprantamas, taigi viešųjų bibliotekų lankytojams neturėtų iškilti keblumų ją naudojant ir jie turėtų greitai pajusti jos vertę“ – sakė pagrindinio projekto vykdytojo UAB „Sintagma“ generalinis direktorius Albertas Šermokas.
Pasak Alberto Šermoko tolimesnis žingsnis plėtojant el. paslaugas būtų elektroninės knygos ir el. parašo naudojimas pasirašant įvairius bibliotekų dokumentus, pavyzdžiui, sutartis.