Ar dar pamenate garsųjį žaidimą „Snakes“ (liet. „Gyvatės“) savo pirmame „Nokia“ telefone? Nuo jo atsiradimo tepraėjo vos daugiau nei dešimtmetis, o mobiliesiems telefonams skirtų žaidimų jau galime suskaičiuoti tūkstančius. Dar iškalbingesni finansiniai rodikliai – pasaulinė mobiliųjų žaidimų rinka dabar siekia kelis milijardus JAV dolerių.
Visų pirma reikėtų pabrėžti, kad, kalbėdami apie mobiliuosius žaidimus, mintyje turime skirtus mobiliesiems telefonams. Mat žaidimai gali būti skirti ir kitiems mobiliesiems įrenginiams – delninukams, elektroninėms užrašų knygelėms ar kitiems mini kompiuteriams. Nemažai gamintojų stengiasi sukurti žaidimų versijas visoms įmanomoms platformoms. Vis dėlto pripažinkite, kad vargu ar sudėtingas skrydžių imitatorius bus populiarus tarp mobiliųjų telefonų naudotojų – šioje rinkoje dominuoja nesudėtingi, lengvo valdymo ir nuolatinio įgūdžių tobulinimo nereikalaujantys žaidimai.
Nuo ko prasidėjo?
Pirmu mobiliesiems telefonams skirtu žaidimu tituluojamas minėtas žaidimas „Snakes“. Jį dar 1997 m. savo mobiliuosiuose telefonuose pradėjo diegti kompanija „Nokia“. Šis žaidimas, dabar jau tapęs klasika, pirmiausia buvo įdiegti modeliuose „Nokia 6110“. Tai visai nesudėtingas veiksmo (angl. action) žaidimas, kuriame pagrindinis žaidėjo tikslas yra sėkmingai valdyti gyvatėlę, t. y. rinkti „maistą“ ir neatsitrenkti į kliūtis ar į savo pačios uodegą. Iki šių dienų sukurta daugybė šio žaidimo versijų (taip pat ir trimatės erdvės, arba 3D), o „Nokia“ skelbia, kad šis žaidimas buvo įdiegtas maždaug 350 mln. mobiliųjų telefonų visame pasaulyje. Kai kurie apžvalgininkai teigia, kad „Snakes“ ir dabar yra populiariausias žaidimas pasaulyje. Tai skamba gana įtikinamai žinant, kad „Nokia“ jau daug metų išlieka populiariausiu mobiliųjų telefonų gamintoju.
Pirmi mobilieji telefonai nepasižymėjo didelėmis techninėmis galimybėmis, o žaidimų kūrėjų vaizduotę ribojo ir nespalvoti telefonų ekranai. Nepaisant to, žaidimai buvo mėgstami, todėl vienas po kito dienos šviesą išvydo tokie taip pat jau klasika tapę žaidimai kaip „Brick“, „Tetris“ ar „Solitaire“. Išleisti į rinką mobilųjį telefoną be įdiegtų žaidimų gamintojams reiškė nuvilti naudotojus, tad, norom ar ne, gamintojai kūrė ir diegė vis naujus žaidimus. Šioje srityje itin aktyviai veikė „Samsung“, dar nespalvotuose savo telefone pradėjusi diegti po keliolika žaidimų, o konkurentai tesiūlė vos po kelis.
Tobulėjant technologijoms, rinkoje ėmė rastis vis pažangesnių žaidimų, o tikrą revoliuciją sukėlė, pavyzdžiui, dar 2003 m. telefonams „Nokia N-Gage“ pristatyta pirmo asmens šaudyklė „Tomb Raider“ arba automobilių lenktynių fanams skirtas „Colin McRae“. Mobiliųjų telefonų gamintojai net drįso į rinką išleisti specialiai žaidimams pritaikytus modelius, pavyzdžiui, „Nokia“ ar „Sony Ericsson“.
Galimybės išsiplėtė
Dabar gi rasti mobilųjį telefoną be gamintojo įdiegtų žaidimų būtų išties sunki užduotis. Jų nėra nebent kai kuriuose verslo klasės telefonuose, tačiau neabejotina, kad gamintojas ir juose sudaręs visas galimybes jų parsisiųsti ir įsidiegti. Kiek iš viso pasaulyje yra mobiliesiems telefonams skirtų žaidimų, nežinoma – vieni juos skaičiuoja tūkstančiais, kiti dešimtimis tūkstančių. Juolab kad mobiliųjų įrenginių platformos yra glaudžiai susijusios. O apskaitą dar apsunkina tai, kad prie žaidimų neretai priskiriami ir tie, kurie šiaip jau net nėra programa. Pavyzdžiui, žaidimus primenančios loterijos, kuriose reikia siųsti trumpąsias tekstines žinutes (SMS) ar „geocaching“ (liet. lobių ieškojimas).
Pasaulyje mobiliųjų žaidimų sukurta praktiškai visoms mobiliųjų žaidimų operacinėms sistemos, įskaitant „Symbian“, „Windows Mobile“, „Palm“, „iPhone“ ir daugeliui naujesnių. O technologijoms net ir sparčiai tobulėjant, populiariausia programine terpe išlieka „Java“.
Kadaise tebuvo vienas būdas įsirašyti naujų žaidimų į savo mobilųjį telefoną – per specialų duomenų perdavimo kabelį, sujungiantį kompiuterį su telefonu. Dabar galimybės išsiplėtė – naujų žaidimų galite įsirašyti per infraraudonųjų spindulių, „Bluetooth“ jungtį arba tiesiog atsisiųsti internetu GPRS, EDGE, HSDPA ar bet kuria kita šiuolaikine ryšio technologija.
Vienas iš veiksnių, paskatinusių kompiuterių žaidimų populiarėjimą, yra galimybė žaidime varžytis ne tik su mašina – kompiuteriu ar kitu elektroniniu prietaisu, bet ir su realiais varžovais. Kadaise tokią galimybę turėjo tik įprastų ir kompiuterinių žaidimų naudotojai, tačiau dabar tai pasiekiama ir mobiliųjų telefonų naudotojams. Jiems tereikia savo telefonu „Bluetooth“, infraraudonųjų spindulių ryšiu arba pasinaudoti belaidžiu tinklu („WiFi“)užmegzti ryšį su kitais naudotojais. Galite eiti ir kitu keliu – ryšį palaikyti internetu. Žinoma, duomenų perdavimas internetu jums kainuos nepigiai.
Ką žada ateitis?
Kompanija „Juniper Research” prognozuoja, kad pasaulinės mobiliųjų žaidimų rinkos vertė šiais metais pasieks 10 mlrd. JAV dolerių, o jos augimui didžiausią įtaką darys didėjanti įprastų žaidimų įvairovė ir rekordiniu greičiu augantis trimatės erdvės žaidimų mėgėjų skaičius. Spėjama, kad bent po vieną žaidimą į savo mobiliuosius telefonus 2009 m. atsisiųs maždaug 460 mln. mobiliojo ryšio naudotojų visame pasaulyje – dvigubai daugiau nei, pavyzdžiui, 2007-ais. Be abejo, daugiausia pajamų ir naujų naudotojų artimiausiais metais tikimasi tokiose šalyse kaip Kinija ar Indija ir kitose besivystančiose rinkose, įskaitant ir Lietuvą.
Daugelis apžvalgininkų sutaria, kad mobiliųjų žaidimų rinkoje neišvengiama konvergencija – nebeliks tik įprastiems ar žaidimų kompiuteriams skirtų žaidimų. Rinkoje jau dabar galima rasti mobiliųjų telefonų, techniniais duomenimis beveik prilygstančių standartiniam kompiuteriui. Akivaizdu, kad laikui bėgant telefonai taps dar „gudresni“ ir nebebus svarbu, kokiai platformai skirtas žaidimas. Tačiau tai tik ateitis.
Žaidimus kuria ir lietuviai
Turbūt visi pripažįsta, kad mobilieji žaidimai, kadaise tebuvę nemokamu mobiliųjų telefonų „priedu“, dabar tapo visaverčiu verslu. Tam didelę reikšmę turėjo mobiliojo interneto atsiradimas, mat būtent jis supaprastino žaidimo pardavimą ir įdiegimą telefone. Vargu, ar dėl naujo žaidimo eitumėte į specializuotą parduotuvę ir, sumokėję tam tikrą mokestį, gaištumėte laiką ir lauktumėte, kol jis bus įdiegtas. O už žaidimą sumokėti SMS žinute ar kitu būdu ir atsiųsti jį internetu tetrunka kelias minutes. Patrauklu ir tai, kad internete gausybė nemokamų mobiliųjų žaidimų ar demonstracinių jų versijų.
Mobiliuosius žaidimus pasaulyje kuria tūkstančiai bendrovių, nemažai jų yra Indijoje, Kinijoje ir kitose besivystančiose šalyse, galinčiose pasigirti nemenkais IT specialistų ištekliais. Tačiau galimybių turi ir mažesnės šalys, pavyzdžiui, Lietuva. Vilniuje veikia viena nedidelė įmonė, sukūrusi ir administruojanti vieną didžiausių pasaulyje mobiliųjų žaidimų portalų „GetJar.com“. Iš jo per mėnesį atsisiunčiama apie 14 mln. žaidimų. Pasaulyje mastu žinoma ir kita sostinės bendrovė „Midas Baltics“, mobiliuosius ir kitus kompiuterinius žaidimus kurianti tokioms kompanijoms kaip „Vodafone“, „Wind Telecom“ ir pan. Tai tik keli pavyzdžiai, tačiau panašių įmonių Lietuvoje yra ir daugiau. Ir tai tik dar kartą įrodo, kad kuriant IT sprendimus svarbiausia yra žinios ir idėjos, o ne, pavyzdžiui, šalies išsivystymo lygis.
Vertinimas
Pateikiame penkių naujausių „GetJar.com“ portalo žaidimų aprašymus. Žaidimai paprasti ir beveik visi nemokami. Beje, kiekvieną jų išbandėme ir įvertinome, atsižvelgdami į žaidimo idėją, valdymo paprastumą ir intrigą. Testui nesirinkome itin daug techninių telefono galimybių reikalaujančių žaidimų, nes manome, kad telefoniniai žaidimai turi būti paprasti ir aiškūs. Daugiau mąstyti verčiančius ir ilgų žaidimo valandų reikalaujančius žaidimus palikime įprastiems ir žaidimų kompiuteriams!
Super Taxi Driver v 1.1.0
Išleidimo data: 2008 m. lapkritis
Kaina: iš dalies nemokamas
Parsisiuntimas: www.getjar.com/products/18691/GoblinCaveEuroGrand
Platforma: „Java“ (J2ME)
Tai trimatės grafikos žaidimas, kuriame retro stiliaus taksi automobiliu lakstysite po miestą rinkdami keleivius ir, be abejo, jų pinigus. Per nustatytą laiką turėsite surinkti kuo daugiau keleivių ir taškų. Teks pavargti, mat neįsirėžti į kitus automobilius, telefonų būdeles ar, pavyzdžiui, suoliukus dėl gana sudėtingo valdymo nebus labai lengva.
Įvertinimas: 9,2
Extra Spatials 3D v 1.0
Išleidimo data: 2008 m. gruodis
Kaina: nemokama tik demonstracinė versija
Parsisiuntimas: www.getjar.com/products/18743/ExtraSpatials3D
Platforma: „Java“ (J2ME)
Tai tipiška pirmo asmens šaudyklė (angl. First person shooter, arba FPS). Žaisdami šį žaidimą turėsite klaidžioti tuneliais ir šaudyti į juose gyvenančias pabaisas. Žaidimo kūrėjai pasistengė kurdami kovai įkvėpti turinčią istoriją, tačiau, deja, mažokai padirbėjo prie grafikos. Žaidimas primena vieną pirmųjų kompiuteriams sukurtų FPS šaudyklių „Wolfenstein 3-D“.
Įvertinimas: 7,9
RiskyRally v.1.0.1
Išleidimo data: 2008 m. gruodis
Kaina: nemokamas
Parsisiuntimas: www.getjar.com/products/18712/RiskyRally
Platforma: „Java“ (J2ME)
Žaisdami šį žaidimą valdysite automobilį, kuriuo turėsite važiuoti skirtinga kelio danga – asfaltu, purvu ar ledu. Kiekviena kelio danga pareikalaus skirtingų vairavimo įgūdžių, tad tikrai galėsite juos patobulinti. Kad pasiektumėte aukštesnį lygį, trasą teks įveikti per nustatytą laiką. Žaidimo grafika neįspūdinga, tačiau idėja – įgūdžių tobulinimas važiuojant skirtingomis kelio dangomis – įdomi.
Įvertinimas: 7,0
Real Invaders v. 0.9
Išleidimo data: 2009 m. sausis
Kaina: nemokamas
Parsisiuntimas: getjar.com/products/19146/RealInvaders
Platforma: „Java“ (J2ME)
Tai paprastas, tačiau smagus žaidimas, kurį žaisdami valdomu lėktuvu turėsite sunaikinti ateivių erdvėlaivius. Įdomiausia tai, kad priešai skraidys ne bet kur, o, pavyzdžiui, jūsų kambaryje. Vaizdui iš jo perduoti bus naudojama vaizdo kamera. Tad teks gerokai pajudinti telefoną. Žaidimą palaiko tik naujesni telefonai „Nokia“ su operacine sistema „Symbian“. Gaila, kad žaidimo kūrėjai visai pamiršo garsą ir muziką.
Įvertinimas: 6,8
Goblin Cave EuroGrand v 8.04.00
Išleidimo data: 2009 m. sausis
Kaina: nemokamas
Parsisiuntimas: www.getjar.com/products/18691/GoblinCaveEuroGrand
Platforma: „Java“ (J2ME)
Šiame žaidime žaisite standartiniu lošimų automatu. Kad laimėtumėte aukso, kurį savo urvuose saugo paslaptingieji goblinai, jums teks „išsukti“ eilutę su trimis vienodais paveikslėliais. Žaidimas paprastas, jame galėtų būti kiek daugiau intrigos. Kita vertus, jį žaisdami sutaupysite pinigų, kuriuos išleistumėte internetiniame kazino.
Įvertinimas: 6,0
TOP 10
Geriausių ir populiariausių mobiliųjų žaidimų rinkimų pasaulyje netrūksta. Juos rengia nemažai mobiliųjų žaidimų portalų, ryšio operatorių ir įvairių kitų bendrovių. Mes pateikiame didžiausio JAV belaidžio ryšio operatoriaus „Verizon Wireless“ išrinktus 10 populiariausiųjų 2008 m. žaidimų:
„Tetris“
- „Deer Hunter 3“
- „Bejeweled“
- „PAC-MAN by Namco“
- „The Oregon Trail“
- „Need for speed Undercover 3D“
- „Guitar Hero III“
- „Family Feud“
- „Guitar Hero 3: Backstage Pass“
- „VZW Sudoku“
Šaltinis: „Verizon Wireless“
Lobių ieškojimas
Ar esate girdėję anglišką žodį „geocaching”? Ne, tai nėra koks nors naujausias žaidimas mobiliesiems telefonams. Ir tai net ne žaidimas. Na, beveik. Iš tiesų „geocaching“ (šį žodį būtų galima versti kaip lobių ieškojimas) jau tapo populiariu laisvalaikio praleidimo būdu visame pasaulyje. O jam reikia visai nedaug – mobiliojo telefono, palaikančio navigaciją, arba įprasto GPS imtuvo. Žaisti visai paprasta: iš „geocaching“ mėgėjų tinklalapio gaunate „lobio“ koordinates ir pirmyn į miestą ar gamtą jo ieškoti! Gatvės, krūmai, suoliukai ar net šiukšlių dėžės prie jūsų namo atrodys visai kitaip, jei žinosite, kad kažkur prie jų slypi dar neatrasti kitų tokių pat „lobių ieškotojų“ palikti daiktai. Lobiai neturi būti vertingi – užteks monetų, lipdukų ar kokių kitų menkniekių ir lapuko su lobį jau radusiųjų parašais. Teigiama, kad šis realus žaidimas žaidžiamas šimte šalių visuose septyniuose žemynuose, įskaitant Antarktidą. Beje, „lobių“ gana nemažai paslėpta ir Lietuvoje. Jų koordinates galite sužinoti www.geocaching.com arba kituose šio žaidimo entuziastų tinklalapiuose.
Paulius Čiulada
Gamintojų nuotraukos