Šiandien eksperimentinis JAV karinių oro pajėgų lėktuvas „X-51A WaveRider“ atliks pirmąjį savarankišką hipergarsinį skrydį.
Tokie „revoliuciniais“ vadinami besparniai hipergarsiniai lėktuvai, 6 ar daugiau kartų viršijantys garso greitį, suteiks galimybę JAV karinei vadovybei krizės atveju mažiau nei per 60 minučių smogti į taikinius bet kurioje planetos vietoje, teigia ekspertai.
JAV karinių oro pajėgų Wrighto–Pattersono bazės pranešime teigiama, kad gegužės 25 d., antradienį, „X-51A WaveRider“ atliks savo pirmąjį savarankišką skrydį virš Ramiojo vandenyno. Prie bombonešio B-52H pritvirtintas eksperimentinis lėktuvas bus paleistas vandenyne netoli pietinės Kalifornijos pakrantės.
Maždaug 15 000 metrų aukštyje nuo B-52H atsiskyręs „X-51A WaveRider“ įjungs „Pratt & Whitney Rocketdyne“ hipergarsinį tiesiasrovį oro reaktyvinį variklį (scramjet) ir skrydžio metu pasieks 6 machų – daugiau nei 7 400 kilometrų per valandą – greitį. Eksperimentinio lėktuvo skrydis truks apie 5 minutes, jam pasibaigus jis nukris į vandenyną. Lėktuvo paieškos ir iškėlimo darbai nebus vykdomi, teigiama JAV karinių oro pajėgų pranešime.
JAV kariškių teigimu, prasidėjus skrydžiui „X-51A WaveRider“ į antžemines skrydžio stebėjimo stotis perduos didelį kiekį telemetrijos ir įvairių daviklių duomenų, kurie atskleis hipergarsinio skrydžio ypatumus.
Tai pirmasis toks ilgas tiesiasrovį oro reaktyvinį variklį naudojančio orlaivio skrydis: 2004 m. NASA atlikto bandymo metu eksperimentinio lėktuvo X-43 variklis veikė tik apie 10 sekundžių, be to, jis naudojo vandenilinį kurą. Tuo tarpu „X-51A WaveRider“ šį kartą naudos JP-7 tipo degalus – tokius pat, kokius degino žvalgybinio lėktuvo „SR-71 Blackbird“ varikliai.
„WaveRider“ neturi sparnų, todėl skrieja ant savo paties sukeltos smūginės bangos – būtent todėl buvo parinktas toks jo pavadinimas. Šiandieninis bandymas bus jau trečiasis, tačiau jo metu „X-51A WaveRider“ pirmą kartą leisis į savarankišką skrydį. Ankstesniais bandymais buvo tikrinamos jo aerodinaminės savybės nekontroliuojamo skrydžio metu, kai jis buvo paleidžiamas iš B-52H bombonešio.
Pranešama, kad šįkart „X-51A WaveRider“ atsiskyrus nuo bombonešio pirmiausia įsijungs kietąjį kurą naudojančio spartintuvo variklis, kuris pagreitins lėktuvą iki 4,5 machų. Po to bus įjungtas tiesiasrovis oro reaktyvinis variklis, greitį padidinsiantis iki 6 machų. Skrydžio metu lėktuvas pakils iki maždaug 21 000 metrų aukščio.
Pasak JAV karinių oro pajėgų atstovų, šiemet planuojama atlikti dar vieną, paskutinį, 2010 m. suplanuotą „X-51A WaveRider“ bandymą.
Šiame JAV karinių oro pajėgų pateiktame naujame vaizdo siužete pasakojama apie „X-51A WaveRider“ bandymų programą.