Europos kosmoso agentūra pradėjo eksperimentinio erdvėlaivio IXV (Intermediate eXperimental Vehicle) projektavimo darbus. Manoma, kad jis padės ateityje sukurti kosminį laivą, kuriuo Europos astronautai galėtų grįžti iš orbitos į Žemę.
Europos kosmoso agentūra (ESA) su Italijos bendrove „Thales Alenia Space“ pasirašė bendradarbiavimo sutartį kuriant eksperimentinį erdvėlaivį IXV (Intermediate eXperimental Vehicle), skirtą kontroliuojamam krovinių sugrąžinimui į Žemę iš žemosios orbitos, teigiama ESA pranešime.
Šis aparatas kuriamas pagal ESA kompleksinę būsimųjų išvedimo į orbitą priemonių kūrimo programą (Future Launchers Preparatory Programme). Pagrindinė IXV projekto paskirtis – sukurti bandomąjį kosminį laivą, kuris leistų Europos kosminės pramonės specialistams išbandyti sprendimus ir technologijas, susijusias su valdomu naudingo krovinio nuleidimu iš orbitos į vandenyną naudojant aerodinamines tokio kosminio laivo savybes.
Maždaug 1 800 svorio IXV privalo turėti reikiamas aerodinamines tokio skrydžio savybes suteikiančią formą, efektyvią skrydžio valdymo sistemą ir patikimą šiluminę apsaugą. Planuojama, kad šis eksperimentinis ESA kosminis laivas bus paleistas į orbitą ir sugrąžintas į Žemę 2012 metais.
Pasak BBC, jame esanti techninė įranga ESA inžineriniams suteiks įvairios informacijos apie valdomo nusileidimo iš Žemės orbitos procesus. Šios žinios bus itin vertingos tuo atveju, jeigu Europa nuspręstų kurti savo astronautų grąžinimo iš orbitos sistemą. Kontroliuojama ir saugi tokios paskirties techninė priemonė yra būtina būsimųjų ESA kosminių laivų kūrimo sąlyga.
Eksperimentinis IXV erdvėlaivis bus iškeltas į orbitą iš Kuru kosmodromo naudojant naująją ESA raketą nešėją „Vega“. IXV bus išvestas į maždaug 450 kilometrų aukščio orbitą, o po to prasidės jo nukreipimo žemėjančia trajektorija, įvedimo į atmosferą, kontroliuojamo skrydžio ir nusileidimo vandenyne eksperimentas.
Atmosferą pasiekęs IXV lėks maždaug 7,5 km/s greičiu – tai maksimali greičio riba iš žemosios Žemės orbitos grįžtantiems kosminiams laivams. IXV misijos valdymo centras leidimosi metu skrydžio trajektoriją koreguos laivo varikliais ir korpuso galinėje dalyje įrengtais valdomais sparnų skydeliais. Pasiekus nustatytą vietą, kosminis laivas bus parašiutu nuleistas į vandenyną.
Nors kol kas planuojamas tik vienas IXV erdvėlaivio skrydis, prireikus skrydžiams į orbitą jis gali būti naudojamas ne vieną kartą, pastebi BBC.
Už IXV projektą atsakingo Europos kosmoso agentūros programos vadovo Georgio Tumino teigimu, šis kosminis laivas taps visų svarbiausių technologijų, kurių reikia grįžtant iš žemosios Žemės orbitos į atmosferą, bandymų platforma. Tarp svarbiausių tyrimo objektų minimos šilumą izoliuojančios medžiagos, laivo nukreipimo bei navigacinės kontrolės algoritmai, prietaisai aerotermodinamikos fenomenui tirti.
Europos kosmoso agentūra IXV projekto biudžetui jau skyrė apie 100 mln. eurų. To esą pakanka kosminiam laivui suprojektuoti ir pagaminti, tačiau prireiks dar 30 milijonų jam iškelti į orbitą ir nuleisti į Žemę. Tokiai finansinei injekcijai turės pritarti visos ESA narės. Eksperimentinio erdvėlaivio kūrimo projekte dalyvaus Italijos, Austrijos, Belgijos, Prancūzijos, Vokietijos, Airijos, Portugalijos, Ispanijos, Švedijos, Šveicarijos ir Nyderlandų bendrovės, tyrimų centrai bei universitetai.