Sausio 21-22 d. pirmą kartą Lietuvoje, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijoje, susitikę tarptautiniai Europos pagalbinių technologijų informacijos tinklo (EASTIN) kūrimo ekspertai bei projekto partneriai apžvelgia pasiekimus diegiant EASTIN informacinę sistemą, tariasi dėl jos tobulinimo, dalinasi savo šalių gerąja patirtimi vystant pagalbinių technologijų informacines sistemas, pranešė ministerijos atstovai.
EASTIN tinkle naudingos informacijos, reikalingos kasdieniame gyvenime ar darbe, gali rasti visi suinteresuoti asmenys: techninės pagalbos priemonių ir informacinių technologijų produktų vartotojai, pvz., žmonės su negalia ar tokių žmonių šeimos, senyvo amžiaus žmonės, kuriems reikalingos techninės pagalbos priemonės, sveikatos ir socialinių tarnybų specialistai, pagalbinių prietaisų gamintojai ir tiekėjai, tyrėjai ar technikos specialistai bei kiti.
Pasak EASTIN prezidento Renzo Andricho, galimybė sužinoti, kokie produktai šiuo metu yra prieinami Europoje, yra labai svarbu žmogui su negalia sprendžiant kasdienio gyvenimo problemas, nes padeda savarankiškai priimti sprendimą renkantis geriausiai jo poreikius atitinkantį produktą. Taip pat tai labai naudinga ir sveikatos apsaugos bei socialinės apsaugos sistemoms, sprendžiant paslaugų teikimo politikos klausimus. Be to, EASTIN tinklas leidžia šalims keistis gerąja patirtimi gerinant kokybę šioje srityje.
Kaip pastebi seminaro svečias, Pasaulinės sveikatos organizacijos narys Chapal Khasnabis, kuris aktyviai veikia Negalios ir reabilitacijos, Smurto prevencijos darbo grupėse Pasaulio sveikatos organizacijoje Afrikoje ir Azijos šalyse, šiandien pasaulyje vos 5-10 procentų žmonių (maždaug vienas iš dešimties), kuriems reikalingos techninės pagalbos priemonės (pvz., neįgaliojo vežimėliai, klausos aparatai, akiniai, ortopediniai gaminiai ir kt.), turi galimybę jomis naudotis. Dėl žmonių populiacijos augimo ir visuomenės senėjimo ši situacija pasaulyje ateityje gali dar aštrėti.
Dėl to Pasaulinė sveikatos organizacija, bendradarbiaudama su Jungtinių Tautų agentūromis, tarptautinėmis organizacijomis, mokslininkais, neįgaliųjų organizacijomis ir kt., įskaitant EASTIN, pradėjo vystyti Pasaulinio bendradarbiavimo pagalbinių technologijų srityje programą. Pasak Ch. Khasnabis, EASTIN partneriai-kūrėjai svariai prisideda prie programos iniciatyvos, gerindami žmonių aprūpinimą pagalbinėmis technologijomis savo šalyse ir Europoje.
EASTIN projekto partneriai–kūrėjai savo šalyse naudoja sukurtą bendrą techninės pagalbos priemonių ir kitų pagalbinių technologijų duomenų bazę, kuri sudaro EASTIN tinklo pagrindą. Ši informacinė sistema yra pati visapusiškiausia pagalbines technologijas teikianti žiniatinklio tarnyba Europoje.
Tinklo pagrindas – nuolat atnaujinama EASTIN svetainė www.eastin.info. Šioje svetainėje visomis oficialiomis Europos Sąjungos kalbomis patogiai bei prieinamai pateikiama išsami informacija ir mokomieji įrankiai, susiję su techninės pagalbos priemonėmis ir informacinių technologijų produktais. Svetainėje pateikiama informacija apie daugiau nei 80 tūkst. produktų, prieinamų Europos rinkoje. Joje taip pat teikiama susijusi naudinga informacija, pvz., techninės specifikacijos ir patarimai, kaip spręsti kasdienio gyvenimo problemas.
EASTIN informacinis tinklas sukurtas panaudojus Danijos, Jungtinės Karalystės, Nyderlandų, Vokietijos, Ispanijos, Italijos, Prancūzijos ir Belgijos organizacijų patirtį ir žinias techninės pagalbos priemonių ir informacinių technologijų produktų asmenims su judėjimo, regos, klausos, intelekto, kalbos ir komunikacijos bei kitais sutrikimais srityje.
Vėliau prie šių projekto partnerių–kūrėjų prisijungė Lietuva, Latvija, Estija. Čekija, Graikija, Bulgarija, Slovakija, Portugalija ir kitos šalys, savo neatlygintina veikla palaikydamos informaciją interneto puslapyje šalies kalba bei teikdamos konsultavimo paslaugas vartotojams.
Lietuva prie projekto partnerių–kūrėjų prisijungė 2010 m. – Techninės pagalbos neįgaliesiems centras prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atlieka vertimo iš anglų į lietuvių kalbą darbus bei, kaip ekspertas, atsako į asmenų užduodamus klausimus apie juos dominančias techninės pagalbos priemones bei galimybę jas įsigyti Lietuvos rinkoje, taip pat gamintojų klausimus apie galimybes pasiūlyti savo produkciją rinkai, vertina, ar šios priemonės atitinka techninės pagalbos priemonių reikalavimus.
Į EASTIN informacinę sistemą įtraukiamos atrinktos techninės pagalbos priemonės, tai, kad priemonė yra įtraukta, garantuoja ją besirenkančiam vartotojui kokybę ir patikimumą. Numatoma, kad Lietuvos gamintojų gaminamos techninės pagalbos priemonės ateityje taip pat bus įtraukiamos į EASTIN informacinę sistemą, sakoma Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pranešime.