Didžiausios darbo skelbimų ir CV duomenų bazės CV-Online LT marketingo vadovė Rita Karavaitienė, kuri dažnai susiduria su jaunais, vos savo karjerą pradedančiais žmonėmis, sutiko pasidalinti savo pastebėjimais.
Pasak pašnekovės absolventai neturintys jokios darbo patirties dažnai stokoja pasitikėjimo savimi, iniciatyvos, motyvacijos. Dėl to darbdaviui tinkamai save pristatyti gali būti sunku – juk neturint patirties nėra ir realių įrodymų. Taip pat, su kiekvienu nesėkmingu darbo pokalbiu pasitikėjimas savimi vis labiau sumažėja.
Kas lemia įsidarbinimo sėkmę?
,,Reikšmės turi ne tiek pasirinkta studijų programa, kiek studento aktyvumas, vidinė motyvacija ir noras būti geriausiu. Nei viena studijų programa neužtikrins įsidarbinimo, jeigu nebus šitų savybių. Pagal paklausą reikia žmonių su techniniu išsilavinimu ir vadybiniais gebėjimais,” – teigia Rita Karavaitienė.
Svarbiausia nesivadovauti nuostata, kad diplomas bus darbovietės garantas ir nesivaikyti madų besirenkant specialybę:,,Jei studijuoja inžineriją, bet nieko apie ją nesupranta – naudos nebus. Studijuoti ir įgyti diplomą vien dėl to, kad jį įgyti tikrai neužtikrins įsidarbinimo.’’
Pašnekovės nuomone renkantis studijas reikia žvelgti pagal save, o specialybių įvardinimas paklausiomis ir ne, gali atbaidyti žmones rinktis tai, kas jiems tikrai tinka. Specialistė pataria, kad nebūtina žinoti konkrečiai, bet svarbu numatyti veiklos kryptį ir rinktis tai, kur jau dabar esi stiprus.
Reikia kūrybiškumo ar ne?
Remiantis MOSTA absolventų karjeros stebėsenos tyrimo duomenimis paaiškėjo, kad patys absolventai praėjus pusei metų po studijų baigimo mažiausiai reikalingu gebėjimu dabartinėje profesinėje veikloje absolventai įvardina kūrybiškumą, o svarbiausi jų nuomone yra ,,sprendimų priėmimas” ir ,,gebėjimas mokytis”. Pasak pašnekovės tokius absolventų tyrimo rezultatus galėjo nulemti keletas faktorių:
,,Absolventai taip vertinti gali todėl, kad tai yra jų darbo, karjeros pradžia ir gali būti, kad jiems kol kas duodamos tokio tipo užduotys, kuriose gausu formalaus užduočių vykdymo. Tai reiškia, kad jiems suformuluotos tikslios užduotys, kurias paprasčiausiai reikia įvykdyti. Visgi, kūrybiškumo reikia, ir kuo toliau, tuo labiau jo reikės. Sprendimus labai dažnai reikės priimti nestandartinius ir tie sprendimai vis tik bus paremti kūrybiškumu.
Taigi, pačioje pradžioje to kūrybiškumo nebus, bet vėliau patikimiems darbuotojams suteikiama daugiau atsakomybės, o kuo daugiau atsakomybės, tuo ir tos užduotys įvairesnės pasidaro, prasideda kūryba,” – pastebi Rita Karavaitienė.
Kodėl studijuojant svarbi visuomeninė veikla?
MOSTA absolventų karjeros stebėsenos tyrimas taip pat atskleidžia, kad visus darbo aspektus geriau vertina tie absolventai, kurie studijų metu ne tik studijavo, bet užsėmė visuomenine veikla (studentų organizacijose, nevyriausybinėse organizacijose ir pan.). Tokie studentai po studijų dirba įdomesnį darbą, jaučiasi labiau motyvuoti siekti karjeros aukštumų bei susiranda juos labiau tenkinanti darbą. Pašnekovės nuomone tai realus įrodymas apie studento sugebėjimus, kuris gali būti prilyginamas realiai darbo patirčiai.
,,Tai rodo, kad žmogus pirmiausia moka derinti kelis dalykus, organizuoti savo laiką, nes užsiima kita, dar papildoma veikla studijų metu. Taip pat, rodo žmogaus aktyvumą, kad jis nelaukia kol kažkas kažką jam pasiūlys – jis eina, ieško, daro. Tai yra iniciatyvumas, gebėjimas pačiam ieškoti užduočių ir pačiam ieškoti sprendinių. Tai yra reali darbo patirtis – tik už ją niekas nemoka.
Juk jei studentas priklauso studentų organizacijai – jis turi savo užduotis. Vienas studentas atsakingas už finansus, kitas už rinkodarą, tad jau jis atlikdamas, kad ir mažos atsakomybės užduotis įgyja realios patirties. Jam tenka susidurti ir su įmonių atstovais, ir vesti derybas, ir pritraukti paramą bei organizuoti renginius,” – teigė Rita Karavaitienė.
Parengė: Monika Petravičiūtė