• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Baltarusijos valstybinei kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“ inicijavus arbitražo procesą prieš Lietuvą dėl trąšų tranzito draudimo, aiškėja, kad siekiamų prisiteisti nuostolių suma gali siekti 12 mlrd. JAV dolerių, remdamasis šaltiniais skelbia portalas lrt.lt

Baltarusijos valstybinei kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“ inicijavus arbitražo procesą prieš Lietuvą dėl trąšų tranzito draudimo, aiškėja, kad siekiamų prisiteisti nuostolių suma gali siekti 12 mlrd. JAV dolerių, remdamasis šaltiniais skelbia portalas lrt.lt

REKLAMA

Apie tai, kad pateikė investicinio arbitražo ieškinį Lietuvai, „Belaruskalij“ pranešė šią savaitę.

Įvardijamo ieškinio suma sudaro apie trečdalį konsoliduoto Lietuvos biudžeto išlaidų: 12 mlrd. dolerių sudaro apie 11,4 mlrd. eurų, o visos konsoliduoto Lietuvos biudžeto išlaidos 2025 m. sieks 34,4 mlrd. eurų.

LRT šaltinių žiniomis, Lietuvos pusė vertina, kad reikalaudama atlyginti 12 mlrd. dolerių dydžio žalą „Belaruskalij“ siekia išgąsdinti, nes keičiantis valdžioms atsiveria galimybė priversti Lietuvą sėstis prie derybų stalo arba siekti susitarimo arbitraže.

REKLAMA
REKLAMA

Būsimas premjeras Gintautas Paluckas lapkričio pabaigoje patvirtino anksčiau aptaręs sankcijų klausimus su advokatu Viliumi Nikitinu, atstovaujančiu „Belaruskalij“ trąšas Klaipėdoje kraunančios įmonės „Birių krovinių terminalas“, valdomos verslininko Igorio Udovickio, interesams.

REKLAMA

30 proc. „Birių krovinių terminalo“ akcijų priklauso „Belaruskalij“.

Taip pat, kaip skelbia LRT, „Belaruskalij“ siekia ne tiek žalos atlyginimo, bet visiško sankcijų atšaukimo – esą to siekiama visais lygmenimis bei visomis priemonėmis.

Visgi advokatų profesinės bendrijos „Marsus“ advokatas Rapolas Kasparavičius portalui teigė, kad paprastai ieškovai siekia išpūsti nuostolius.

Jis aiškino, kad tarptautiniai investiciniai arbitražai retai priteisia šimtaprocentinį žalos atlyginimą, net jeigu ir nusprendžiama, kad valstybė investuotojo atžvilgiu pasielgė neteisingai. 

REKLAMA
REKLAMA

Valstybinė Baltarusijos kalio trąšų gamintoja „Belaruskalij“ dar praėjusį metų spalį inicijavo tarptautinį arbitražo procesą prieš Lietuvą dėl trąšų tranzito draudimo.

Bendrovės teigimu, nuostolius ji patyrė tranzitą per Lietuvą sustabdžius nuo 2022 m. vasario 1 d., kai jis turėjo vykti iki praėjusių metų pabaigos. Sutartį su Baltarusijos gamintoja nutraukė valstybės įmonė „Lietuvos geležinkeliai“.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Arbitražo teismas prieš Lietuvą suformuotas 2024 m. pradžioje. Anksčiau žiniasklaidoje skelbta, kad „Belaruskalij“ Lietuvos reikalauja atlyginti maždaug 1 mlrd. eurų siekiančius nuostolius.

Buvo numatyta, kad pirmasis posėdis arbitražo byloje galėtų vykti 2026 m. vasarį, tačiau tikėtina, kad šis terminas gali nusikelti.

Visgi, kaip jau skelbta, įprastai tokio pobūdžio bylos trunka 3–5 metus.

Vyriausybė yra patvirtinusi, kad Lietuvos sutartis su baltarusišku trąšų verslu kelia grėsmę nacionaliniam saugumui, jog šis nutarimas pagrįstas, konstatavo ir Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT).

REKLAMA

Arbitražas nagrinėjamas pagal UNICITRAL 1976 (United Nations Commission on International Trade Law – ELTA) arba Jungtinių Tautų tarptautinės prekybos teisės komisijos taisykles. Sudaromas ad hoc arbitražas iš trijų arbitrų – vieną skiria ieškovas, antrą skiria atsakovas, o trečias parenkamas arbitrų sprendimu.

Arbitražą techniškai aptarnauja Nuolatinis arbitražo teismas, įsikūręs Hagoje.  

Ginčijamą sutartį su „Belaruskalij“ Lietuva nutraukė remdamasi 2022 m. sausį priimtu Vyriausybės sprendimu, kuriame teigiama, jog „Belaruskalij“ kelia grėsmę nacionaliniam saugumui. Kaip skelbta žiniasklaidoje, pati bendrovė argumentuoja, kad nutraukdama tranzitą Lietuva galėjo pažeisti 1999 m. su Baltarusija sudarytą dvišalę sutartį dėl investicijų skatinimo.

Šios sutarties denonsavimui spalį jau yra pritaręs Seimas.

Lietuviai, kiek dar toleruosim tokias nesąmones? čia visiškai joks Lietuvos interesas buvo tą trąšų tranzitą nutraukti. o dabar dar, pasirodo, viskas gali virsti ir labai tikėtina, kad virs labai labai brangiomis problemomis. tie, kas priiminėjo tokius sprendimus patys turi visa jėga pajusti jų kainą.
Areštuoti broilerį
Areštuoti broilerį
voooo, čia bus kaip trečdalis LT biudžeto, ir yra nemažo pagrindo prisiteisti, nes pedopartija sutartį nutraukė VIENAŠALIŠKAI. gal ne 12, bet keletą tai tikrai prisiteis
Klaidas daro visi dirbantys, tai atleistina. Bet daryti tokias kvailystes, kaip buvo daroma Baltarusijos atžvilgiu, gali tik visiški besmegeniai. Trąšų tranzito draudimas perkėlė solidžias mūsų geležinkelio ir uosto pajamas iš Lietuvos į Rusiją, Baltarusiją prie jos pririšo dar viena virvute. Taigi, kas čia išlošė ir kas pralošė? Tuo labiau, kad tarptautinės sankcijos trąšoms netaikomos, jos ir toliau eksportuojamos. Dėl apsunkinto transportavimo jos brangsta ir ne tik Lietuvoje. Dėl to brangsta ir maistas. Perspėjimų dėl tokių pasekmių buvo, bet tai atseit vatnikų nuomonė. Kita kvailystė - šaršalas dėl Astravo AE ją statant ir iki dabar. Savo saugią (sukišti milijonai saugumui užtikrinti) AE uždarėme neaišku dėl kieno interesų. Galėjo veikti iki šiol, galima būtų nusičiaudėti ant visų dujų krizių. Kitos nepastatėme - reikėjo mano uošvės ekspertinės nuomonės atsiklausti (amžius >80 m., išsilavinimas 3 skyriai). Buvo aišku, kad Astravo AE pastatys, reikėjo ne pagalius į ratus kaišioti, o stengtis, kad ji būtų kuo saugesnė. Kvailysčių sąrašą galima tęsti.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų