Dviratininkams, pėstiesiems ir visiems kitiems eismo dalyviams pavojingas tamsias, neapšviestas gatves ar jų atkarpas gyventojai gali pažymėti virtualiajame žemėlapyje.
Ragina įsitraukti gyventojus
Tokiu būdu jie vieni kitus įspės saugotis, o valdininkus – informuos apie problemą ir netiesiogiai paragins ją spręsti.
Susisiekimo ministerija pradėjo vykdyti projektą „Tamsios gatvės“, skirtą nelaimių gatvėse tamsiuoju paros metu prevencijai.
Rudenį ir žiemą visada padaugėja nelaimingų įvykių keliuose. Neapšviestose gatvėse eismo sąlygos yra dar sudėtingesnės. Vairuotojai nepamato tamsiais drabužiais vilkinčių, atšvaitų neturinčių pėsčiųjų ir dviratininkų. Internete ( www.susiprask.lt/tamsiosgatves) sukurtas interaktyvusis žemėlapis, kuriame žmonės kviečiami pažymėti neapšviestas ir todėl, jų manymu, pėstiesiems ir dviratininkams nesaugias gatvių ar kelių atkarpas.
Manoma, kad turėdami informacijos apie tokias vietas žmonės elgsis atsargiau: sutemus dėvės atšvaitus, labiau pasisaugos automobilių.
Savivaldybėms žadama kas savaitę persiųsti žemėlapio lankytojų informaciją apie pažymėtas nesaugias kelių ir gatvių atkarpas. Tikimasi, kad atsakingi darbuotojai reaguos į pranešimus, nepatingės nuvažiuoti į vietą, kad patikrintų informaciją, ir imsis priemonių spręsti neapšviestų vietų problemą.
Mieste – ne viena tamsi zona
Panevėžio savivaldybės Saugaus eismo komisijos sekretorius, Miesto ūkio skyriaus vyriausiasis specialistas Rimas Valkavičius sakė, kad kol kas Savivaldybė negavo informacijos apie pavojingas vietas eismo dalyviams.
Gatvių apšvietimu besirūpinančios įmonės „Panevėžio gatvės“ direktorius Gintaras Petrauskas mano, kad panevėžiečiai tiek jiems, tiek Savivaldybei nepraleis progos priminti senų ir niekaip neišsprendžiamų problemų dėl gatvių apšvietimo.
Mieste nuolat tai vienur, tai kitur perdega šviestuvų lempos, kai kuriose gatvėse dėl lėšų stokos šviečia tik kas antras šviestuvas. Jeigu perdega, tuomet šviečia tik kas trečias. Tam tikras gatvės ruožas lieka neapšviestas. Direktoriaus teigimu, įmonė stengiasi kuo operatyviau pakeisti perdegusias lempas, sudaužytus šviestuvus.
Tačiau blogiausia tai, kad Panevėžyje yra ne viena visiškai neapšviesta gatvė ar jos atkarpa. Pavyzdžiui, visiškai neapšviesta Pievų gatvė, Kėdainių gatvė, Tinklų gatvės pabaiga. Neapšviestas nemažas šios gatvės ruožas ypač pavojingas, nes gatvė neturi šaligatvio. Pėstieji tiesiog žingsniuoja tamsiu keliu, kuriuo važiuoja automobiliai.
Šių ir kitų tamsoje skendinčių gatvių gyventojai jau kuris laikas prašo miesto Savivaldybės įrengti apšvietimą, tačiau ji tam nesuranda lėšų.
G.Petrausko teigimu, paskutinį kartą apšvietimas jo neturėjusiose keliose gatvėse įrengtas užpernai. Beje, „Panevėžio gatvės“ miesto gatvėms apšviesti ir apšvietimo priežiūrai kasmet gauna vis mažiau lėšų. Pernai Savivaldybė tam įmonei skyrė 2 milijonus 335 tūkstančius litų, iš kurių apie 800 tūkstančių buvo skirti energijos sąnaudoms padengti.
Šiais metais už elektros energiją gatvėms apšviesti teks pakloti panašią sumą, tačiau iš viso gatvių prižiūrėtojai disponuoja tik 1milijonu 765 tūkstančiais litų, taigi gerokai mažiau nei pernai. Todėl įmonė priversta taupyti.
To pasekmes jaučia visi eismo dalyviai. Dažnos dienos vakarą, jau gerokai pritemus, gatvėse dar nešviečia šviestuvų lempos.
Perdegusi šviestuvo lempa ar sudaužytas šviestuvas nauju greitai nepakeičiamas.
„Panevėžio gatvių“ direktorius neslėpė, kad iš policijos neretai gauna paklausimų, ar tam tikra gatvės atkarpa tam tikru metu buvo apšviesta. Pareigūnams šios informacijos reikia aiškinantis eismo įvykio aplinkybes. Panevėžio apskrities VPK Administracinės veiklos ir eismo įvykių tyrimo skyriaus vadovas Einis Kudžma teigė, kad Kelių policijos pareigūnams didelį nerimą kelia prastai ar visai neapšviestos miesto gatvės.
„Būtų gerai, jei vakare apšvietimas būtų įjungiamas anksčiau. Juolab kad prireikia laiko, kol lempos ima šviesti skaisčiau. Ten, kur gatvės ar jų ruožai skendi tamsoje, eismo sąlygos labai pavojingos“, – kalbėjo pareigūnas.
Drausmino pėsčiuosius ir dviratininkus
Rudenį ir žiemą dėl blogų oro sąlygų, kai anksti temsta, tvyro rūkas, krenta šlapdriba, visada padaugėja eismo įvykių, kuriuose sužalojami ar žūva pėstieji ir dviratininkai.
Dažnai dėl to jie būna patys kalti, nes tamsiuoju paros metu nesegi atšvaitų, nedėvi šviesą atspindinčių liemenių, važiuoja dviračiais be atšvaitų ar žibintų.
Policijos duomenimis, šiemet per dešimt mėnesių apskrityje žuvo 9 pėstieji ir 2 dviratininkai, sužalota 70 pėsčiųjų ir 36 dviratininkai. Panevėžyje 1 pėsčiasis žuvo, sužaloti 52 pėstieji ir 24 dviratininkai.
Inga SMALSKIENĖ