Bendrovės VSA Vilnius“, „Ecoservice“, „Ekonovus“ ir Atliekų tvarkymo tarnyba teismui apskundė gegužę priimtą Vilniaus tarybos sprendimą atliekų išvežimo gyventojams įkainį padidinti 1 centu iki 9 centų už kvadratinį metrą - jie prašo, kad įkainis siektų 11 centų (be PVM). Vežėjai taip pat prašo teismo pripažinti, kad tarybos sprendimas pažeidžia komunalinių atliekų tvarkymo paslaugos teikimo Vilniuje sutartis.
Vežėjai: tarifai padidinti neproporcingai
Atliekų vežėjų nuomone, savivaldybė neproporcingai padidino tarifus. Pavyzdžiui, gyventojams, mokantiems už atliekas pagal gyvenamąjį plotą, maksimalus įkainis pakilo apie 12 proc. (1 centu) iki 9 centų už kvadratinį metrą. Tačiau už atliekas pagal tūrį mokantiems vartotojams kaina padidinta apie 24 proc. iki 14,75 euro (be PVM) už kubinį metrą atliekų.
„Jeigu savivaldybė sutiko ir pripažino, kad reikia didinti įkainius už vieno kubinio metro atliekų surinkimą ir pašalinimą, ir tas maksimalus dydis buvo padidintas 24 proc., tai tiems daugiabučiams, kurie naudojasi, mokėdami už kvadratinį metrą, šis dydis padidintas tik 12 proc. Manome, kad tai visiškai nelogiška“, - BNS sakė „Ecoservice“ generalinis direktorius Arūnas Makauskas.
Pasak jo, vidutiniškai vienas butas per metus išmeta 5 kubus atliekų. Mažiau atliekų išmetantys gyventojai iki šiol galėdavo rinktis mokėti ne už buto plotą, o už išmestas atliekas, ir taip mokėti mažiau. A.Makauskas aiškino, kad taip dažnai mokėjo naujų daugiabučių bendrijos, tačiau dabar jos keičia sutartis ir renkasi mokėti už plotą.
„Situacija tokia, kad naują tvarką įvedus, neliko suinteresuotumo daugiabučiuose taupyti ir mažiau atliekų šalinti, nes net ir tos bendrijos, kurios mokėjo už kubus, pamačiusios, kad paprasčiau ar pigiau yra mokėti už kvadratinius metrus, perėjo prie kitos atsiskaitymo sistemos. Nusispjovė į taupymą“, - tikino A.Makauskas.
Vilniaus vicemeras Linas Kvedaravičius teigia, kad bandoma žongliruoti skaičiais - anot jo, tarifų padidinimas yra proporcingas, nes pagal formules yra apskaičiuojamas buto plotui tenkantis atliekų kiekis.
„Vežėjai čia skirtingai traktuoja įkainius ir bando supainioti visuomenę. Yra formulės, ir jie tą puikiai žino, pagal kurias apskaičiuojamas atliekų kiekis plotui. (...) Įkainiai nėra neproporcingai perskaičiuoti“, - BNS tikino L.Kvedaravičius.
Anot jo, vežėjai nori gauti didesnius pelnus, tačiau savivaldybė turi pirmiausiai rūpintis visuomenės interesais.
„Čia vežėjų noras gauti viršpelnius, kuris gal ir suprantamas, tačiau jų argumentai nebuvo pakankami. (...) Mes turime atstovauti visuomenei ir negalime drastiškai branginti atliekų vežimo“, - teigė vicemeras.
Skirtingai vertina išlaidas transportui
Savivaldybė ir atliekų vežėjai skirtingai vertina ir tai, kiek kainuoja vieną toną atliekų gabenti vieną kilometrą. Anksčiau atliekos buvo vežamos iki Kazokiškių sąvartyno, o dabar jos gabenamos į šalia Gariūnų esančią „Energesman“ atliekų rūšiavimo gamyklą. Dėl to sumažėjo vežėjų išlaidos transportui.
„Mes sakome, kad sutaupome tik 11 centų vienai tonkilometrei, o savivaldybė sako, kad sutaupoma daugiau nei 30 centų. Taigi, dėl to atsiranda nuostolis“, - BNS sakė vežėjams atstovaujanti advokatė Vilma Ramanauskaitė.
Vežėjai sako negaunantys pelno už gyventojų atliekų išvežimą
A.Makauskas, pabrėžė, kad už visus vežėjus kalbėti negali, ir sakė, kad „Ecoservice“ apskritai veikia pelningai, tačiau už gyventojų aptarnavimą, įvedus naujus maksimalius įkainius, gauna tik simbolinį pelną arba negauna pelno visai.
„Mes surenkame rūšiuojamąsias atliekas, už ką mums moka gamintojai, importuotojai, mes jas rūšiuojame ir parduodame, tvarkome statybos aikštelių atliekas, gamybines atliekas, tad kompleksas paslaugų nėra nuostolingas, bet šita veikla, susijusi su gyventojų aptarnavimu, tampa jau simboliškai pelninga arba ant ribos“, - BNS sakė A.Makauskas.
Savivaldybė nustato maksimalius atliekų vežimo įkainius, tad bendrovės gali gyventojams taikyti ir mažesnes kainas - tą pabrėžia ir vicemeras L.Kvedaravičius. Tačiau, anot A.Makausko, šie įkainiai padidinti nepakankamai, tad bendrovės taiko vienodus įkainius, nes mažinti jų neva nėra kaip.
„Kartelės nepakėlimas į reikiamą lygį reiškia, kad visi konkurentai susiglaudė į tą patį lygį - visi taiko maksimalias kainas, konkurencija sumažėjo“, - teigė jis.
Naujų įkainių galiojimo sustabdyti kol kas nepavyko
Vilniaus tarybos sprendimu gegužę padidinti atliekų tvarkymo tarifai liko galioti - įmonėms teisme nepavyko laikinai sustabdyti sprendimo galiojimo. Vilniaus apygardos teismas rugpjūčio 30 dieną atmetė bendrovių „VSA Vilnius“, „Ecoservice“, „Ekonovus“ ir Atliekų tvarkymo tarnybos skundą ir paliko galioti Vilniaus miesto apylinkės teismo birželį priimtą nutartį, kuria atsisakyta taikyti laikinąsias apsaugos priemones.
Atliekų tvarkymo įmonės prašė panaikinti tarybos gegužės 11 dienos sprendimą bei laikinai, kol ginčas bus išnagrinėtas teisme, jį sustabdyti.
V.Ramanauskaitė BNS teigė, kad sprendimas nebus skundžiamas, šiuo metu atliekama finansinė ekspertizė.
„Tai ne pagrindinis mūsų ieškinys, o atskirasis skundas dėl sustabdymo tarybos sprendimo galiojimo, tai ta nutartis nėra skundžiama, o pagrindinėje mūsų byloje vienas posėdis jau įvyko, kur prašome pakeisti sprendimą. Tai ten esame paprašę finansinės ekspertizės, kad ji būtų atlikta, o tarifai perskaičiuoti“, - teigė advokatė.
Vilniuje pastačius naują atliekų rūšiavimo gamyklą, nuo gegužės 1 dienos atliekų tvarkymo mokestis, kurį moka atliekų vežėjai, padidėjo 85,3 proc. - nuo 39,77 euro iki 73,71 euro (su PVM).