2010-06-16, Vilnius Ar Vilniaus miesto savivaldybės sprendimas beveik neribotai pratęsti transporto eismą Gedimino prospekte atitinka miestiečių interesus ir lūkesčius? 79 proc. apklaustų vilniečių vienareikšmiškai sako „ne“. Tai parodė š.m. birželio 8 dieną “Ekoinstituto" savanorių Vilniaus miesto centre atlikta apklausa.
Dauguma, 75,5 proc. apklausoje dalyvavusių miestiečių, visgi sutiktų su kompromisiniu sprendimu – kad eismas būtų leidžiamas tik darbo dienomis, darbo valandomis. Tuo tarpu Vilniaus miesto savivaldybės sprendimu transportui žalia šviesa Gedimino prospekte degs daug ilgiau - nuo 6 iki 24 valandos, tiek darbo dienomis, tiek ir savaitgaliais.
„Toks didelis miesto valdžios sprendimui nepritariančiųjų procentas nustebino, nors numanėme, jog Vilniaus miesto savivaldybės sprendimas miestiečiams nepatiks. Tai tik sustiprina mūsų įsitikinimą, jog bendruomenės interesas turėtų būti vienu iš svarbiausių kriterijų priimant tokius sprendimus: juk Gedimino prospekte gyvenantys ar jame laiką leidžiantys miestiečiai ir yra tie, kurie labiausiai pajus Savivaldybės sprendimo pasekmes“,- sako Silvinija Simonaitytė, „Ekoinstituto“ vadovė.
Apklausoje dalyvavę vilniečiai įžvelgė ir kitą problemą: 70 procentų apklaustųjų nuomone, intensyvus automobilių eismas yra pagrindinė Vilniaus centro ekologinė problema. Daugiau nei pusė apklaustųjų itin aktualiomis miesto ekologinėmis problemomis įvardino ir oro taršą bei žaliųjų erdvių stygių, o net 62 proc. apklaustųjų, teigė, jog didelė problema yra triukšmas.
Ne paslaptis, jog triukšmas – vienas iš skiriamųjų Gedimino prospekto bruožų. Apklausoje dalyvavusių miestiečių buvo prašoma penkių balų sistemoje įvertinti triukšmo lygį Gedimino prospekte. Net 89 procentai apklaustųjų 5 balų sistemoje įvertino jį 3 ir daugiau balais. Daugiausia respondentų buvo linkę skirti 4 (42 %) ir 3 (40 %) balus. Įdomu tai, kad 1 balą, reiškiantį, jog Gedimino prospektas yra visai netriukšmingas, skyrė vos vienas apklaustasis.
Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) teigia, jog visuotinis triukšmas, įskaitant ir eismo keliamą triukšmą, yra rimtas pavojus žmonių sveikatai. Pasak PSO, jis gali veikti ir fiziškai, ir psichologiškai, trikdydamas tokias pagrindines organizmo funkcijas kaip miegas, poilsis, gebėjimas susikaupti darbui ir miegui.
„Vilniuje triukšmingas ne tik Gedimino prospektas. Vienos pagrindinių Senamiesčio gatvių – Didžiosios gatvės – gyventojai taip pat gyvena nuolatiniame triukšme. ,,Ekoinstituto" nuomone, situacija turi keistis, todėl vakar kreipėmės į Vilniaus miesto savivaldybę, prašydami riboti eismą tiek Gedimino prospekte, tiek dalyje Didžiosios gatvės“,- sako Silvinija Simonaitytė, „Ekoinstituto“ vadovė.
„Politikai, priimdami sprendimus, dažnai cituoja užsienio pavyzdžius kaip analogus, kuriais turime vadovautis. Kodėl į tai dėmesio nekreipė Vilniaus politikai, priimdami sprendimą dėl eismo Gedimino prospekte?“,- retoriškai klausia Domantas Širvinskas, populiaraus tinklaraščio apie Vilniaus miestą ir miestiečius autorius. „Dažnai keliauju po Europą – pagrindinės miestų gatvės Kopenhagoje, Amsterdame, Taline, Krokuvoje bei kituose miestuose yra skirtos tik miestiečiams, bet ne jų transportui. Ir, nepaisant to, jos yra gyvos!",- pabrėžia Domantas Širvinskas.
„Ekoinstitutas“ taip pat mano, jog Gedimino prospektas gali būti „gyvas“ ir be automobilių, tad vilniečius ir miesto svečius kviečia jau šį penktadienį, birželio 18 d., 19 valandą, atvykti į kūrybinę akciją „Gyvuok, Gedimino prospekte!". Akcija vyks Gedimino prospekto atkarpoje nuo A. Jakšto iki Vasario 16-osios gatvės – jos metu siekiama parodyti, jog šią miesto dalį galime paversti „pulsuojančia“ gyvybe „pripildydami“ ją miestiečių iniciatyvų.
Akcija ,,Gyvuok, Gedimino prospekte!" vyks jau šį penktadienį, nuo 19 iki 20.30 val. Akcijos metu Gedimino pr. atkarpa nuo A. Jakšto iki Vasario 16-osios gatvės virs erdve, kurioje žmonės kurs, žais, šoks, dainuos, sportuos, pūs muilo burbulus. Tokiu būdu bus siekiama atkreipti bendruomenės ir Vilniaus miesto savivaldybės dėmesį į tai, jog sprendimas leisti automobilių eismą Gedimino prospektu kasdien, beveik visą parą, neišspręs šios miesto dalies ,,gyvumo" problemų – Gedimino pr. gyvas gali būti ir be automobilių.