Savavališkai žemės kasimo darbus pradėję motociklų sporto entuziastai melioracijos įrenginius niokojo beveik savaitę. Dėl galimo pavojaus aeroklubo teritorijai vėją kėlę aviatoriai bei grupė rajono tarybos narių pagalbos sulaukė negreit. Tik po to, kai buvo kreiptasi į aplinkosaugininkus, neteisėti darbai sustojo.
Panašu, kad savaitę bene labiausiai ieškotas ir niekaip nerastas savavališkų darbų iniciatorius, Biržų motociklų sporto klubo „Agaras" vadovas, verslininkas Almantas Grundelė prisiims visą kaltę. Tačiau tikrųjų kaltininkų turbūt reikėtų ieškoti valdžios koridoriuose.
Niokoja ir elgiasi drastiškai
Antradienį Biržų rajono tarybos Socialinio vystymo komiteto nariai Stasys Valiukas, Stasė Eitavičienė ir Danutė Martinkėnienė, išvydę vaizdą šalia aeroklubo teritorijos, neteko amo. Šalia pakilimo tako esantis asfaltas buvo sugadintas sunkiasvorės technikos. Galinga technika valdiškoje teritorijoje kasė žemes, jos buvo stumdomos į aukštus kalnus. Atokiau buvo matyti iškasta gili ir ilga duobė, pilna vandens.
„Mes neprieštaraujame, kad ši teritorija būtų rengiama motociklų sportui. Bet jie darbams turėtų gauti leidimus, negadinti pakilimo tako ir elgtis kultūringai", - pabrėžė aeroklubo vadovas Gediminas Venskus.
Klubo vadovas dar praėjusią savaitę bandė kalbėtis su žemės kasimo darbus organizavusiu A. Grundele.
„Sakau - ką darai, ar planus turi, juk laužai drenažą. Jis man aiškino, kad planus turi ir nieko nelaužo. Mūsų pakilimo takas gal ir nenukentės, bet jaunieji aviatoriai, kurių takas šalia rengiamos motociklų sporto trasos, paskęs vandenyje. O jei smėlis užkimš tolesnes pralaidas, kentėsim ir mes", - įsitikinęs G. Venskus.
Aviatoriai kalbėjo, kad šioje vietoje motokrosininkai treniruojasi gal jau metus. Neoficialiai ir šiokia tokia trasa jau įrengta. Vasarą vyko net dvejos varžybos. Aviatoriai prisiminė, kad motociklininkai ne visuomet laikosi savo teritorijos. Vasarą vienam lakūnui leidžiantis lėktuvu, ant tako priešais jį išdygo motociklininkas.
„Gerai, kad buvo patyręs lakūnas. Davė „gazų" ir pakilo. Bet jei taip atsitiktų leidžiantis sklandytuvui, įvyktų nelaimė", - kalbėjo aviatoriai.
G. Venskus rodė dar 1972 metais parengtą melioracijos sistemos planą. Įrengimai specialiai sutankinti, kad būtų gerai nusausintas aerodromas.
Aviatoriams labiausiai nepatinka, kad „kažką statant - kažkas ir griaunama". Motociklų sporto entuziastai nevengia važiuoti aerodromo pakilimo taku. Aviatoriai bandė pastatyti ženklą, kad įvažiavimas draudžiamas - jis testovėjo savaitę.
„Baisu įsivaizduoti, kas bus, kai vyks varžybos. Žiūrovai eis per aeroklubo pakilimo taką. Kaip juos reikės apsaugoti? Jau dabar naktimis atvažiavę mašinomis chuliganai pievą drasko, niokoja", - piktinosi aviatoriai Arvydas Valionis ir Arūnas Pažemeckas.
Dokumentai dar tik rengiami
Ilgus metus Valantiškio kaime veikusi motokroso trasa buvo uždaryta motyvuojant tuo, kad aktyvaus karsto zonoje jos būti negali. Be to, trasos teritorijos nesutiko nuomoti privatūs žemės savininkai.
Pradėta ieškoti, kur būtų galima įrengti naują motokroso trasą. Apsistota ties valdiška žeme netoli aeroklubo. Nors tam prieštaravo netoli gyvenantys žmonės bei viešbučio „Tyla" savininkai, Biržų rajono taryba šių metų vasario 27 dieną patvirtino sklypo, reikalingo motokroso trasai įrengti, detalųjį planą.
Formuojamo žemės sklypo plotas - 10 hektarų. Pasak laikinai savivaldybės Architektūros ir urbanistikos skyriaus vedėjos pareigas einančios Loretos Munikienės, šiuo metu rengiamas sklypo geodezinis planas. Kol jo nėra, sklypas neįregistruotas, jis negali būti išnuomotas ir jokia veikla jame negali būti vykdoma. Tačiau akivaizdu, kad taip nėra. Šiais metais neoficialioje trasoje buvo surengtos jau dvejos respublikinės varžybos.
Kaip buvo gautas leidimas jas organizuoti, nežinia. Neaišku, kas būtų prisiėmęs atsakomybę ir už tai, jei iš neapsaugotos trasos išlėkęs motociklas būtų sužalojęs žiūrovą.
Savivaldybės administracijos direktorė Palmyra Prašmantienė raštu rajono tarybos narius informavo dar vasario mėnesį, kad susilaukta aviacijos sporto klubo bei „Biržų pilotų klubo" priekaištų dėl to, jog motociklininkai važinėja po aeroklubo teritoriją ir niokoja lėktuvų kilimo bei leidimosi takus. Tačiau jokių veiksmų įrengti kitą įvažiavimą į naujai rengiamą motokroso trasą imtasi nebuvo.
Darbus sustabdė tik aplinkosaugininkai
Paaiškėjo, kad apie neteisėtus žemės kasimo darbus dar praėjusią savaitę buvo informuota savivaldybės administracijos direktorė Palmyra Prašmantienė. Jos nurodymu į vietą nuvyko pavaduotojas Rimantas Martinonis bei Žemės ūkio skyriaus specialistas, atsakingas už melioracijos įrenginius, Rimantas Šikšnys.
R. Martinonis sakė, kad lauke buvo matyti iškasta duobė, sustumti žemių kalnai, stovėjo galinga technika. Tačiau jokie darbai tuo metu, kai jie ten lankėsi, nevyko. R. Šikšnys esą nutarė, kad melioracija nepažeista. Apie tai buvo informuota P. Prašmantienė.
„Martinonis, Šikšnys mano pavedimu žiūrėjo. Statybos inspektorius žiūrėjo - ten statybų nėra", - P. Prašmantienė vakar korespondentei vardijo asmenis, kurie jau prieš kelias dienas žinojo apie atliekamus darbus.
Paklausus, kodėl direktorė niekam nepranešė, jog atliekami neteisėti darbai ir kodėl jie nebuvo stabdomi, P. Prašmantienė metė: „Negaliu atsakyt. Administracija dirba savo darbą, o kiti dirba savo".
Žemės buvo kasamos ir šios savaitės pradžioje, kol pranešimo apie neteisėtus darbus negavo Panevėžio regiono Aplinkos apsaugos departamento Biržų skyrius. Į vietą užvakar atvykę Biržų rajono aplinkosaugininkai išsiaiškino, kad žemės kasimo darbus vykdo įmonės „Agrenta" iš Utenos darbuotojai. Kas juos pasamdė, darbininkai negalėjo pasakyti. Paskambinę A. Grundelei aplinkosaugininkai nurodė darbus sustabdyti.
Biržų aplinkosaugininkai A. Grundelės vakar nurodytu laiku nesulaukė. Todėl valstybinės žemės savininkas - Panevėžio apskrities viršininko administracija - buvo informuota apie vykdomus darbus.
Panevėžio apskrities viršininko administracijos Žemės tvarkymo departamento direktorius Kęstutis Vaičiūnas sakė antradienį sulaukęs Biržų rajono savivaldybės administracijos direktorės Palmyros Prašmantienės skambučio. Ji klausė, kaip reikėtų elgtis šiuo atveju.
K. Vaičiūnas pasiūlė kreiptis į savivaldybės Žemėtvarkos skyrių, kad šis nustatytų valstybinės žemės nuomotojus ir pažeidėjus, bei į aplinkosaugininkus. Žemėtvarkos skyrius turės surašyti patikrinimo aktą ir kreiptis į teisėsaugos institucijas, kad šios nustatytų kaltininką.
„Būna visokių pažeidėjų. Detalus planas parengtas motociklų trasai, tačiau naudotojo kol kas nėra. Turėtų įvykti aukcionas tokios paskirties sklypo nuomotojui. Tik nuomotojas gali, atlikęs suderinimus, vykdyti darbus", - tvirtino K. Vaičiūnas.
Vakar į Panevėžio apskrities viršininką raštu žadėjo kreiptis ir Lietuvos aeroklubo prezidentas V. Karčiauskas.
Pažeidė sistemą ar ne?
Savivaldybės melioracijos specialistas Rimantas Šikšnys korespondentei taip aiškiai ir neatsakė, ar vykdant žemės kasimo darbus buvo pažeista melioracijos sistema.
Tačiau pokalbio pabaigoje jis vis dėlto išsitarė: „Bet kokiu atveju padaryta blogai. Jei ruduo bus šlapesnis - laukai patvins".
Specialistas minėjo, kad rajono gyventojai net ir trijų arų tvenkinį kasdami ateina pas jį prašyti leidimo, nors to pagal įstatymus gal ir nereikėtų. O dabar iškastos giliausios, didžiausios duobės, o kas už tai atsakingas - nežinia.
„Kam jūs tą žmogų skriaudžiat? Jis rodo iniciatyvą. Jei kažkam kitam bus atiduota ta žemė - kalnus išlyginsim. Bet reikia padėti norintiems sportuoti, o ne juos žlugdyti. Aš pats buvau kandidatas į automobilizmo sporto meistrus. Žinau, kiek tai kainuoja. Reikia tuos vyrus palaikyti. Biurokratai žodžiu pritaria, jie daro. Bet jei ką - lieka kalti. Jų entuziazmas buvo didelis, bet jį sužlugdė. Gal vyrai per anksti ėmėsi iniciatyvos. Visi jiems pritarė, bet nieko nedarė. Gal buvo pasakyta - daryk, įforminsim vėliau", - svarstė agrofirmos „Agrenta" savininkas Algis Trinkūnas. Jo firmos technika šiuo metu atlieka darbus būsimoje motociklų sporto trasoje.
A. Trinkūnas sakė nemanąs, kad tokius darbus sportininkai galėjo pradėti be žodinio kažkieno iš rajono vadovų pritarimo. „Tegul prisipažįsta, kas jam leido. Juk ne namą žmogus stato - gerą darbą daro", - tikino „Agrentos" vadovas. Pašnekovas neslėpė, kad jokių oficialių sutarčių su klubu ar privačiu sporto entuziastu nėra pasirašyta. Tiesiog jis Biržų rajone pažįsta kelis ūkininkus. Į jį kreipėsi sportininkai, prašydami pagelbėti, sustumti žemes kalniukams.
Verslininkas minėjo, kad „gal bus paimtas koks tūkstantėlis už kurą, o visa kita bus įforminta kaip suteikta labdara ir parama sportui".
„Ką reikėtų susprogdinti, kad niekas nesidomėtų manimi?" - klausimu korespondentės skambutį sutiko motociklų sporto entuziastas Almantas Grundelė. Sportininkas sakė, jog tiesiog nelaukiant galutinio dokumentų tvarkymo etapo buvo paankstinti darbai.
„Norėjome viską padaryti, kol neužšalo. Jau šešerius - septynerius metus mes sėdim ir laukiam, kol tuos popierius sutvarkys. Po truputį patys kažką savo jėgomis darėm, o dabar paaiškėjo, kad dangus griūva", - kalbėjo A. Grundelė.
Pašnekovas tvirtino, kad iš dviejų rajone realiai veikiančių klubų aktyviai sportuoja apie penkiasdešimt motociklų sporto entuziastų. Tačiau panaikinus motokroso trasą Valantiškio kaime jau daug metų nėra kur treniruotis. Sportininkai važiuoja į Rokiškį, Panevėžį, Latviją.
„Yra ir A. Dauguviečio parke ant kalniukų važinėjančių. Jūs patys apie tai rašėt. O dokumentų tvarkymas trunka metų metus. Tai ir norėjom padaryti, kad parkuose nesitreniruotų", - kalbėjo A. Grundelė.
Motociklų sporto klubo „Agaras" vadovas užsiminė, kad darbams lėšų gauta patiems sportininkams „sumetus skladkę". Didelė duobė kasta dėl to, kad reikėjo žemių kalnams. Jo įsitikinimu, melioracijos įrenginiai tikrai nepažeisti.
„Pamatysim pavasarį, ar tikrai tas aeroklubas bus užtvindytas. Gal ir kliuvo, gal ir nekliuvo melioracijos galiukas. Toj vietoj ir taip bala būdavo", - tvirtino pašnekovas. A. Grundelė sakė suprantąs, kad žemės dokumentai ruošiami tiems patiems motociklų sporto nariams. Jis nepyks, jei jų paruošta trasa bus išnuomota kitiems naudotojams.
„Svarbu, kad jau dabar turėtume, kur treniruotis", - kalbėjo A. Grundelė.
Paklausus, kas iš valdžios atstovų jam žodžiu davė leidimą atlikti darbus, A. Grundelė patylėjo ir liūdnai ištarė: „Niekas nedavė. Mes patys. Parašykit, kad kaltas klubas, patys sportininkai. Dabar tai viskas. Spjaunam ant visko ir nieko nedarom. Lauksim dar porą metų".
Motociklų sporto tradicijos Biržuose yra senos. Ši sporto šaka aktyviai pradėta kultivuoti nuo 1972 metų. Pastaruosius dešimtį metų biržiečiai motociklų sporto dalyviai būdavo tarp šalies prizininkų. Nors, kaip sako sportininkai, šiemet gal jiems ir prasčiausi metai, tačiau du biržiečiai tapo Lietuvos čempionais, vienas - trečiosios vietos laimėtoju.