Vakar naujos kadencijos Seimas priimdamas Laikinąjį mokesčių už juridinių asmenų valdomus automobilius įstatymą apmokestino įmonių turimas ar nuomojamas bei pagal panaudos sutartis naudojamas mašinas. Planuojama, kad nuo kitų metų vidurio panašiu mokesčiu bus apmokestinti visi šalies automobilininkai.
Nuo sausio 1 d. įsigaliosiančiame įstatyme numatyta, kad 2009 m. už kiekvieną juridinio asmens valdomą automobilį valstybei bus mokama 150 litų. Mokestis netaikomas specialiosios paskirties automobiliams, religinėms bendruomenėms ir diplomatams. Taksi paslaugas teikiančios įmonės bus priverstos mokėti pusę numatyto mokesčio, rašo „Respublika“.
Seimas pasiūlė Vyriausybei, kad šį laikinąjį įstatymą nuo kitų metų liepos pakeistų pastovusis, galiojantis visiems automobiliams. Įstatymo projektą parengti siūloma iki kovo. Pasak susisiekimo ministro Eligijaus Masiulio, dabartinis apmokestinimas, labai paprastas ir nediferencijuotas, buvo patvirtintas tik tam, kad mokestinės pajamos biudžetą papildytų jau nuo kitų metų pradžios. Planuojama, kad įsigaliojus naujajam įstatymui mokestį bus priversti mokėti ir gyventojai.
Problema nebenauja
Dėl mokesčio už automobilius ietys laužomos jau kelerius metus. Pirmiausia dėl to, kad tokį mokestį tikslinga įvesti, sujudo sukruto ekologai, jiems pritarė naujų mašinų pardavėjai. Tvirtinama, kad Lietuva užversta senais automobiliais, kurie teršia gamtą. Vėliau į diskusiją įsitraukė ir saugaus eismo specialistai.
Jų buvo įrodyta, kad didelė dalis iš Vakarų ir ypač iš Jungtinių Amerikos Valstijų nelaimių zonų gabenamų lengvųjų automobilių yra nesaugūs, esant prastoms kelio sąlygoms ar atsitikus avarijai jų keleiviams gresia mirtinas pavojus. Ir vieni, ir kiti mokesčių įvedimo šalininkai siūlė pasinaudoti moderniose šalyse jau seniai įprasta praktika ir apmokestinti mašinas vadinamuoju taršos mokesčiu. Kuo senesnė mašina - tuo jis didesnis.
2007 m. pabaigoje pradėjo sklisti gandai, kad toks mokestis bus įvestas. Tuomet paaiškėjo, kad nemažai šalies vairuotojų mašinų jau nebeturi, nors jos buvo įregistruotos valstybiniame registre. Iš tiesų tokie automobiliai buvo arba surūdiję ir nebenaudojami, arba parduoti. Dažniausiai - be jokių dokumentų į Rytus. Bijodami, kad teks mokėti ir už jau nebeegzistuojančias mašinas, vairuotojai puolė jų išregistruoti.
Tačiau šių metų pabaigoje Andriaus Kubiliaus Vyriausybės patvirtintas pasiūlymas Seimui, o vakar parlamentarų priimtas skubus nutarimas apmokestinti mašinas daugeliui automobilių valdytojų buvo it žaibas iš giedro dangaus. Neatmestina, kad po šio Seimo sprendimo dar daugiau mašinų savininkų užpuls valstybės įmonę „Regitra“ stengdamiesi išregistruoti nebenaudojamas mašinas. Ekspertų nuomone, tokių automobilių mūsų šalyje dar gali būti likę apie trečdalį bendro įregistruotų mašinų skaičiaus.
Tikisi šimtų milijonų
VĮ „Regitra“ duomenimis, 2008 m. gruodžio pradžioje 1 087 192 fizinių ir 51 963 juridinių asmenų vardu buvo įregistruotos 2 103 928 transporto priemonės. Juridinių asmenų vardu buvo įregistruota 349 410 transporto priemonių (iš jų 171 593 buvo lengvieji automobiliai), fizinių asmenų - 83 proc. (1 754 518) visų registruotų transporto priemonių (iš jų 1 531 187 buvo lengvieji automobiliai). Seimas nutarė apmokestinti įmonėms priklausančius automobilius mėnesiniu 150 litų mokesčiu per mėnesį.
Pasak premjero A. Kubiliaus, apmokestinus mašinas mokesčių pavidalu papildomai kas mėnesį būtų surenkama po 300 milijonų litų, tai esanti „didelė suma skylėtame mūsų biudžete“.
Vis dėlto Vyriausybės vadovo apskaičiuota suma galbūt įplauks tik po pusmečio, kai mokestį už mašinas pradės mokėti ir gyventojai. Nuo sausio 1 d. iki liepos 1 d. valstybės biudžetą papildys geriausiu atveju penktadalis numatytos sumos, nes tiek bendroje automobilių masėje sudaro įmonėms priklausančios mašinos. Be to, pajamas sumažins ir lengvatos bei išimtys. Neaišku ir kokiomis sumomis bus apmokestinti individualūs automobiliai. Anot „Respublikos“ kalbinto žinomo automobilių eksperto, buvusios Gedimino Kirkilo Vyriausybės visuomeninio patarėjo Stasio Brundzos, šis mokestis siektų 200-300 Lt per metus.
Vakarykštis Seimo sprendimas sulaukė nedviprasmiškos opozicijos reakcijos. Pavyzdžiui, socialdemokratė Birutė Vėsaitė tikino, kad naujoji Vyriausybė pateikė Kalėdų dovaną neįgaliųjų organizacijoms, be to, ji mano, kad taksi savininkai ir kiti permes šį mokestį vartotojams.
Parlamentaras Vytenis Andriukaitis kartojo, kad šis įstatymas diskriminuoja ūkio subjektus, tuo tarpu kitas Seimo narys Julius Veselka stebėjosi tvarka, kad įstatymai priiminėjami pusmečiui.
Eksperto vertinimas – santūrus
S. Brundza seimūnų nutarimą įvesti mokesčius automobiliams vertino dvejopai. „Žinoma, kiekvienas papildomas mokestis yra papildoma našta verslui. Tačiau jei norime, kad žmonės važinėtų saugiais, gamtos neteršiančiais automobiliais, mokestis yra pateisinamas. Nemanau, kad sumokėti 20-30 litų per mėnesį šeimai ar atskiram vairuotojui bus per daug. Be to, pasaulyje sunkmetis, todėl jei norime iš jo išbristi, reikia būti solidariems“, - tvirtino pašnekovas.
Eksperto teigimu, kitur pasaulyje, taip pat kaimynėse Latvijoje ir Estijoje jau seniai įvesti vadinamieji taršos mokesčiai. „Kai kuriose šalyse jų dydis priklauso nuo mašinos senumo, kitose - nuo variklio tūrio. O aš siūlyčiau jį susieti su tuo, kokį taršos standartą atitinka tas ar kitas automobilis. Pavyzdžiui, jei jis teatitinka „Euro 1“ reikalavimus, iš jo savininko turėtų būti reikalaujama didelio mokesčio, jei „Euro 5“ - visai mažo“, - sakė S. Brundza.
Vidmantas Užusienis