Baudžiamąją atsakomybę ketinama įteisinti už prieigos prie vaikų pornografijos įgijimą pasinaudojus informacinėmis ir ryšių technologijomis, už vaiko iki 16 metų viliojimą lytiškai santykiauti ar kitaip tenkinti lytinę aistrą.
Pataisos šiuo metu yra pateiktos Vyriausybei svarstyti. Jei ji pritars, pataisos bus perduotos Seimui.
Teisingumo ministerija parengė įstatymų pataisas, kuriomis siūloma numatyti baudžiamąją atsakomybę už kai kuriuos su vaikų seksualiniu išnaudojimu ar prievarta susijusius veiksmus, kurie iki šiol nebuvo kriminalizuoti.
Pirmiausia atsakomybė siūloma už tuos veiksmus, kurie padaromi naudojantis internetu.
Nuo atsakomybės neišsisuks ir asmenys, kurie ketins vilioti nesulaukusio 16 metų vaikosusitikti siekiant lytiškai santykiauti ar kitaip tenkinti lytinę aistrą su juo, jį išnaudoti pornografinei produkcijai gaminti, ir jei po tokio pasiūlymo imsis konkrečių veiksmų, kad toks susitikimas įvyktų.
Siūloma taikyti atsakomybę ir už dalyvavimą pornografinio pobūdžio renginyje, į kurį buvo įtrauktas vaikas.
Projekte taip pat siūloma numatyti, kad Lietuvos pilietis ar kitas Lietuvoje nuolat gyvenantis asmuo, užsienio valstybėje išžaginęs ar seksualiai prievartavęs, privertęs lytiškai santykiauti ar išnaudojęs vaiką pornografijai, įtraukęs jį į prostituciją ar padaręs kitas su vaikų seksualiniu išnaudojimu ar prievarta susijusias veikas, atsakytų pagal Lietuvos BK nepaisant to, ar už tokią veiką baudžiama pagal nusikaltimo padarymo vietos baudžiamuosius įstatymus.
Teisingumo ministerijos nuomone, įtvirtinus šias nuostatas, baudžiamosios atsakomybės neišvengtų tie asmenys, kurie pamėgę vadinamąsias “sekso turizmo„ keliones į egzotiškas valstybes.
Tiriant minėtus nusikaltimus, kaip ir kitais su vaikų seksualiniu išnaudojimu susijusių nusikaltimų atvejais, galės būti klausomasi įtariamų asmenų pokalbių bei kontroliuojama kitokia elektroniniais ryšių tinklais perduodama informacija. Siekiant užtikrinti seksualinių nusikaltimų prieš vaikus prevenciją bei tyrimų efektyvumą, taip pat siūloma praplėsti operatyvinių tyrimų dėl šių veikų atlikimo galimybes.
Norint palengvinti tokių veikų tyrimą, kartu ir geriau apsaugoti nepilnamečius nukentėjusiuosius bei liudytojus, jiems būtų įtvirtinamos papildomos garantijos nagrinėjant bylas teisme.
Projekte siūlomą vaiko, patyrusio seksualinį išnaudojimą, nekviesti į teismo posėdį. Dėl to siūloma įtvirtinti privalomą įrašo darymą apklausiant vaiką ikiteisminio tyrimo metu. Įrašas galės būti pagarsinamas įrodymų tyrimo metu teismo posėdyje. Jei vaikas į posėdį vis tik būtų kviečiamas, turės būti sudaromos galimybės jam nebūti toje pačioje patalpoje su kitais proceso dalyviais.
Parengtose pataisose taip pat siūloma sugriežtinti baudžiamąją atsakomybę už kai kuriuos šiuo metu BK jau numatytus seksualinius nusikaltimus prieš vaikus.
Anot ministerijos, pastaraisiais metais didėja seksualinių nusikalstamų veikų prieš vaikus skaičius. 2007 ir 2008 metais buvo pradėta po 63 ikiteisminius tyrimus dėl mažamečių tvirkinimo, 2009-aisiais – 75, o 2010-aisiais iki spalio mėnesio – 118, iš jų 46 buvo nutraukti.
Be vaikų tvirkinimo taip pat paplitusios kitos seksualinės nusikalstamos veikos, pavyzdžiui, išžaginimas, seksualinis prievartavimas, taip pat veikos, susijusios su vaikų pornografija ir prostitucija.
Šios pataisos parengtos siekiant įgyvendinti 2011 metų gruodžio 13 dieną įsigaliojusią Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą dėl kovos su seksualine prievarta prieš vaikus, jų seksualiniu išnaudojimu ir vaikų pornografija.
Beje, Estijoje jau įteisinta cheminė pedofilų kastracija.