• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Nuo liepos 1 dienos įmonės, kurių darbuotojai tarnybinius automobilius naudoja asmeniniais tikslais, bus priverstos už tai mokėti atitinkamą mokestį. Verslininkai piktinasi, kad naujoji tvarka yra logiškai nepagrįsta ir tėra nevykęs bandymas lopyti skylėtą krašto biudžetą.

REKLAMA
REKLAMA

Finansų ministerija pasiekė, kad nuo kito mėnesio valdžia galės apmokestinti asmeniniais tikslais naudojamus tarnybinius automobilius. Šis mokestis galios tais atvejais, jei vakare ar savaitgaliais darbuotojai įmonių automobiliais naudosis ne tarnybiniais tikslais.

REKLAMA

Už asmeniniais tikslais naudojamą įmonės turtą darbuotojai nuo liepos turės susimokėti gyventojų pajamų ir sveikatos draudimo mokesčius (iš viso - 21 proc.), o darbdavys - "Sodros" mokestį (3 proc.). Mokesčio už automobilį dydis priklausys nuo jo vertės. Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) skaičiavimais, už 50 tūkst. litų vertės tarnybinį automobilį, naudojamą asmeniniais tikslais, per metus papildomai reikės mokėti maždaug po 1080 litų.

REKLAMA
REKLAMA

Verslininkai sutartinai tvirtina, kad toks valdžios užmojis dar labiau užsmaugs ir taip dūstantį verslą. Be to, įmonių vadovams neaišku, kaip naujoji tvarka galios praktiškai. Mat verslininkai pasigenda ne tik aiškumo, bet ir loginio pagrįstumo. Maža to, sąvoka "tarnybinis automobilis" Lietuvoje nėra teisiškai apibrėžta. Ji vartojama tik valstybinėse įmonėse bei organizacijose.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ministerijos pozicija

Finansų ministerija (FM) deklaruoja, kad nuo šių metų liepos įsigaliosiančiu pajamų, gautų natūra, įvertinimo tvarkos aprašu nesukuriamas joks naujas mokestis, nėra nustatomi nauji Gyventojų pajamų mokesčio (GPM) objektai ar apmokestinimo taisyklės.

REKLAMA

Ministerijos atstovų teigimu, minėtu aprašu tik nustatoma gyventojų natūra gautų pajamų įvertinimo tvarka - būdas nustatyti sumą, nuo kurios pagal GPM įstatyme nustatytas taisykles turi būti mokamas šis mokestis. Kitaip tariant, netrukus įsigaliosiančiu aprašu bus vykdomos esamos GPM įstatymo nuostatos, kai gyventojų pajamos apmokestinamos neatsižvelgiant į tai, kokia forma - pinigais ar natūra (prekėmis, paslaugomis ar kita forma) - jos gaunamos.

REKLAMA

Finansų ministerija pripažįsta, kad daugiausia dėmesio sulaukė asmeniniais tikslais naudojamų tarnybinių automobilių apskaitos klausimas, kadangi tai pakankamai paplitusi praktika ir paprastai traktuojama kaip tam tikra atlyginimo dalis. Todėl ministerija numatė dvi alternatyvas: skaičiuoti tarnybinio automobilio, kuriuo gyventojas faktiškai naudojosi asmeniniais tikslais, nuomos per laikotarpį sumą (pagrindžiant ją atitinkamais apskaitos dokumentais) arba supaprastintu būdu - 0,75 proc. automobilio rinkos kainos per mėnesį (9 proc. per metus).

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Verslininkai pasipiktinę

Vos tik sužinojusi apie FM sugalvotą naujovę Lietuvos autoverslininkų asociacija (LAA) šiam užmojui negailėjo kritikos. LAA generalinis direktorius Lukas Vosylius LŽ prisipažino, kad naujoji tvarka papiktino visus asociacijai priklausančius narius. "Automobilis įmonėse yra darbo įrankis, jis naudojamas kasdienėje įmonės veikloje. Kiekvienam įsigytam įmonės turtui taikoma pridėtinės vertės mokesčio (PVM) atskaita, tačiau įmonei, įsigijusiai lengvąjį automobilį, kuris bus naudojamas įmonės veiklai, PVM atskaita nėra taikoma. Mūsų nuomone, PVM atskaitos netaikymas už įsigytą naują lengvąjį automobilį gali būti traktuojamas kaip šio darbo įrankio apmokestinimas, kuris šiuo metu sudaro 19 proc. įsigyto turto vertės. Be to, kyla pagrįstų abejonių dėl automobilių nuomos kompanijų veiklos bei lizingo įmonių vardu registruotų automobilių", - sako L.Vosylius. Jis įsitikinęs, kad tokio mokesčio administravimas kainuos brangiau, nei bus realiai surenkama mokesčių.

REKLAMA

LAA neaišku ir tai, kas ir kaip nustatys automobilio vertę, mat šiuo metu nei VMI, nei Muitinės departamentas nėra pajėgūs kontroliuoti įvežamų į šalį naudotų transporto priemonių techninės būklės bei vertės. L.Vosyliaus nuomone, kainos nustatymas remtųsi vien buhalterine verte, kuri nėra adekvati šiandieninei rinkai. "Esant tokiai situacijai, įmonės neabejotinai atsisakys nuosavų automobilių arba mažins darbo užmokestį", - LŽ teigė LAA generalinis direktorius.

REKLAMA

Politikai nepritaria

Kadenciją baigiantis europarlamentaras Gintaras Didžiokas sako, kad nutardama apmokestinti tarnybinius automobilius valdžia nusisuka nuo savo viešai deklaruojamų pažadų rūpintis verslu ir žmonėmis. "Tarnybinis automobilis yra viena motyvacinių priemonių. Suteikdama galimybę naudotis tarnybiniu automobiliu, įmonė padeda savo darbuotojui, iš valstybės neimdama nieko. Kaip galima kalbėti apie kažkokį rūpestį, jei tokiomis priemonėmis žlugdomas socialinis darbdavių dialogas su darbuotojais, motyvacinės iniciatyvos?" - klausė G.Didžiokas.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Politikui nuostabą kelia ir tai, kad pagal naująją tvarką mokestis bus taikomas tais atvejais, kai gyventojas turi tik galimybę naudotis tarnybiniu automobiliu asmeniniais tikslais. "Kur tai matyta, kad mokestis imamas už galimybę, o ne faktą? Gal kitas žingsnis bus toks, jog žmogui skirs baudą už tai, kad jis turėjo galimybę viršyti greitį?" - piktinosi G.Didžiokas.

REKLAMA

Europarlamentarui pritarė ir Liberalų ir centro sąjungos seniūnas Artūras Zuokas. Jo teigimu, naujoji tvarka dar labiau apsunkins žmonių gyvenimą, žlugdys verslą bei neskatins ekonomikos augimo. "Finansų ministro veiksmai įrodo, kad yra pasirenkamas paprasčiausias būdas, kaip buhalteriškai užpildyti biudžeto eilutes, nesivarginant rasti novatoriškų sprendimų", - kalbėjo A.Zuokas.

REKLAMA

Net ūkio ministras Dainius Kreivys sukritikavo FM ketinimą apmokestinti asmeniniais tikslais naudojamus įmonių automobilius. Ministro nuomone, naujų mokesčių sunkmečio sąlygomis neturėtų būti, todėl naują įstatymą jis siūlo arba taisyti, arba atidėti.

Pasiklydę įstatymo labirintuose

LŽ kalbinti įmonių vadovai neslėpė, kad FM pasirinko lengviausią kelią - sukurti įstatymą neapgalvojus visų pasekmių. Verslininkai sako, kad iki šiol nėra sukurta sistema, pagal kurią bus nustatoma, kas laikoma įmonės automobilio naudojimu asmeniniais tikslais. Be to, nėra aišku, kas ir kaip kontroliuos, ar įmonių automobiliai naudojami asmeniniais, ar darbo tikslais.

REKLAMA
REKLAMA

Verslininkai nesupranta, kodėl FM nori šį mokestį taikyti trumpiausiai mėnesio mokestiniu laikotarpiu, neatsižvelgdama į tai, kokią mokestinio laikotarpio mėnesio dalį įmonės darbuotojas faktiškai naudosis automobiliu. Vadinasi, įmonės darbuotojas, turintis teisę naudotis automobiliu savo reikmėms, tačiau faktiškai nepasinaudojęs dėl ligos ar kitos pateisinamos priežasties, įgis nepagrįstą mokesčio prievolę tariamoms pajamoms, kurių jis nebus gavęs. "Žvelgdami į šį įstatymą matome iš esmės ydingą ir nepagrįstą mokesčio teisingumo nuostatą. Todėl kyla klausimas, ar prievolė sumokėti 0,75 proc. automobilio tikrosios rinkos vertės už mokestinį ne trumpesnį nei mėnesio laikotarpį bus taikoma neatsižvelgiant į dokumentais įrodytą faktinio naudojimosi automobiliu laikotarpį?" - klausė verslininkai.

Savo ruožtu LAA ragina valdžią neišradinėti dviračio, o geriau grįžti prie kitose Europos šalyse naudojamo sprendimo - apmokestinti visas transporto priemones, atsižvelgiant į jų taršą, variklio darbinį tūrį, gamybos metus ir pan.

Paulius Ugianskis

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų