Arši konkurencinė kova taksi versle keleiviams nenaudinga. Monopoliais virstančių taksi įmonių vairuotojai atsisako važiuoti į atokesnius miesto rajonus, nes už kelią iki kliento jiems niekas nesumoka.
Kuo mažiau taksi įmonių – tuo keleiviui paslauga brangesnė ir, tikėtina, – dar brangs.
Keleivių skundai
Į redakciją po Žolinių laisvadienio kreipėsi net keli šiauliečiai, šventinės dienos vakarą negalėję išsikviesti taksi.
Vienas skaitytojas pasakojo, kad su mažamečiu sūnumi buvo svečiuose Pabalių rajone. Apie 23 valandą skambino taksi parvažiuoti namo į centrą.
Dispečerė atsakiusi, kad neturi mašinos. Šiaulietis pasakė lauksiąs, kol mašina atsilaisvins. Dispečerė atsakė, kad mašinos nebus.
„Skambinau dar keliais numeriais, bet niekas į Pabalius mašinos nesiuntė. Nustebino, kad vairuotojai nenori užsidirbti“, – stebėjosi šiaulietis.
Kita skaitytoja vakarą prieš Žolinių šventę iš centro norėjo taksi pasiekti Zoknių mikrorajoną.
„Dispečerės atsakymas: centre nėra ir nebus mašinų. Ir nieko daugiau nepaaiškino“, – stebėjosi moteris, tą vakarą iki Zoknių ėjusi pėsčiomis, nes nė vienu skambintu taksi firmos numeriu išsikviesti keleivinio transporto nepavyko.
„Tuščių kilometrų“ nesuka
Negalėjusių pasinaudoti taksi paslaugomis skaitytojų nurodytu telefono numeriu suradome UAB „Barveža“, valdančią kelis Šiaulių taksi prekinius ženklus, anksčiau buvusius atskiromis taksi firmomis.
UAB „Barveža“ projektų vadovas Andrius Ramanauskas teiravosi konkrečių adresų, iškvietimų laiko. Esą tik tada galėtų pasakyti priežastį, kodėl nevažiavo.
„Jokių tendencijų, kad susitarę nevažiuojame į pakraščius nematau“, – tikino A. Ramanauskas.
Tikrąsias atsisakymo priežastis išdėstė eilinis taksi vairuotojas, atsitiktinai sutiktas gatvėje laukiantis keleivių.
„Kam sukti tuščius kilometrus iki kliento? Neapsimoka važiuoti toli pasiimti kliento, už tai juk niekas nemoka. Mokama yra tik nuo įsėdimo. Juk Šiauliuose taksi jau beveik monopolija, kam skaitytis su klientais, kai gali jiems diktuoti savo sąlygas?“ – dėstė prisistatyti atsisakęs taksi vairuotojas.
Kovoja dvi įmonės
„VIP taksi“ įmonės direktoriaus Arūno Sabansko teigimu, Šiauliuose beliko dvi su racijomis pagal iškvietimus dirbančios įmonės.
Viena iš įmonių – A. Sabansko. Kita įmonė supirko, A. Sabansko teigimu, visas buvusias Šiauliuose taksi įmones. Jų, pasak A. Sabansko, Šiauliuose buvo septynios ar devynios.
„Mane jau kelinti metai spaudžia parduoti įmonę ir pasitraukti iš rinkos“, – teigė A. Sabanskas.
A. Sabansko teigimu, su jo įmone norima susidoroti tikrintojų rankomis.
„Šiandien jau turiu ant stalo 15 vairuotojų pareiškimų išeiti iš darbo. Toliau – nežinau, kas bus. Ko gero, visi išeis, nebepakelia spaudimo“, – prisipažino „VIP taksi“ įmonės direktorius Arūnas Sabanskas.
A. Sabanskas tikino, kad vairuotojai nebeatlaiko tikrintojų būrio.
„Dispečeriui už nugaros sėdi tikrintojas ir kiekvieną kilometrą skaičiuoja, tikrina grafikus, kiek vairuotojai išsėdi prie vairo, nuima nuo reisų vairuotojus. Žmonėms paprasčiausiai trūksta kantrybė. Nesakau, kad nereikia tikrinti, bet kraštutinumai išvargino žmones“, – sakė įmonės vadovas.
Monopolis sukeltų kainas
„Aš nepardaviau ir neparduosiu savo įmonės, kad Šiauliuose nebūtų taksi monopolio“, – tikino A. Sabanskas.
Visoms taksi firmoms atsidūrus vienose rankose – neišvengiamai kiltų kainos keleiviams.
„Kainų situacija esant monopolininkui būtų nevaldoma. Jos būtų dvigubai, o gal ir trigubai didesnės, nei yra dabar. Keleiviams pasirinkimo nebūtų, vis tiek važiuotų, jeigu labai reikėtų“, – mano A. Sabanskas.
Monopolininkas, abejoja A. Sabanskas, nebūtų naudingas ir miestui: „Per mėnesį sumokėjau 16 tūkstančių litų mokesčių. Jeigu išsivaikščios vairuotojai, miestas mokesčių iš manęs gautų riestainio skylę. O tokių atvejų, atsiradus monopoliui, kad nevažiuos pas klientus, bus dar daugiau. Ji rinksis klientus šalia, o ne kitame miesto gale“, – sakė A. Sabanskas.
Savivaldybei patogiau nematyti
Šiaulių miesto savivaldybė išduoda licencijas verstis taksi verslu mieste veikiančioms įmonėms ir turi užtikrinti keleivių pavėžėjimą vietiniais maršrutais.
„O keleivių vežimą lengvaisiais taksi automobiliais reglamentuoja Susisiekimo ministro patvirtintos taisyklės. O tose taisyklėse nėra numatytas konkretus momentas, ką pažeidžia lengvojo automobilio taksi vairuotojas ar firma, nepriimdami užsakymo iš keleivio. Jie, taip elgdamiesi, daro sau didžiulę antireklamą“, – vietoj atsakymo, kaip suvaldyti, kad keleiviai nebūtų diskriminuojami dėstė Miesto infrastruktūros skyriaus vedėjas Arūnas Adomaitis.
A. Adomaitis vėliau prisiminė, kad Savivaldybė gali priimti vežėjams privalomus sprendimus, kuriais būtų siekiama gerinti ir keleivių aptarnavimo kokybę.
„Mums reiktų gauti daugiau faktų iš taksi klientų. Jeigu sistemingai nevežami klientai, tai galime svarstyti Keleivinio transporto komisijoje ir teikti sprendimus Tarybai. Jeigu yra daugiau nepatenkintų taksi paslaugomis keleivių, jie gali kreiptis į Šiaulių miesto savivaldybės administraciją“, – dėstė A. Adomaitis.
Rita Žadeikaitė