Lietuvos kelių žemėlapyje matyti, kad šį trečiadienį daugelyje rajonų kelio dangos temperatūra viršija 50 laipsnių ribą.
Į dėl aukštos temperatūros kylančius pavojus dėmesį atkreipė Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD), kuri vaizdžiai pareiškė, kad esant tokiems karščiams prakaituoja ne tik žmonės, bet ir asfaltas.
Pavojingas reiškinys
„Prakaitavimu“ kelininkai vadina reiškinį, kuomet kai kuriuose asfaltuotuose kelių ruožuose galima pastebėti atsirandančias juodas minkštas dėmes – išplaukiantį bitumą.
„Taip nutinka dėl to, jog dangai įkaitus iki 50 laipsnių, bitumas, esantis asfalto dangoje, suminkštėja. Bitumo išsiskyrimo į paviršių procesą paspartina transporto priemonių eismas, o tiksliau automobilių padangų sukeliamas poveikis.
Išplaukus bitumui dangoje susidaro blizgantis, panašus į stiklą, paviršius, ant kurio neretai matomos paliktos padangų žymės.
Dažniausiai „prakaituoja“ ne visas kelias, o daugiausiai saulės kaitinama kelio pusė. Taip pat daugiausia bitumo išsiskiria tose kelio vietose, kurios patiria didžiausią ratų apkrovą – kelio vėžėse“, – teigia LAKD atstovai.
Anot kelininkų, bitumo išplaukimas sukelia nepatogumų eismo dalyviams, todėl kelius prižiūrinčios įmonės taiko dangas apsaugančias priemones: „Tokiais atvejais pilamos bitumą surišančios medžiagos: smėlis, atsijos, skaldelė. Pabarstytos medžiagos sugeria bitumo perteklių, dėl to padidėja rato sukibimas su danga. Tuo pačiu imamasi ir papildomų atsargumo priemonių: siekiant užtikrinti saugų eismą, gali būti ribojamas ir transporto priemonių greitis.
Tokiuose ruožuose, nepriklausomai nuo to ar būna pastatyti ženklai ar ne, rekomenduojama sumažinti greitį, nes išplaukus bitumui ar išbėrus jį surišančias medžiagas, gali pailgėti stabdymo kelias.“
Padangos dėl karščio nesprogsta
Autoservisų tinklo „Martonas“ direktoriaus pavaduotojas Dainius Dambrauskas ramina, kad dėl didelių karščių padangos tikrai nesprogs, tačiau kalbant šia tema yra vienas svarbus „bet“.
„Atkreipsiu dėmesį, kad padangos yra pritaikytos tokiems orams. Priešingai nei Lietuvoje, kai kuriose kitose šalyse aukšta oro temperatūra laikosi gerokai ilgiau, tačiau ir ten juk žmonės važinėja automobiliais“, – teigė D. Dambrauskas.
Tiesa, specialistas atkreipė dėmesį, kad karščiai gali sukelti problemų tada, kai yra eksploatuojamos itin senos padangos: „Rizika, kad per karščius sprogs padanga išauga tada, kai yra naudojamos senesnės nei 4-5 metų padangos. Bet tokia padanga gali sprogti ir dėl su karščiu nesusijusių priežasčių.“
Artimiausių dienų orų prognozė
Trečiadienį orai ir vėl buvo labai karšti, dangų nusėjo nedideli kamuoliniai debesys. Yra tikimybė, kad kažkuris jų išaugs tiek, kad šį vakarą iš jo palis. Žinoma, pakliūti po tokiu lietumi tikimybė labai nedidelė. Visgi ir šie, ir kiti debesys tirps nyks ir didžiąją labai ramios nakties dalį dangus bus giedras.
Ketvirtadienio rytas irgi bus giedras, bet vėliau į dangų pradės kilti balti kamuoliniai debesėliai. Jie pamažu augs ir, bent taip tikimasi, daug kur prapliups trumpas lietus, kai kur smarkus. Perkūnija, vėjo gūsiai irgi galimi.
„Kitaip tariant, pagaliau šis tas pasikeis. Orai išliks karšti, bet yra tikimybė, kad šį vakarą kur nors palis. Vasariškas lietus, kai kur smarkus, su perkūnija, vėjo gūsiais numatomas ir rytoj antroje dienos pusėje. Naktis labai rami, dieną pietryčių, nestiprus. Naktį atvės iki 19–21 laipsnio, dieną kaitra sieks 33 – 35 laipsnius, palei sieną su Latvija bus apie 30–32", – kalbėjo sinoptikas Naglis Šulija.
Penktadienį ir naktį, ir dieną daug kur trumpi lietūs, galima ir perkūnija, jos metu lietų gali lydėti ir smarkesnio vėjo gūsiai. Oras naktį atvės iki 16–18 laipsnių, o dieną pasikeis vėjo kryptis ir Lietuvą pasieks gaivesni orai. Šalies vakaruose dieną bus iki 22–24 laipsnių, rytinėje šalies dalyje atvėsti dar nespės, čia liks iki 30–32 karščio. Šeštadienį lietaus nenumatoma, naktį atvės iki 14–16, dieną pučiant maloniam šiaurinių krypčių vėjeliui oras šils iki 27–29, šalies pietuose 30–31 laipsnio karščio.