Iki kovo 3 dieną vyksiančių rinkimų į Lietuvos savivaldybių tarybas liko kiek daugiau nei mėnuo, todėl kandidatai į merus bei savivaldybės tarybos narius stengiasi rinkėjus sužavėti savo politinėmis reklamomis.
Internautai leipsta juokais
Internautų akį patraukė Pagėgių meru siekiančio tapti Kęsto Komskio politinė reklama. Joje politikas savo rankose laiko katiną, šalia prierašas „Sugrįžau dirbti Pagėgių krašto žmonių gerovei!“, o žemiau – „Drąsiai pelės bėginėja, kai katės namie nėra“.
„Facebook“ vartotojams politiko reklama užkliuvo būtent dėl pasirinkto gyvūno, nes K. Komskio brolis Arvydas Komskis 2017 m. nušovė pasieniečių šunį Ramzį. Todėl šalia K. Komskio reklamos vienas „Facebook“ vartotojas rašė: „Būtų tikriau su nušauto Ramzio nuotrauka“, o kitas: „Katinui pasisekė, nes katinai pasienio tarnyboj nedirba“.
Taip pat „Facebook“ sparčiai plinta pašaipos iš Vilniaus miesto mero posto siekiančio Artūro Zuoko nepavykusios „bėgiojimo rytais“ kampanijos. Su šūkiu „Aš – jūsų kaimynas“ besireklamuojantis A. Zuokas kviečia rinkėjus rytais pabėgioti, tačiau sutartą rytą buvęs Vilniaus meras į lauką taip ir neišbėgo. Bėgiojimo kompaniono nesulaukęs „Facebook“ vartotojas apie tai sukūrė vaizdo įrašą.
Politikų reklamas pašiepiančiose „Facebook“ grupėse kurį laiką sklando ir europarlamentaro Rolando Pakso lauko reklamos. Vienoje jų rašoma „Tankai vaikų skurdo sąskaita!“, kitoje – „Ar pritari lito sugrąžinimui?“
Visų humoro jausmas skiriasi
Tačiau ne visos reklaminės žioplystės gali būti klaida, mano viešųjų ryšių specialistas Arijus Katauskas, teigiantis, kad ne pats reklamos turinys, o reakcija į ją užtikrina reklamos pasiekiamumą.
„Jeigu mes žiūrime į komunikacijos „feilus“, jie yra „feilai“ tik tam tikroje tikslinėje auditorijoje. Bet kitoje tikslinėje auditorijoje, kuri neturi tokio humoro jausmo, kurios nepasiekia toks informacijos kiekis, kuri yra labiau uždara, kurios išsilavinimas kitoks, gali būti priimtas ne kaip „feilas“. Ir politikai kai kuriose vietose rizikuoja, bet rizikuoja tuo, kad gali būti, kad pasiseks pasiekti platesnę auditoriją ir ne visose tikslinėse auditorijose nukentėsi“, – tv3.lt kalbėjo A. Katauskas.
Viešųjų ryšių specialistas pasakoja ne kartą politikų liapsusus rodęs žmonėms regionuose ir tikrai ne visiems politikų reklamos buvo juokingos.
„Tas pats K. Komskis su kačiuku. Tu pamatai ir tau pradeda trumpinti smegenis – kas čia dabar? Bet jeigu paimsime kokią nors močiutę, kuri nėra užversta tais kačiukais internete... Buvo gi jo reklama su žuvimi, dabar – su kačiuku. Velniai žino, kaip ji sureaguos“, – juokėsi A. Katauskas.
Jo manymu, politikai ne visada apskaičiuoja tam tikrų reklamų riziką, o kai kurie jų savo komunikaciją socialiniuose tinkluose atiduoda jauniems neprofesionalams.
„Politikai atiduoda savo komunikaciją kokiems nors studentams, padėjėjams ne dėl to, kad jie neturi pinigų, o dėl to, kad tai yra kanalas, kurį tie žmonės išmano. Politikas toje vietoje dažnai pasako, aš sutinku, kad jie darytų klaidas. Nes nauda pasiekiamumo, jo nuomone, yra didesnė, negu „feilo“ žala“, – pastebėjo A. Katauskas.
Specialisto manymu, politikai dažnai suvokia, kokia bus auditorijos reakcija į vieną ar kitą reklamą, o politikų tikslas – ne perkalbėti balsuosiančius už oponentus, bet patraukti palaikančius arba dar neapsisprendusius.
Bloga reklama yra tiesiog bloga reklama
Visiškai priešingos nuomonės laikosi viešųjų ryšių ekspertas Linas Kontrimas, teigiantis, kad bloga reklama ir yra bloga reklama, nebent klaidą išnaudoji kalbėti apie visiems rūpimas problemas. O jei klaidą bandoma uždangstyti, tai tik sustiprina blogą reklamą.
„Jeigu ateina tik pamojuoti katino uodega, tegul tada eina į žvėrelių globėjų draugiją. Jeigu ateina kartu su katinu pasakyti, kad aš noriu kovoti už teisę gerai gyventi ne tik žmogui, bet ir gyvūnui, visiems, kas yra ant šios žemės, tada yra įdomu, tada įdomu klausytis, ką padarys, ir sekti papunkčiui, ką padarė“, – tv3.lt kalbėjo L. Kontrimas.
K. Komskio lauko reklamos su katinu rankose L. Kontrimas nelaiko klaida, mano, kad ji buvo orientuota į socialinius tinklus ir savo tikslą pasiekė. Tačiau viešųjų ryšių specialistas akcentuoja, kad svarbiausia, ką žmogus daro su iš reklamos gautu dėmesiu.
„Jeigu net ir kvailiausią klaidą žmogus paverčia pretekstu prabilti apie esmes, tai tada taip, tada galima sakyti, kad tai buvo apgalvota. Arba netyčia lapsus linguae būna dėl to, kad skubi ar dėlto, kad nori pasakyti kitus dalykus, negu sakai dabar. Kačiukai irgi yra viena iš priemonių atkreipti į save dėmesį“, – svarstė L. Kontrimas.
Kokybiškos reklamos mirtis
Nėra universalių kokybiškos reklamos formulių, patikina L. Kontrimas, nes visos reklamos turi būti savalaikės. Universaliausias dalykas, kurį gali daryti politikas – nebūti tuščias, antraip nepadės jokia reklama.
„Joks reklamos kūrėjas nesukurs adekvačios reklamos, jeigu politikas yra tuščiaviduris. Jeigu politikas pats turi ką pasakyti ir galvoje yra šiek tiek košės, tada tokiam politikui net ir keistos reklamos gali padėti, nes tai bus priežastis atverti burną ir pasakyti, kas yra“, – pabrėžė pašnekovas.
Viešųjų ryšių specialistas pastebi, kad per 30 metų reklamos kokybė keitėsi į blogąją pusę ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje.
„Ar gali tuo pasiguosti, kad kaimynas daro nesąmones? Taip, mes visi matome. Taip, tuo pasiguosti negali, bet tai fiksuoti reikia. Leidžiame politikams malti visiškas nesąmones, nes mums užtenka paviršiaus, iliustracijų, galbūt šūkio dar. <...> Reklama yra negailestinga, atskleidžianti gero ir blogo politiko turinį. Bet mes taip pat turime būti negailestingi blogas ir tuščias reklamas skelbiantiems politikams“, – pabrėžė L. Kontrimas.
Rinkimai į savivaldybių tarybas vyks kovo 3 dieną.