Sekmadienį civiliniame sostinės oro uoste nusileido milžiniškas Amerikos karinis transporto lėktuvas, kurio kelionės tikslo niekas negali paaiškinti. Ir Krašto apsaugos ministerija (KAM), ir Užsienio reikalų ministerija (URM) apie šį vizitą negalėjo nieko konkretaus pasakyti. Kai didžiulis laineris išskrido, pranešimą išplatino tik kariškiai.
Leido du ministrai
Jame sakoma, Vilniuje nusileidusio Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) karinių oro pajėgų transportinio lėktuvo C-17 skrydis buvo vykdomas pagal Lietuvos URM išduotą metinį leidimą naudotis Lietuvos oro uostais ir oro erdve. Lietuvos karinės oro pajėgos (KOP) apie skrydį buvo informuotos.
Kariškiai pranešė, kad leidimus užsienio valstybių lėktuvams išduoda URM Lietuvos KOP vado teikimu. Tai leista daryti pagal 2004 metų rugsėjo 29 dieną URM ir KAM vadovų patvirtintą specialią tvarką ir skrydžių vykdymo sąlygų aprašą. Vakar tokio dokumento, numeruojamo Nr.V-1065/V-123, Lietuvos teisės aktų paieškos sistemoje aptikti nepavyko.
Transporto galiūnų C-17 pagrindinė bazė Europoje yra Fran kfurte prie Maino (Vokietija). Šie orlaiviai aptarnauja tarptautines misijas Irake ir Afganistane, tačiau skrendant iš Europos jų įprasta tarpinė stotelė yra ne Vilnius, o amerikiečių bazė Kirgizijoje.
Toks mįslingas C-17 nusileidimas Vilniuje tik dar kartą pakurstė aistras dėl anksčiau galimai veikusių JAV centrinės žvalgybos valdybos (CŽV) kalėjimų, kuriuose galėjo būti laikomi ar net kankinami įtariamieji teroristai.
Civilinės aviacijos administracijos vadovo pavaduotojas Alvydas Šumskas teigė, kad JAV karo lėktuvais išties gabenami diplomatiniai kroviniai šios šalies ambasadai Vilniuje.
“Tai - jokia naujiena, ir tie lėktuvai atskrenda ne taip dažnai, bet atskrenda. Jie atveža diplomatinį paštą, - sakė A.Šumskas. - URM diplomatiniais kanalais gauna tokio skrydžio paraišką, ją persiunčia KAM arba KOP, kur dokumentas suderinamas ir duodamas diplomatinis leidimas.
Tame slaptų kalėjimų kontekste šie skrydžiai atrodo gal ir keistai, bet mums tai normalus rutininis skrydis. Ar galėtų su tokiais lėktuvais vežioti kalinius? Nesąmonė, nes tuomet reikėtų žmones išvežti pro teritorijos vartus, per tvorą paslapčia juk nepermesi”.
“Respublikos” šaltinių teigimu, prie karinio Amerikos lėktuvo įprastai privažiuoti leidžiama tik JAV ambasados automobiliams, kuriuos oro uosto aviacinio saugumo tarnybos mašina tik palydi. Karo lėktuvais į Vilnių negabenami jokios kitos šalies diplomatiniai kroviniai.
Laikantis tarptautinių taisyklių, diplomatinis paštas nėra tikrinamas. Tačiau toks precedentas prieš keletą metų jau buvo nutikęs. Žemės ūkio ministrei Kazimierai Prunskienei diplomatiniu paštu iš Lietuvos konsulato Sankt Peterburge buvo vežamos vadinamosios “kunigaikštienės regalijos”. Dėžė buvo atplėšta URM klerkų ir pakviesti keli jiems palankūs žurnalistai.
Atskrido tuščias?
Krašto apsaugos ministrė Rasa Juknevičienė vakar “Respublikai” sakė, kad sekmadienį Vilniaus oro uoste nieko ypatinga neatsitiko - C-17 atliko planinį skrydį, kokių “būna ne vienas”.
“Mano žiniomis, C-17 per Vilnių skrido tranzitu - nieko nei iškrovė, nei pakrovė, - teigė R.Juknevičienė. - Tokie lėktuvai nutūpia nuolat, mes juk esame NATO partneriai. Ar dabar turime uždrausti JAV kariniams lėktuvams skraidyti į Lietuvos oro uostus?”
Paklausta, kodėl “Respublikos” šaltiniai Vilniaus oro uoste pranešė, kad karo lėktuvais JAV gabena diplomatinius krovinius, ministrė sakė, kad “jokių specialių krovinių, susijusių su karo dalykais, jie tikrai negabena”.
“Nekalbu apie diplomatinius dalykus, nes tai nėra mano sritis. Todėl negaliu ir pasakyti, kad amerikiečiai savo diplomatinius krovinius gabena tik karo lėktuvais, - sakė R.Juknevičienė. - Aš suprantu, kad dėl tų pranešimų apie galimus JAV slaptuosius kalėjimus šioje srityje yra tikrai daug jautrumo”.
Viešumui - trupiniai
Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto pirmininkas Arvydas Anušauskas nemato nieko bloga, kad amerikiečių lėktuvai Lietuvoje leidžiasi ir kyla netikrinami. Parlamentaro nuomone, viskas vyksta tarptautinių susitarimų pagrindu ir tie skrydžiai yra visiškai teisėti.
“Mes turime reikalus su NATO - karine organizacija, bet, atsiprašau, kokia karinė struktūra praneša tokias detales, deklaravo ar deklaruoja visus savo pajėgumus, - sakė A.Anušauskas. - Kiek viešumai skirta informacijos, tiek jai duodama”.
Seimo narys teigė, kad dėl didžiulių JAV karo lėktuvų skrydžių į Lietuvą be aiškių priežasčių jam nekyla jokių mįslių. Paklaustas, kodėl orlaiviai C-17 leidžiasi ne kariniame Zoknių oro uoste, o civiliniame, sostinėje, A.Anušauskas pateikė pavyzdį, kad skrisdami karo lėktuvu į Afganistaną lietuviai irgi nusileidžia tarpiniame civiliniame oro uoste - Tbilisyje.
“Nelygu kokia šalis ir kas kur skrenda - kur arčiau, ten ir leidžiasi karo lėktuvai”, - sakė A.Anušauskas. Seimo narys negalėjo atsakyti, kodėl JAV orlaivių Vilniuje netikrina net mūsų kariškiai, kurie priklauso toms pačioms NATO pajėgoms.
Svarbiausia - savo šalis
Seimo narį Julių Veselką papiktino JAV karo lėktuvo C-17 skrydis, apie kurio detales informacija slepiama. Jo teigimu, tai tik dar kartą patvirtina abejones, kad Lietuvoje tikrai galėjo egzistuoti slapti CŽV kalėjimai teroristams.
“Šio lėktuvo skrydis man 100 procentų patvirtina, kad tie kalėjimai galėjo būti, - sakė J.Veselka. - O jie galėjo būti vien todėl, kad Lietuva liko tik Amerikos vasalu. Mes privalome žinoti, kas, ką ir kodėl atveža į mūsų valstybę. Jeigu tik kiltų tokių abejonių pačioje Amerikoje, kiltų didelis triukšmas ir viskas būtų greitai išaiškinta. Pas mus kas ką nori, tas tą daro”.
J.Veselka tvirtino, kad NATO yra savarankiška karinė valstybių sąjunga, todėl ir dėl jos lėktuvų neturi likti jokių abejonių ar paslapčių. Parlamentaro nuomone, už globalias problemas ar paslaptis yra kur kas svarbiau kiekvienai valstybei žinoti, kas vyksta jos žemėje.
“Pas mus tradiciškai niekas nieko nežino, todėl dar labiau padidėja abejonių, kad tie “Al Qaeda” veikėjai pas mus tikrai galėjo būti. Lietuvai svarbiausia būti nepriklausoma valstybe, o tik tada žiūrėti, kaip geriau kitiems. Ir tai garsiai privalo pasakyti prezidentė”, - griežtai kalbėjo J.Veselka.
Valstybinės įmonės “Oro navigacija”, teikiančios oro eismo, ryšių, navigacijos, stebėjimo ir aviacijos informacijos paslaugas, technikos direktorius Genadijus Matulaitis vakar “Respublikai” sakė, kad negalėtų iškart pasakyti, kaip dažnai į Lietuvą skraido JAV krovininiai ir kitokie karo lėktuvai.
“Ką jie vežioja, mes tikrai nežinome, - sakė G.Matulaitis. - Tai ne mūsų biznis. Mes privalome tik saugiai priimti ir išleisti visus lėktuvus. Čia nėra jokios sensacijos, nes jie skraido nuolat ir visame pasaulyje”.
Julius GIRDVAINIS