• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Lietuvą sudrebino skandalas, kai išaiškėjo, kad įsigaliojus JAV sankcijoms „Belaruskalij“, per Lietuvą toliau vyksta šios įmonės gaminamų trąšų tranzitas. „Lietuvos geležinkeliai“ atliko avansinį mokėjimą „Belaruskalij“ už paslaugas gruodžiui ir daliai sausio.

Lietuvą sudrebino skandalas, kai išaiškėjo, kad įsigaliojus JAV sankcijoms „Belaruskalij“, per Lietuvą toliau vyksta šios įmonės gaminamų trąšų tranzitas. „Lietuvos geležinkeliai“ atliko avansinį mokėjimą „Belaruskalij“ už paslaugas gruodžiui ir daliai sausio.

REKLAMA

Tuomet kilo didžiulis skandalas, kaip Vyriausybė ir ministerijos galėjo leisti tokį dalyką. Ministrė pirmininkė Ingrida Šimonytė patvirtino sulaukusi ne tik užsienio reikalų ministro Gabrieliaus Landsbergio, bet ir susisiekimo ministro Mariaus Skuodžio pareiškimo, kad jis yra pasiruošęs trauktis. Sprendimą dėl ministrų ateities premjerė žada kitą savaitę.

Vyriausybė ieško būdų, kaip be didelės žalos valstybei nutraukti „Lietuvos geležinkelių“ sutartį su JAV sankcionuota Baltarusijos trąšų gamintoja „Belaruskalij“, teigė premjerė I. Šimonytė.

REKLAMA
REKLAMA

Skuodis: negalvojome, kad bankai praleis apmokėjimus gerokai į priekį

Susisiekimo ministras Marius Skuodis spaudos konferencijoje pripažino, kad spalio viduryje „Lietuvos geležinkelių“ buvo informuotas apie faktą ir buvo persiųstas raštas iš „Lietuvos geležinkelių“, kuris skirtas „Belaruskalij“, kuriuo prašoma pereiti prie išankstinio apmokėjimo už paslaugas.

REKLAMA

„Bet šioje vietoje pripažinsiu, kad negalvojome, kad tie patys bankai praleis apmokėjimus gerokai į priekį. Mano nuostaba, jei būtų metus apmokama už paslaugas į priekį, tai irgi būtų praleidę? Tiesiog toks retorinis klausimas. Deja, turiu apgailestauti, šito dalyko neįvertinome“, – teigė susisiekimo ministras.

Kaip teigė ministras, maždaug lapkričio antroje pusėje, lapkričio pabaigoje buvo informuotas „Lietuvos geležinkelių“, kad gautas avansas pervežimams jau gerokai po gruodžio 8 d., kai įsigalios sankcijos.

REKLAMA
REKLAMA

Pasak M. Skuodžio, jis pradėjo nagrinėti „Lietuvos geležinkelių“ sutartį, ar galima avansą gražinti, nutraukti sutartį vienašališkai.

„Iki to laiko ir pats sutarties detalių nežinojau, nes tai komercinė paslaptis, ji konfidenciali <...> Iki paskutinės minutės tikėjomės šią situaciją išspręsti per sutartį, deja, turiu apgailestauti, laiko neužteko“, – teigė susisiekimo ministras.

Lapkričio 26 dieną ministras M. Skuodis teigė abejojantis, kad trąšų tranzitas sustos būtent gruodžio 8 dieną. Jau tuo metu aiškino, kad yra ir tam tikros išankstinės apmokėjimo sąlygos bei kitos aplinkybės. Jis teigė, kad tranzito ateitis priklauso nuo dviejų pagrindinių dalykų: bankų ir galimų sankcijų režimo pokyčių.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Ministras ketvirtadienį pripažino, kad jau tuo metu vertino sutartį su „Belaruskalij“ ir sprendė, ar galima ją nutraukti.

„Lapkričio mėnesį, žinodamas apie avansus, aš turbūt taip atsargiai komentavau. Būtent tuo metu mes jau vertinome sutartį ir visas galimybes sutartį nutraukti.

Yra vienas niuansas dėl grynai 8 d. Kadangi atsiskaitymai ir sutartiniai įsipareigojimai, čia jau „Lietuvos geležinkeliai“ galėtų detaliau pakomentuoti, atsiskaitymai yra už tonas, ne už dienas, ar kažkoks pervežimas iki tam tikros dienos. Šioje vietoje, mes dar neturėdami galutinio atsakymo, dėl to taip atsargiai ir komentavau.

REKLAMA

Galbūt ten galėjo 9 d. baigtis, galbūt 7 d. Tuo metu tikėjomės, kad situacija bus kitokia nei parodė išsami sutarties analizė“, – teigė susisiekimo ministras.

Jis apgailestavo dėl susiklosčiusios situacijos ir kartojo, kad Lietuva neturi patirties įgyvendinti tokios apimties sankcijų.

„Lietuva neturi patirties tokių sankcijų, kai jos susijusios su tokiomis apimties kompleksinėmis sutartimis [„Lietuvos geležinkeliai“ ir „Belaruskalij“] <...> Joje yra tam tikri teisiniai spąstai“, – teigė M. Skuodis.

REKLAMA

Dabar yra dvi išeitys

Pasak M. Skuodžio, dabar sprendžiant susidariusią padėtį yra dvi išeitys: sprendimus dėl sankcijų įgyvendinimo turėtų priimti arba Seimas kaip su Astravo elektra, arba Vyriausybė turi įpareigoti įmones nedalyvauti trąsų gabenime.

„Seimas galėtų priimti įstatymą, tokį, koks buvo dėl Astravo atominės elektrinės. Alternatyva yra Vyriausybės lygmens sprendimas, įpareigojantis mūsų visas įmones nedalyvauti trąšų gabenime“, – sakė ministras.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Šioje vietoje konkretūs sprendimai bus pateikti ir dar šiandien vakare juos parengsiu“, – pridūrė jis.

M .Skuodis aiškino, kad trąšos toliau negali važiuoti: „Trąšos negali važiuoti ir taškas. Čia nėra jokių dviprasmybių“.

Jis pranešė, jog yra pasiruošęs prisiimti atsakomybę ir pasitraukti iš ministro posto, laukia premjerės sprendimo.

„Premjerę ryte informavau, kad atsižvelgiant į visas politines aplinkybes, aš esu pasiruošęs prisiimti atsakomybę, lygiai taip pat informavau ir prezidento patarėjus. Čia nėra būtinai, ar tu už kažką jautiesi kaltas, ar tu nesi kaltas. Tiesiog tokios yra aplinkybes. Nepavyko įgyvendinti sankcijų tuo laiku, kada turėjome.

Šioje vietoje mano atsakomybė yra viena, į kitus pirštais aš tikrai šioje vietoje nerodysiu. Premjerė tars savo žodį“, – teigė susisiekimo ministras.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų