Neseniai BPC pasidalino informacija, jog „skambinimas skubiosios pagalbos tarnybų telefono numeriu 112 yra nemokamas tik tada, kai skambinama atsitikus nelaimei ir norima išsikviesti policininkus, ugniagesius gelbėtojus, greitosios pagalbos medikus ar aplinkosaugininkus į įvykio vietą.
O skambinimas numeriu 112, kai norima pašnekėti apie nieką ar išsikviesti skubiosios pagalbos tarnybas, kai jos yra nereikalingos, yra apmokestinamas. Ir nemažai. Šiomis dienomis gavome atsakymus iš policijos, kad Vilniaus gyventojai G. V. skirta 100, o Širvintų rajono gyventojui B. B. – 200 eurų bauda. Yra Lietuvoje turtingų žmonių...“, – štai taip skambėjo žinutė visuomenei socialiniame tinkle.
Kaip informavo BPC atstovė Vilma Juozevičiūtė, pirmuoju atveju bauda skirta už BPC darbo trukdymą žinant, kad pagalba nereikalinga. Širvintų rajono gyventojas baudą gavo už tarnybų (šiuo atveju – policijos) iškvietimą žinant, kad pagalba nereikalinga.
Anot BPC darbuotojų, netiksliniai ir trukdantys skambučiai sudaro net apie trečdalį visų numeriu 112 atsakomų skambučių.
„Tokie skambučiai daro didelę žalą, nes užima linijas ir trukdo prisiskambinti žmonėms, kuriems tuo metu iš tiesų reikia pagalbos. Į netikslinius skambučius atsiliepę operatoriai gaišta laiką, bandydami išaiškinti žmonėms, kur reikėtų kreiptis dėl jiems rūpimų klausimų. Be to, dažnai nepagrįstų lūkesčių turintys žmonės, reikalaudami paslaugų, kurių BPC neteikia (pavyzdžiui, iškviesti avarinę tarnybą, pranešti apie nenuvalytus kelius ir panašiai), pradeda konfliktuoti, tokiu būdu dar labiau padidindami ir taip operatorių patiriamą įtampą ir neigiamą psichologinį krūvį“, – pabrėžė V. Juozevičiūtė.
Visi telefono numeriu 112 gaunami trukdantys skambučiai pagal savo pobūdį skirstomi į netikslinius, piktybiškus, akivaizdžiai melagingus, vaikų išdykavimus, tylius ir ryšio įrenginių generuojamus skambučius, kurių pasitaiko dėl techninių gedimų.
Kurioms tarnyboms skambinti tiesiai
Anot V. Zuozevičiūtės, netikslinių skambučių pasitaiko įvairiausių. Vieni paprasčiausiai nesupranta, kur skambina.
Netinkamai suprantantys telefono numerio 112 paskirtį žmonės dažnai kreipiasi dėl avarijų inžineriniuose tinkluose, dingus elektrai, užuodus dujų kvapą ir panašių priežasčių.
„Norisi pabrėžti, kad neatsitiktinai pilnas numerio 112 pavadinimas yra skubiosios pagalbos tarnybų telefono numeris 112. Su skubiosios pagalbos tarnybomis, t. y. priešgaisrine gelbėjimo tarnyba, policija, greitosios medicinos pagalbos tarnyba ir aplinkos apsauga, yra tiesioginis informacinių sistemų ryšys, todėl joms perduodamos elektroninės pranešimų kortelės.
Nei su Lietuvos automobilių kelių direkcija, nei su ESO ar kitomis specialiosiomis tarnybomis tokio ryšio nėra, nes jos nėra priskiriamos skubiosios pagalbos tarnyboms. Minėtoms specialiosioms tarnyboms informaciją galima perduoti tik skambinant telefonu. Dėl šios priežasties žmonės patys turėtų joms pasiskambinti.
Nežinant numerio, kuriuo reikia išsikviesti avarinę tarnybą ar pranešti apie nutrauktus elektros tinklus, jį galima sužinoti paskambinus visą parą veikiančiu informacijos telefono numeriu 1588“, – vardijo ji.
Skundžiasi ir dėl nevalomų kelių
Specialistė pasakojo, kad skambinantys tiek netinkamai suprantantys telefono numerio 112 paskirtį, tiek neblaivūs asmenys, kurie nori tiesiog pasikalbėti su operatoriais.
Be to, nestinga ir tokių, kurie skambina norėdami išsilieti dėl neteisybės ar net dėl nerodomos žadėtos TV transliacijos.
„Žmonės piktinasi medikais, antstoliais, kitomis tarnybomis ar valdžios įstaigomis, skundžiasi dėl kamščių gatvėse, nevalomų kelių ar dėl Naujųjų metų naktį leidžiamų fejerverkų.
Nors, atrodo, esame girdėję įvairiausių prašymų ir nusiskundimų, vis dar pasitaiko tokių, kurie nustebina. Štai, pavyzdžiui, rugsėjo mėnesį skambino žmogus, kuris skundėsi, jog buvo užblokuota jo paskyra „Facebook‘e“. Spalio mėnesį sulaukėme skundo, kad per televiziją nerodo žadėtos transliacijos iš Vatikano, kai buvo suteiktas kardinolo titulas Sigitui Tamkevičiui“, – pasakojo V. Juozevičiūtė.
Sulaukus tokių ir panašių skambučių, skambinantys asmenys informuojami, kad numeriu 112 reikia skambinti tik prireikus policijos, ugniagesių gelbėtojų, greitosios pagalbos medikų ar aplinkosaugininkų pagalbos.
Kada laukia baudos
Anot pašnekovės, niekas nebaudžia už netyčinius skambučius. Tačiau, jei žmogus skambina daug kartų arba įžeidinėja į skambutį atsiliepusį pareigūną, jam gresia administracinė atsakomybė.
„BPC darbo trukdymas žinant, kad pagalba nereikalinga, užtraukia įspėjimą arba baudą nuo 90 iki 200 eurų. Priešgaisrinės apsaugos, policijos, greitosios medicinos pagalbos ir kitų specialiųjų tarnybų iškvietimas žinant, kad pagalba nereikalinga, užtraukia baudą nuo 200 iki 2000 eurų. BPC operatoriaus – statutinio valstybės tarnautojo garbės ir orumo pažeminimas užtraukia baudą nuo 90 iki 140 eurų“, – sakė V. Juozevičiūtė.
Specialistė pridūrė, kad melagingas pranešimas apie visuomenei gresiantį pavojų ar ištikusią nelaimę gali sulaukti ir baudžiamosios atsakomybės: asmuo gali būti baudžiamas viešaisiais darbais, bauda, laisvės apribojimu, areštu arba net laisvės atėmimu.
BPC į policiją kreipiasi dėl BPC darbo trukdymo ir dėl BPC operatorių garbės ir orumo pažeminimo. Dėl tarnybų iškvietimo, kai pagalba nereikalinga, paprastai kreipiasi pačios tarnybos, kurios buvo iškviestos.
„Dažnai už tokius nusižengimus, jei jie padaryti pirmą kartą, skiriama mažesnė bauda: 200–500 eurų. Tačiau, jei asmenys už analogiškus nusižengimus jau yra bausti, jie sulaukia didesnių nei 1000 eurų baudų. Ar yra ir kiek kartų skirta maksimali 2000 eurų bauda, negalėčiau atsakyti, nes, kaip jau minėjau, dėl betikslio tarnybų iškvietimo paprastai kreipiasi pačios tarnybos, o ne BPC“, – informavo ji.