Jie neima kyšių, neatsikalbinėja, dirba prie didelio minuso ir didelio pliuso, kai lyja ar sninga ir jiems net nereikia mokėti algos. Policijos departamentas visuomet svajojo apie tokius pareigūnus, o bet kuri privataus kapitalo įmonė Lietuvoje – apie tokius darbuotojus.
Ne veltui 21 amžius už lango – žmones pakeis robotai, dirbantys dar geriau ir pigiau nei Kinijos darbo jėga, o policija negali atsilikti nuo laikmečio. Tačiau bent kol kas policijos pareigūnai visgi reikalingi – jie prižiūri naujuosius kolegas. Nes šie silpni ir patys savęs neapsigins vandalizmo atveju, be to, dar nemoka nuspręsti, kur matutoti greitį, nemoka savarankiškai judėti.
Gal ateityje trikojis pareigūnas sugebės daugiau, technologijos progresuoja nesustabdomu greičiu. Visgi tuo pat metu policijos vadai nuolat skundžiasi, jog pareigūnų trūksta, kad jų nevalia trukdyti menkaverte informacija apie smulkius pažeidimus tokius kaip, pavyzdžiui, netinkamas parkavimas. Patekote į eismo įvykį, niekas nenukentėjo iš žmonių? Pildote deklaraciją, policijos nereikia.
Iš policininkų atėmė greičio matuoklius (dirbančius senoviniais metodais), dauguma vairuotojų stabdomi reidų metu –mažai vietos saviveiklai, mažiau ir policijos. Miestuose įkurtos miestų savivaldybių viešosios policijos, o ir nusikalstamumas sumažėjęs drastiškai. Galbūt tos algos ir neatrodo įspūdingos, bet jos kyla, o pats policininkų darbas kasmet tik lengvėja, tačiau jie vis tiek ir toliau labai stipriai ,,koncentruojasi" ties sunkiausiais pažeidimais.
Parkavimas – antraeilis pažeidimas. O kas yra svarbiausias KET pažeidimas? Greičio viršijimas? O gal KET numatyta, kokie pažeidimai gali būti netiriami arba tiriami kada nors?
Pateiksiu kasdienį pavyzdį: X mokykla mieste ir pėsčiųjų perėja šalia jos. Pėsčiųjų perėja iš abiejų pusių užstatyta automobiliais ir vaikai tampa nematomi eismo dalyviams. Pažeistos KET, tačiau pagal policijos logiką tai menkavertis pažeidimas. Jei vaikas žengs žingsnį ir jo nepastebės vairuotojas – vaikas gali būti sužeistas. Tuomet tai jau nebūtų tik eilinis KET pažeidimas, tačiau kalčiausias ir vėl būtų ,,kelių erelis" lakstęs prie mokyklos – nors net ir neidelio greičio užtektų kokiai nors traumai gauti.
Policija sako, kad miestų savivaldybės turi pasitelkti savo darbuotojus blogai besiparkuojančių KET pažeidėjų medžioklei. Visgi savivaldybė pasakys, kad jie nesuspėja ir pajėgumai lyginant su policijos per maži, berods Vilniuje tėra 2 ekipažai tam reikalui. Galime daryti prielaidą, kad pajėgumai net ir neturint statistikos, bus policijos pusėje – tai didžiulė organizacija.
Iš ties sunku suprasti, kiek dar policijos funkcijų reikėtų nuimti, kad angelų sargų darbas taptų lengvesnis, kad jie visur galėtų suspėti? Ir kaip tai derinasi su savo naujųjų kolegų pasaugojimu? Įsivaizduokite, stovi 2 policijos pareigūnai ir saugo ,,trikojį". Ir taip kelias valandas, gal net visą dieną. Reiškia, kad kiekvienas trikojis iš darbo eliminuoja taip trūkstamus policijos pajėgumus.
Trikojo biologiniai kolegos – stacionarūs ir vidutinio greičio matuokliai – savo darbą atlieka savarankiškai, tačiau policija nori įrodyti, jog jie kontroliuoja padėtį. Nes avaringiausi gatvių ruožai, atkarpos, jei yra tikrai tokie žinomi – senokai turėjo būti kontroliuojami stacionariais greičio matuokliais. Ir tai jau nebe pirmas kartas, kai policija švaistosi ir taip menkais savo žmogiškaisiais resursais, nors skundžiasi, jog pareigūnų turi per mažai, o darbo per daug.
Keli pareigūnai ,,kontroliuoja" kaip vairuotojai važinėja per žiedines ir kitokias sankryžas Vilniuje, nors galbūt tas sankryžas tiesiog reikėjo modernizuoti ir įrengti estakadas, šviesoforus ar kitas priemones. Tačiau jie parodo, kad tikrai dirba, nors naudos iš to darbo – nėra tiek daug. Visuomenė būtų kur kas saugesnė, jei sostinėje būtų dirbama ties parkavimo problemomis, patruliuojant.
Miestas atrodo labai apleistas, netgi lyginant jį su Ryga ar Talinu, tačiau didžiulė organizacija, kaip policija su gan nemažu biudžetu ir daugybe pareigūnų siūlo miesto savivaldai pasiraitoti rankoves ir kibti į darbus turint juokingus pajėgumus. Arba dar pasiūlo piliečiams patiems imti telefonus/fotoaparatus į rankas ir eiti fiksuoti pažeidėjų. Kuo tai gali baigtis?
Taip, kaip baigėsi tam piliečiui iš Vilniaus Šeškinės mikrorajono – buvo užpultas ir paviešinta jo asmenybė internete, kviečiant susidoroti su juo. Jei būtų pažeidimus fiksavęs policijos pareigūnas – to nebūtų buvę. Bet gi policija pataria – pamačius pažeidimus, fiksuoti ir siųsti jiems internetu.
Žmogus ir užfiksavo – dabar tapo smurto auka, be to, pažeidėjams visuomet tampa žinoma to fiksuotojo asmenybė. Paprasti piliečiai turi atlikti policijos darbą nemokamai, tačiau su rizika savo sveikatai ir gyvybei. Jie saugo save ir bendruomenes nuo KET pažeidėjų, tačiau rizikuoja savo sveikata. Taigi galime konstatuoti liūdną faktą – Vilniuje, o turbūt ir visoje Lietuvoje, KET pažeidžiantys parkuotojai turi didelę laisvę tai daryti, kadangi: policija tai vertina kaip labai, labai mažą pažeidimą (alaus butelio vagystė iš parduotuvės turbūt būtų didesnis pažeidimas), todėl siūlo kreiptis į savivaldybės tarnautojus, kad tie fiksuotų pažeidimus (nors teturi p orą automobilių ir tikrai nesuspės) arba patiems fiksuoti (ir tapti smurto auka).
Gyvename Laisvoje Lietuvoje – laisvė daryti KET pažeidimus ir likti nenubaustam (trikojis gal ir nubaus, bet dvikojis – ne). Ginkimės, saugokimės patys ir padėkime vieni kitiems, nes policija nepadės.
Turite nuomonę šiuo ar kitais klausimais? Parašykite mums:
Dėkojame! Medžiaga sėkmingai išsiųsta redaktoriui.
Peržiūrėjus, ji bus patalpinta į straipsnį.