Šiaulių Savivaldybės įmonė, pervežanti keleivius, UAB „Busturas“ yra nuostolinga. Oficialiai tikinama, kad didžiausia našta – užmiesčio maršrutai, todėl juos reikėtų privatizuoti. Darbo netektų apie 90 žmonių. „Kažkas nori pasigriebti riebų kąsnį“, – įmonės darbuotojai įtaria „prichvatizaciją“.
Rugsėjį liks be algų?
„Busturas“ nukentėjo nuo ekonominės krizės, pablogėjo rezultatai. Jeigu taip tęsis ir toliau, įmonė žlugs“,– Šiaulių miesto Tarybos Miesto ūkio ir plėtros komitete teisinosi „Busturo“ generalinis direktorius Vilius Laužikas.
Padėtis tokia bloga, kad rugsėjį nebebus pinigų darbuotojų algoms mokėti. Ypač prasti įmonei buvo 2011 metai – „Busturas“ patyrė 1,4 milijono litų nuostolį.
Politikai tikėjosi išgirsti konkrečių skaičių: kokios įmonės pajamos, išlaidos, išgirsti siūlymus, ką daryti. Direktorius sakė numatęs keturis įmonės reorganizavimo variantus, bet komiteto nariams jų pasakyti negalėjo.
Posėdyje dalyvavę įmonės profesinės sąjungos „Solidarumas“ atstovai pateikė savo reikalavimus Savivaldybei: padengti skolą įmonei už lengvatas turinčių keleivių vežimą, taupyti „Busturo“ administracijos, o ne darbuotojų sąskaita, atlikti nepriklausomą įmonės auditą.
„Busturo“ direktoriui V. Laužikui profsąjungos atstovai priekaištavo prastai administruojant įmonę. Esą per brangiai – už 1,2 milijono litų per metus – samdoma kontrolės ir apsaugos tarnyba „Dorsimus“, autobusai per dažnai vaikomi neekonomiškais maršrutais, neįdiegtas keleivių laipinimas per priekines duris.
Kad būtų išsaugota Savivaldybės įmonė „Busturas“, profsąjungiečiai siūlė atsisakyti mikroautobusų vežėjų paslaugų.
Savivaldybei per didelė našta
Per 2011 metus Šiauliuose „Busturas“ pervežė 14,7 milijono keleivių, iš kurių 9,3 milijono (63 procentai) – naudojosi lengvata. Užmiestyje lengvatomis naudojosi 44 procentai keleivių.
Komiteto nariai aiškino, kad Savivaldybei kompensuoti už lengvatinį keleivių vežimą – per didelė našta. Esą Vyriausybė nepagrįstai ją permetė ant Savivaldybės pečių.
Pernai buvo atsiskaityta su „Busturu“, o šiemet vėl susidaro 7 milijonų litų skola. Siūlyta kreiptis į Vyriausybę, kad ši skirtų papildomų lėšų kompensuoti už lengvatinį keleivių vežimą mieste. Už lengvatinį keleivių vežimą užmiestyje mokama iš valstybės biudžeto.
Atsisakyti užmiesčio – „nesąmonė“
„Generalinis direktorius V. Laužikas sakė, kad jeigu mes nenusileisim ir gąsdinsim streikais, tada atlyginimų negausim, o įmonė bus skaldoma ir dalis jos parduodama,– „Šiaulių kraštui“ tvirtino Elena Dinienė, „Busturo“ darbuotojų profsąjungos „Solidarumas“ pirmininkė.
Vidutinis vairuotojo atlyginimas dabar siekia 2–3 tūkstančius litų neatskaičius mokesčių. Dirbantieji „nepelninguose“ užmiesčio maršrutuose uždirba daugiau.
„Vasarą atsisakyti užmiesčio maršrutų, juos atskirti ir parduoti yra pati didžiausia nesąmonė, kokią tik buvo galima sugalvoti, – mano E. Dinienė. – Būtent užmiestis vasarą ir išlaiko visą „Busturą“. Prasideda įvairūs užsakymai, kelionės į Palangą, žmonės važiuoja prie ežerų ilsėtis.“
Jos teigimu, ir žiemą jie išsilaiko, nėra nuostolingi.
„Ar būtų išskėtusių nagus griebti tą užmiestį, jeigu tai nuostolinga veikla?“ – klausė profsąjungos pirmininkė, girdėjusi kalbas, kad į užmiesčio maršrutus taikosi kai kas iš pačių miesto politikų.
„Kai tik ateina nauja valdžia, taip atsiranda nagus galandančių į „Busturą“. Skaldom, parduodam, dalijam – nori pasigriebti riebų kąsnį“,– neslėpė E. Dinienė.
Žlugdoma tyčia?
„Busturas“ jau yra praradęs pelningus maršrutus į Rygą, Kaliningradą, Klaipėdą. „Dabar važiuoja privatininkai ir rankas trina, nes jiems gerai, o „Busturui“ buvo nuostolinga“, – stebisi E. Dinienė.
„Kaip čia yra, kad patekęs į privatininkų rankas maršrutas iš karto pasidaro pelningas? – klausė pašnekovė. – Greičiausiai įmonė specialiai žlugdoma, kad būtų galima ją privatizuoti, kažkas pasiimtų už ačiū“.
„Pavyzdžiui, remontuojant autobusą galima dėti detalę už tris litus, galima už 30, ir už 300 litų. Kas įrodys, kiek detalė kainavo? Važtaraštį surašė, ir viskas. Ką norėjo, tą parašė, ką norėjo, tą padarė“,– darbuotojų įtarimais dalijosi E. Dinienė.
Stebisi kontrole
Profsąjungos atstovės teigimu, „Busture“ darbuotojai gąsdinami ir spaudžiami niekam nesiskųsti.
„Sugalvojo direktorius, kad iš kiemo dingo metalo lakštai, pasigavo vieną darbuotoją ir apvagino, kad pasikrovė ir išvežė. Neįmanoma to padaryti, nes yra sargai, kameros. Prokuratūrai perdavė, o ši nieko nerado“,– pasakojo E. Dinienė.
Lengvaisiais automobiliais autobusus seka ir „Dorsimus“ sargai, kad vairuotojas kuro nepavogtų ir neparduotų.
„Jeigu vairuotojas pereikvoja kuro normą, jam atskaičiuojama iš algos, tai kam be reikalo dar persekioti?“– stebėjosi profsąjungos pirmininkė.
Direktorius nekalbus
Planuojama iš „Busturo“ atleisti 90 žmonių, jeigu bus parduoti užmiesčio maršrutai.
Pirmininkės nuomone, didžiausia problema, kad Savivaldybė neatsiskaito su „Busturu“, negrąžina tų pinigų, kuriuos įmonė užsidirbo už pensininkų, studentų, moksleivių, neįgaliųjų lengvatinį vežimą.
„Busturo“ generalinis direktorius V. Laužikas iš pradžių visai atsisakė kalbėtis su „Šiaulių kraštu“.
„Nenoriu pasakyti to, kas nepatiktų įmonės savininkui – Šiaulių miesto savivaldybei“,– teisinosi.
Po „Busturo“ situacijos svarstymo Miesto ūkio ir plėtros komitete direktorius tvirtino, kad užmiesčio maršrutai įmonei yra nuostolingi. „Juos žadama atskirti ir privatizuoti“,– pripažino V. Laužikas.
Direktorius išsisuko nuo atsakymo, pelningos ar nuostolingos yra tarptautinės kelionės. Nors „Busturo“ keliones organizuojantis skyrius vadinamas agentūra, formaliai tarptautiniai maršrutai nėra atskirti nuo kitos įmonės veiklos.
Irena BUDRIENĖ