L. Jablonskas dirba lietuvių įkurtoje įmonėje „Vinted“. Kaip pasakoja Lukas, jo darbo dieną apibūdinti sudėtinga – kiekviena diena darbe yra vis kitokia. Jis kasdien turi įvertinti, kaip veikia kartu dirbančios komandos – analitikų, programuotojų, dizainerių, testuotojų – sukurta produkto dalis, tam tikri, su produktu susiję sprendimai. Lukas yra atsakingas už komandos tikslų iškėlimą bei produkto vizijos sukūrimą – stebėjimą bei vertinimą, kaip komandai sekasi, ką ji atrado bekurdama pakeitimus ir ar sukurti planai vis dar atitinka realybę.
– Kaip atrodo jau nueitas jūsų profesinis kelias? Kodėl pasirinkote šią profesiją?
– Produkto vadovu dirbu beveik trejus metus. Baigęs mokyklą, studijavau psichologiją. Psichologija man labai patiko, bet ne itin patiko vieta, kurioje studijavau. Pasirinkau tarptautinio verslo ir komunikacijos studijas. Studijuodamas sužinojau apie verslo konsultanto specialybę ir ėmiau dirbti šioje srityje.
Dirbdamas supratau, jog noriu ne tik konsultuoti kitus, bet ir kurti produktą, galėti jį vystyti bei taisyti. Tiesa, prisidėti prie produktų kūrimo iš karto negalėjau – turėjau įgyti žinių šioje srityje, todėl ėmiau dalyvauti renginiuose (Designathons, Hackathons, Maker Labs), kurių tikslas – per tam tikrą laiką (įprastai – savaitgalį) išgryninti tam tikrą problemą bei ją išspręsti sukuriant veikiantį produktą ar jo konceptą. Pavyzdžiui, jeigu iškeliama problema, jog žmonės savo namuose išmeta labai daug maisto, galima nutarti sukurti programėlę, kuri leistų nepanaudotą maistą išparduoti.
Tokiuose renginiuose imdavausi produkto vadovo darbo – nemokėjau programuoti, negalėjau kurti išskirtinių dizainų, taip pat nemokėjau testuoti produktų, bet gebėjau gerai suprasti vartotojo elgseną bei jausmus.
– Kokiomis sąvybėmis turi pasižymėti žmogus, norintis dirbti produkto vadovo darbą?
– Produkto vadovas turi pasižymėti gan įvairiomis sąvybėmis. Jis turi būti empatiškas – gebėti suprasti vartotoją, jo jausmus, skausmus, norus. Šį darbą atliekantis žmogus turi degti nuolatiniu smalsumu, norėti mokytis, kaip veikia verslas, industrija, kokios tendencijos vyrauja. Jeigu žmogus turi įgimtą smalsumą, jam yra kur kas lengviau išmokti techninių bei kitų šiai profesijai privalomų įgūdžių, kaip kad duomenų analizės. Taip pat itin svarbus yra gebėjimas į nesėkmes žvelgti lyg į galimybes, išmokti daugiau apie save, produktą ir jo vartotoją.
– Kaip patikrinate šias sąvybes, kai jūsų įmonėje darbinasi naujas žmogus?
– Dažnai besidarbinančiam žmogui yra pateikiamas tam tikro, šio darbo kasdienybėje pasitaikančio įvykio pavyzdys, klausiama jo nuomonės, kodėl tai įvyko, kokius pokyčius galima taikyti norint tai išspręsti. Smalsus žmogus atkakliai stengsis atsakyti į klausimus, kokie jie bebūtų bei gilinsis į situaciją tam, kad geriau ją perprastų, toks žmogus retai sakys „nežinau“, greičiau “dar nežinau”. Taip pat svarbu, ar žmogus geba savo veiksmais įrodyti, jog domisi įvairiomis veiklomis: lankosi būreliuose, savanoriauja, rašo, mokosi tam tikrų įgūdžių ir taip toliau. Empatiškumą rodo žmogaus gebėjimas gerai suprasti vartotoją bei mokėjimas spręsti jo problemas, jas išgryninti, analizuoti ir suvokti, ką šiam vartotojui reikštų „išspręsta problema“.
– Ką pastebi darbo pokalbiuose su jaunais žmonėmis?
– Pastebiu, jog visi nori labai greitai uždirbti. Galbūt taip yra dėl socialinių tinklų. „Intagram“, „TikTok“ platformose gali pastebėti nemažai jaunimo, kurie uždirba keliolika kartų daugiau nei visa jų šeima. Dėl to kyla visai kitokie lūkesčiai, norai, kurie nebūtinai yra teisingi. Skatinčiau jaunus žmones dėmesį telkti ne į tai, kiek jie nori uždirbti, bet kokių įgūdžių bei patirčių nori įgyti, ar tam tikra veikla ar karjera gali šį jų norą patenkinti.
– Ką patartumėte moksleiviams, ieškantiems sau tinkančios profesijos?
– Pagrindinis mano patarimas – kiek įmanoma daugiau bandyti ir nesėkmes priimti kaip gerus dalykus, pamokas. Patyrę nesėkmes, džiaukitės dėl to, jog pabandėte. Bandydami domėtis įvairiomis profesijomis, mokydamiesi įvairių dalykų suprasite, kas jums tinka ir patinka, o kas – ne. Kiekviena nesėkmė jus priartina prie suvokimo, sau labiausiai tinkančios srities atradimo. Tai, kas jums labiausiai tinka šiame gyvenimo etape, su laiku gali kisti ir tai yra normalu.
Jeigu nesėkmėmis gebės džiaugtis ir jauno žmogaus tėvai, jam bus kur kas lengviau tuo džiaugtis pačiam. Tai galioja ne tik kalbant apie specialybes, bet ir apie visas veiklas.
Labai skatinu savaitgalį susitikti su draugais ir sukurti kažką naujo – sudalyvauti Hackathon ar Designathon – šiais laikais jų vyksta tikrai ne vienas ir itin įvairaus pobūdžio, tad tikrai rasit tuos, kurie jus sudomins. Tai yra būdas mokytis bandyti, testuoti, mokytis iš savo klaidų ir tai nieko nekainuoja.
Taip pat galite dalyvauti įvairiuose mokymuose, susitikimuose su savo srities specialistais. Pavyzdžiui, „Lietuvos Junior Achievement“ ir „Women Go Tech“ vykdomo projekto #EmpoweringGirls metu įvairios techologijų, verslo, inžinerijos srities specialistės atvyksta į mokyklas Lietuvos miestuose ir miesteliuose. Susitikimų metu jos pasakoja apie savo profesijas, jaunimą moko verslumo, supažindina su naujovėmis.
– O ką patartumėte jauniems žmonėms, kurių tėvai nepritaria jų profesijos pasirinkimui?
– Manau, kad tėvai dažnai atmeta tam tikras specialybes. Kai aš pats studijavau psichologiją, iš tam tikrų šeimos narių jaučiau abejones dėl to, ką vėliau veiksiu šioje srityje. Mano nuomone, tėvai dažnai nesutinka dėl vaikų profesijos pasirinkimų dėl to, kad patys dar nežino, kur ši specialybė juos gali nuvesti. Skatinčiau pačius moksleivius pasidomėti ir plačiau papasakoti savo tėvams apie norimas profesijas ir įgūdžius, kurių jie nori išmokti.
„Lietuvos Junior Achievement“ ir „Women Go Tech“ įgyvendina projektą #EmpoweringGirls, kurio tikslas – skleisti žinią apie technologijų, inžinerijos ir verslo pasaulio galimybes, skatinti verslumą bei inovatyvų mąstymą tarp Lietuvos moksleivių įvairiuose Lietuvos miestuose ir miesteliuose. Į mokyklas atvykusios lyderės moksleiviams pasakoja savo sėkmės istorijas, supažindina juos su savo profesijomis. Didysis projekto poveikio investuotojas - „The Coca-Cola Foundation“, partneriai „Vinted“, TV3 televizija, draugai „Unicorns Lithuania“ ir asociacija „Lyderė“.