Lietuva įdomi šalis: lapkričio 2 skendi rimtyje ir susikaupime, o jau kitą dieną prekybininkai pasidabina girliandomis ir blizgučiais bei vilioja kalėdinėmis akcijomis ir nuolaidomis. Dalis gal ir norėtų Kalėdų senelius ištraukti anksčiau, tačiau pripažįsta, kad situaciją koreguoja Vėlinės.
Mėgdžiojame Vakarus
„Lietuvoje atskaitos taškas, kaip ir daugelyje pasaulio šalių, yra lapkričio pradžia. Dėl mūsų Vėlinių, tai nusikelia keliomis dienomis. Praktiškai nuo tada per porą savaičių pasipuošia visi prekybininkai“, – teigė „Senukų prekybos centro“ rinkotyros ir rinkodaros direktorius Rytis Buračas. Jo atstovaujamas prekybos tinklas kalėdinę atributiką ištraukė lapkričio 5 dieną.
Prekybos tinklas „Maxima“ kalėdinę prekybą pradėjo šiek tiek vėliau – lapkričio 19-ąją. „Manome, kad mėnuo – optimalus variantas. Pirmosiomis savaitėmis žmonės ateina apsižiūrėti, ką čia galėtų įsigyti, o aktyvesnė prekyba prasideda paskutiniąją lapkričio ir pirmosiomis gruodžio savaitėmis“, – teigė bendrovės Įvaizdžio ir komunikacijos departamento direktorė Lina Muižienė.
Lietuvos marketingo asociacijos (LiMa) valdybos pirmininkas Simonas Bartkus galvojantčius, kad Kalėdos į Lietuvą ateina per anksti, ragina pažvelgti į Vakarus. „Kai kurie prekybininkai stengiasi anksčiau už kitus pasiruošti šventėms, tačiau tai ne tik Lietuvos tendencija – teko pačiam matyti, kaip Vakaruose prekybininkai spalio mėnesį pradeda puoštis Kalėdoms. Mes tiesiog mėgdžiojame Vakarus “, – sakė jis.
Jei pažvelgtume dar toliau į Vakarus, JAV, pamatytume, kad ten Kalėdos prasideda, kai dar visi vaikšto su šortais. Štai prekybos tinklai „Toys R Us“, „Target“ ir „Sears“ lankytojus kalėdinėmis akcijomis pradėjo vilioti dar liepos mėnesį.
Apšildo pirkėjus
Tačiau ar lenktynės, kuris prekybos centras pirmasis išleis lankstinuką su Kalėdų seneliu ant viršelio, duoda apčiuopiamos naudos? S. Bartkus mano, kad ne pirmumas smarkiai veikia produktų pardavimą, nes didžiausia prekyba vyksta paskutinėmis dienomis.
„Prekybininkai tiesiog orientuojasi į tokius, kurie stengiasi dovanų pirkimo nepasilikti paskutinei dienai, o jų, mano nuomone, daugėja. Antras dalykas – stengiamasi vartotojų sąmonėje užsiimti poziciją, kad kalėdinė prekyba prasidėjo ir, tam tikra prasme, apšildyti pirkėjus, kurie dar galbūt neperka dovanų, bet atėjus metui, atsimintų, kur jas matė“, – dėstė LiMa atstovas.
Tačiau L. Muižienė teigė, nematanti tendencijos, kad lietuviai Kalėdoms pradeda ruoštis anksčiau: „Galbūt mes esame per daug konservatyvūs“.
R. Buračas įsitikinęs, kad anksčiau pateiktas pasiūlymas pirkėjui yra tinkamas, tačiau negalėjo atsakyti, kada būtų teisingiausias metas prekybos centrams pradėti vilioti kalėdinėmis akcijomis. „Vienareikšmiškai atsakyti negalima – tai priklauso nuo daugelio veiksnių, prekių paskirties, specifikos ir netgi nuo oro sąlygų. Štai planuojant brangesnius pirkinius, pavyzdžiui, buitinę techniką, tenka labiau įsigilinti į specifikacijas“, – sakė jis.
Tikėjimas nuolaidomis mažėja
Pašnekovai sutiko, kad pirkėjai tapo protingesni – pamatę milžiniškas kalėdines nuolaidas aklai į vežimėlius prekių nekrauna. „Pirkėjai tapo racionalesni – ieško geriausio kainos ir kokybės pasiūlymo“, – teigė R. Buračas.
„Tikėjimas kalėdinėmis nuolaidomis vis mažėja, nes žmonių išprusimas auga“, – sutiko S. Bartkus. Jis atkreipė dėmesį, kad Lietuvoje kalėdinių nuolaidų laikotarpis virsta į kalėdinės prekybos metą. „Įmonės žaidžia daugiau emocijomis, jos labiau akcentuoja Kalėdų nuotaiką, dovanų svarbą, o ne nuolaidas“, – pripažino direktorius.
Tiesa, peržvelgus prekybos centrų lankstinukus, dalyje pirmųjų puslapių vis dar figūruoja dviženklės nuolaidos.
FAKTAI: Tendencijos
Anot „Advertising Age“, vieno tyrimo rezultatai rodo, kad 13 proc. respondentų teigė, jog kalėdinių dovanų paieškas pradės prieš rugsėjo mėnesį, 25 proc. – rugsėjį–spalį, o 40 proc. – lapkritį.
Prekybos tinklo „Best Buy“ atliktas tyrimas rodo, kad moterys yra linkusios dovanų pradėti ieškoti anksčiau ir perka daugiau elektronikos prekių.