Valstybės saugumo departamentas ne kartą viešai skelbė, kad Baltarusijos žvalgybos tarnybos yra suaktyvinusios savo veiklą pasienyje ir kad į Baltarusiją vykstantys Lietuvos piliečiai yra apklausinėjami pasienio punktuose, pasitelkiant šantažą ir psichologinį spaudimą verčiami bendradarbiauti. Lietuvos žvalgyba ne kartą ragino Lietuvos piliečius vengti kelionių į Baltarusiją, taip pat ir į Rusiją.
Lietuvos transporto saugos administracijos duomenimis, šiuo metu egzistuoja 66 keleiviniai autobusų maršrutai į ir per Baltarusiją, šią veiklą vykdo 11 Lietuvos vežėjų ir 22 Baltarusijos vežėjai. Veikla yra vykdoma pagal tarptautinį Baltarusijos ir Lietuvos vyriausybės susitarimą.
„Susisiekimo ministerija ir Lietuvos transporto saugos administracija, gavę Valstybės saugumo departamento vertinimą, kad vežėjams yra rizikinga vykdyti keleivių vežimo veiklas, imtųsi tam tikrų veiksmų dėl iki šiol vykdomų keleivių vežimų mažinimo ar jų atsisakymo“, – teigiama rašte.
Valstybės saugumo departamento atstovė spaudai Aurelija Vernickaitė patvirtino, kad žvalgyba gavo Susisiekimo ministerijos kreipimąsi ir į jį atsakys, bet daugiau neišsiplėtė.
„Reaguojame į Valstybės saugumo departamento viešai pateiktą informaciją apie suaktyvėjusią Baltarusijos žvalgybos pareigūnų veiklą prieš mūsų šalies piliečius, taip pat rekomendaciją piliečiams nesant būtinybei į Baltarusiją nevažiuoti. Manau, kad reikėtų įvertinti vežėjų (turime 11 Lietuvos vežėjų) vykdomą veiklą nacionalinio saugumo ir galimų grėsmių kontekste. Turint tokį vertinimą ir atsižvelgiant į jo išvadas, būtų galima imtis atitinkamų veiksmų“, – portalui tv3.lt sakė susisiekimo viceministras Mindaugas Tarnauskas.
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis portalui tv3.lt teigė pirmą kartą girdintis, kad norima kaip nors suvaržyti keleivių vežimą į Baltarusiją.
„Matote, mes, kaip vežėjai, tų rizikų nematome, nes žmonės yra keleiviai: važiuoja, susimoka pinigus, nuvežame ir parvežame. Galbūt jie mato kokias kitokias rizikas. Aš negaliu pasakyti. Čia toks keliavimo būdas, kuriuo keliauja žmonės. O kas tie žmonės yra? Šiaip, jei dokumentai tvarkingi, tai juos praleidžia praleidžia pasienis. Gal ten kokie žalieji žmogeliukai? Na, ta rizika gali būti, mes negalime žinoti, kas ten gali būti“, – sakė G. Nakutis.
Valstybės saugumo departamentas savo perspėjimuose daugiausia atkreipė dėmesį į rizikas Lietuvos piliečiams: kad jie gali būti verbuojami, spaudžiami bendradarbiauti, gali būti renkama informacija apie jų politines pažiūras, darbovietes, ryšius su pasienio, teisėsaugos, žvalgybos pareigūnais, peržiūrimi kompiuteriai, mobilieji telefonai. Pasak žvalgybos, siekiant prieiti panaudojami įvairūs svertai: palankumas Baltarusijos režimui, vertimasis kontrabanda ar kita nelegalia veikla, giminystės, verslo ryšiai Baltarusijoje, nes tuomet tokie Lietuvos piliečiai turi tikslą lankytis Baltarusijoje, jiems reikia, kad juos įleistų.
„Nežinau, kiek keliauja Lietuvos piliečių, bet, kiek esame bendravę su vežėjais, tai autobusais keliauja labai daug baltarusių, kurie neturi kitų grįžimo galimybių iš Europos. Nes jie dirba ir Lietuvoje, ir kitose Europos Sąjungos šalyse, tai jiems reikia grįžti. Kadangi lėktuvų nebėra, tai jie bando grįžti kelių transportu. Atskrenda iki Vilniaus lėktuvu, o iš Vilniaus iki Baltarusijos važiuoja autobusu. Tai ten baltarusiai“, – svarstė Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas.
Pasak G. Nakučio, jeigu siena būtų uždaryta, panašiai kaip COVID-19 pandemijos metu, tai keleivių vežimas nevyktų, bet šiuo metu siena nėra uždaryta, todėl keleiviai laisvai vežami. „Kiek sakė, autobusai šiuo metu yra pilni“, – sakė G. Nakutis.
Liepos mėnesio pradžioje buvo kilęs incidentas, kai keleiviniu autobusu į Lietuvą su suklastotais dokumentais bandė įvažiuoti Pakistano pilietis, tačiau Baltarusijos pareigūnai atsisakė šį asmenį priimti atgal, todėl kuriam laikui buvo uždarytas Medininkų pasienio punktas tarp Lietuvos ir Baltarusijos.