Valstybei apribojus politinės reklamos transliavimo ir rinkimų kampanijos galimybes partijos įkyriai braunasi į nekontroliuojamą internetą. Arba, nelaukdamos rinkimų kampanijos pradžios, lauko reklamose skelbia tariamai su rinkimais visiškai nesusijusią agitaciją. Dažnai tai pigesnis būdas, mat rinkimų kampanijos metu žiniasklaida iš politikų plėšia ypatingą kainą.
„Niekam ne paslaptis, kad politinei reklamai taikomas specialus kainynas. Dažniausiai įkainiai didinami. Ir, manau, kad tai normalus verslo modelis - vis tiek politikai turi tuo laikotarpiu pasireklamuoti. Jei nepatinka - eik kitur“, - teigia žiniasklaidos planavimo agentūros „Media House“ medijos direktorius Antanas Šaduika.
Anot jo, kitu metu galioja priešinga sistema. Dažnai politikai sugeba susitarti, kad, pavyzdžiui, lauko reklamos stenduose šalia automagistralių jų reklama kabos ilgai ir mokės už tai pigiai, pirmadienį rašo dienraštis „Verslo žinios“.
Specialieji įkainiai rinkimų kampanijos metu rinkoje vertinami prieštaringai. Visų pirma skirtingi įkainiai atveria landą korupcijai. Mat „specialios kainos“ gali būti ir žemesnės, o trūkumas atlyginamas partijai laimėjus rinkimus. Be to, politikų reklamos tikslai tokie patys kaip ir bendrovių - pasiekti tikslinę auditoriją. Politikų atveju - neapsisprendusius rinkėjus. Todėl ir kainos, pasak dienraščio, turi būti taikomos vienodos.
„Visi specialistai supranta, kad politikai nesigilina į žiniasklaidos įkainius ir neturi tam laiko, todėl prieš rinkimus organizuotai keičiama žiniasklaidos įkainių tvarka. Kainos, teko matyti, kai kur kilo iki trijų kartų. Tai gaju internete, pastebima ir spaudoje. Tačiau nepamirškime, kad mes patys, mokesčių mokėtojai, iš dalies mokame už politinę reklamą. Vadinasi, be visa ko, apiplėšinėjame save“, - teigia žiniasklaidos planavimo specialistas, nenorėjęs, kad jo pavardė būtų minima.
Pavyzdžiui, dienraštis „Lietuvos rytas“ nuo šių metų nebetaikys agentūrų nuolaidų. Tai reiškia, kad politikai net ir per agentūras reklamą pirks už oficialų tarifą, nors bendrovės tokiu atveju gauna nuolaidą.
Konkurencijos tarybos teigimu, reklamos įkainiai yra dviejų subjektų sutartinis dalykas. Nepatiko pas vieną - eini pas kitą.
Rinkimų reklamos kampanijos metu įkainius stebi Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnyba. Iki rugpjūčio 28 d. visos žiniasklaidos priemonės privalėjo atsiųsti savo įkainius, taikytinus Seimo rinkimams skirtai reklamai. Kai kurios iš jų tiksliai parašė specialias kainas politikams. Tiesa, tokių naujienų portalų, pvz., kaip delfi.lt ir alfa.lt, duomenų vis dar laukiama.
„Įkainius esame parengę ir pateiksime. Dėl didelio darbo krūvio nespėjome“, - sako Jurga Eivaitė, delfi.It vadovė. Pasak jos, politikams nebus taikomos arba bus mažinamos nuolaidos, kurias įprastai taiko per agentūras reklamą perkančioms bendrovėms.
„Girdėjau, kad daugelis vėluoja. Nesuspėjome per darbus“, - sako Virgis Valentinavičius, alfa.lt vadovas. Kol kas V.Valentinavičius kainų nekomentuoja.
Pasak Deivido Velko, Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos patarėjo, teoriškai nepateikusiems įkainių taikoma administracinė atsakomybė, t. y. bauda. Tačiau praktiškai vargu ar taip bus. Greičiausiai tiesiog sulauks vėluojančiųjų. Tiesa, priimti užsakymus priešrinkiminei reklamos kampanijai galima tik ne anksčiau kaip praėjus 5 darbo dienoms po įkainių viešo pateikimo.
Pasak Vyriausiosios rinkimų komisijos (VRK) nario Jono Udrio, politikų reklamą VRK kontroliuoja tik politinės kampanijos metu, t.y. nuo oficialios rinkimų datos paskelbimo iki rinkimų baigties. Mėnesį iki rinkimų politinė reklama draudžiama. Visus metus įstatymiškai draudžiama tik televizijos ir radijo reklama. Visi kiti būdai - priimtini. Tad jau prieš metus kai kurių politikų veidai šmėžavo, pavyzdžiui, lauko reklamos stenduose.