Vidaus reikalų ministras Eimutis Misūnas ir viceministras Darius Urbonas žiniasklaidai ketvirtadienį pristatė naują Saugaus eismo įstatymą. Juo numatoma aiškiau apibrėžti eisme dalyvaujančias transporto priemones, taip pat ir elektrinius paspirtukus.
Taip pat pristatyti siūlymai dėl vieningo Transporto priemonių registro sukūrimo, siūlomi pakeitimai dėl vairuotojų pažymėjimų, techninės apžiūros paslaugų teikimo, teisinės bazės pakeitimų KET pažeidusiems viešojo eismo dalyviams ir kt.
Pokyčiai paspirtukams
Anot ministro, senąjį įstatymą nuspręsta patobulinti, atsiradus poreikiui peržiūrėti įstatymo nuostatas.
„Siekiama įstatymu kelių žodžių – saugiau, paprasčiau, skaidriau ir mažiau biurokratizmo. Šio įstatymo nuostatos leidžia mums tai įgyvendinti“, – žurnalistams ketvirtadienį kalbėjo E. Misiūnas.
Įstatyme aiškiai nustatomas transporto priemonių klasifikavimas, pagal kurį kiekviena transporto priemonė yra reglamentuojami pagal greitį, pagal galią ir kitus numatytus kriterijus.
„Jeigu tai yra paspirtukas, kuris važiuoja ne greičiau nei 6 km/h, jis galės važiuoti pėsčiųjų takais, jei greitesnis – dviračių takais ir t.t“, – sakė ministras.
Numatomas aiškesnis paspirtukų klasifikavimas, atsižvelgiant į jų galią ir išvystomą greitį. Siūloma, kad paprastu paspirtuku važiuojantis asmuo būtų prilyginamas pėsčiajam, jei galia ne daugiau 1kW, o greitis ne daugiau 25 km/h – motoriniams dviračiams, nuo 1kW ir 45 km/h greičio – mopedams, o elektrinės transporto priemonės, kurių greitis virš 45 km/h, būtų prilygintos motociklams. Reikalavimai dėl elgesio kelyje bus taikomi analogiškai.
Teisės galios ilgiau
Taip pat siūloma įvesti pakeitimus dėl vairuotojų sveikatos tikrinimo. Asmenys iki 55 metų turės sveikatą tikrinti kartą per 10 metų, 56–69 metų – kartą per 5 metus, 70–79 metų – kartą per 3 metus, o vyresni – kartą per 2 metus.
„Gali susiklostyti situacija, kad asmuo dėl sveikatos negali vairuoti, bet realiai tokios informacijos neturime. Dabar, apsilankęs sveikatos įstaigoje asmuo dėl kažkokio sveikatos sutrikimo, dėl kurio jis negali vairuoti, tai sveikatos priežiūros įstaigos informuos registrą ir kurį laiką registre bus įrašas, kad asmuo dėl savo sveikatos negali vairuoti“, – paaiškino viceministras D. Urbonas.
Pažymėtina, kad vairuotojo pažymėjimai asmeniui, įgijusiam teisę vairuoti, galiotų 10 metų – dabar pradedantiesiems vairuotojams išduodamas 3 metus galiojantis pažymėjimas. Turintiems teisę vairuoti B kategorijos transporto priemones, bus galima vairuoti ir sunkiuosius keturračius motociklus.
Atsisakius nuostatų dėl draudimo 10 metų grąžinti teisę vairuoti asmenims, kurie pakartotinai vairavo transporto priemonę neblaivūs, siūloma tokiems asmenims nustatyti ilgesnį nei šiuo metu nustatytas teisės atėmimo terminą, t. y. nuo 5 iki 7 metų.
Lengviau mokytis vairuoti
Dabar galiojantis įstatymas numato, kad asmuo mokytis vairuoti transporto priemonę gali ne anksčiau nei vienerius metus iki galės laikyti teises. Naujuoju projektu numatoma, kad asmuo gali mokytis vairuoti su savo šeimos nariais, kurie atitiks tam tikrus reikalavimus, turės reikiamą vairavimo stažą, o mokymasis gali vykti ne daugiau nei dvejus metus iki nustatytas amžius gauti teises.
„Visi kiti reikalavimai motociklams, sunkvežimiams numatoma, kad galės mokyti tik mokytojai vairavimo mokyklose. Įstatyme numatoma, kad vairavimo mokymu mokytojai galės verstis pagal verslo liudijimą“, – naujoves pasakojo E. Misiūnas.
Techninė apžiūra – autoservise
Naujuoju įstatymu taip pat norima įvesti vieningą Transporto priemonių registrą, nes šiuo metu Lietuvoje egzistuoja keletas atskirtų duomenų bazių, kuriose kaupiama su transporto priemonėmis susijusi informacija. Vieningas registras leistų sumažinti duomenų administravimo kaštus, o institucijoms greičiau ir paprasčiau gauti duomenis.
Vieningame registre nuguls vairuotojų sveikatos duomenys, transporto priemonės rida, duomenys apie visas transporto priemones ir duomenys apie transporto priemonių ekspertizes bei techninę apžiūrą.
Be to, planuojama, kad techninės apžiūros įmonėmis galės būti ir servisai, įgalioti automobilių atstovai, kurie turės reikalingą įrangą techninei apžiūrai atlikti.
E. Misiūnas tikisi, kad įstatymo projektas Seimui bus pateiktas rudenį per Seimo rudens sesiją. Dėl įstatymo projekto Seimas balsuos tris kartus, jį parašų turi patvirtinti ir prezidentė.
Policijos departamento duomenimis, 2018 metais pėsčiųjų bei dviratininkų kelių eismo taisyklių pažeidimų, palyginus su 2016 metais, išaugę beveik perpus – nuo 26 tūkst. iki 46 tūkst. Tai susiję su išmaniųjų technologijų naudojimu ir budrumu dalyvaujant eisme – taisyklių pažeidimų dėl mobiliųjų priemonių naudojimo vairuojant skaičius taip pat auga (2016 metais 17 tūkst., 2018 metais – daugiau nei 20 tūkst.)