Tai reiškia, kad nutrūks daugiau nei dešimtmetį nuolat augęs ir JAV sankcijų sustabdytas trąšų vežimas, pastaraisiais metais siekęs apie 11 mln. tonų ir davęs dešimčių milijonų eurų pajamas „Lietuvos geležinkeliams“ (LTG), „Belaruskalij“ iš dalies valdomam Birių krovinių terminalui ir valstybiniam Klaipėdos jūrų uostui.
Paskutinis sąstatas su kalio trąšomis pagal 2018 metais pasirašytą „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ sutartį į Lietuvą turėtų įvažiuoti pirmadienį apie 19-20 val. vakaro ir iki vidurnakčio pasiekti Klaipėdos uostą, BNS pranešė LTG atstovas Mantas Dubauskas.
Paprastai per Lietuvą važiuoja apie 6-7 sąstatai per parą, kiekvienas po 60 vagonų, arba maždaug po 5 tūkst. tonų trąšų.
„Lietuvos geležinkeliams“ sausio viduryje pranešus „Belaruskalij“ apie nutraukiamą sutartį, į LTG kreipėsi mažiausiai penki skirtingi pareiškėjai, norintys vežti kalio trąšas po vasario 1-osios, tačiau nė viena jų nėra patvirtinta.
„Nėra patvirtinta nė viena paraiška vasario mėnesiui“, – BNS sekmadienio vakarą sakė M. Dubauskas.
Susisiekimo ministras Marius Skuodis taip pat sako neturintis informacijos, kad kroviniai važiuotų po vasario 1-osios.
„Šiuo metu žinių apie tolesnį važiavimą neturiu“, – sekmadienį BNS sakė M. Skuodis.
Kai kurie BNS šaltiniai vis dėlto neatmeta, kad situacija gali pasikeisti, jei, pavyzdžiui, teismas laikinai sustabdytų Vyriausybės nutarimo galiojimą.
Į JAV sankcijų sąrašus įtraukta „Belaruskalij“ praėjusį pentadienį Vilniaus apygardos administraciniam teismui apskundė Vyriausybės sprendimą, pagal kurį „Lietuvos geležinkeliams“ nurodyta nuo vasario 1-osios nutraukti ilgalaikę sutartį su „Belaruskalij“. Pastaroji prašo panaikinti sausio 12 dienos Vyriausybės sprendimą bei pernai gruodžio 21 dieną priimtą strateginių įmonių sandorius tikrinančios komisijos sprendimą. Ar priimti skundą, teismas turėtų spręsti dar šią savaitę.
BNS pateikia 11 svarbiausių įvykių, lėmusių „Belaruskalij“ eros Lietuvoje baigtį:
2021 m. rugpjūčio 9 d. JAV paskelbė sankcijas Baltarusijos kalio trąšų gamintojai „Belaruskalij“, vežančiai apie 11 mln. tonų trąšų per Lietuvą ir Klaipėdos uostą. JAV Iždo departamentas iki gruodžio 8 dienos verslui davė laiko užbaigti sandorius.
Gruodžio 2 d. JAV Iždo departamentas išplėtė sankcijas „Belaruskalij“. Jose atsidūrė ir „Belaruskalij“ produkcijos eksportuotoja „Belaruskaja kalinaja kompanija“. Sandoriai su pastarąja turi būti baigti iki 2022 metų balandžio 1-osios.
Gruodžio 8 d. Įsigaliojo JAV sankcijos „Belaruskalij“, tačiau trąšų tranzitas per Lietuvą nesustojo, Vyriausybei nepriėmus politinių sprendimų, o „Lietuvos geležinkeliams“ negalint be rimtų teisinių argumentų nutraukti ilgalaikės sutarties.
Gruodžio 9 d. Susisiekimo ministras M. Skuodis ir užsienio reikalų ministras G. Landsbergis pranešė, jog yra pasiruošę prisiimti atsakomybę dėl tebesitęsiančio „Belaruskalij“ tranzito ir trauktis iš postų. Po kelių dienų premjerė Ingrida Šimonytė netenkino jų atsistatydinimo pareiškimų.
Gruodžio 14 d. „Lietuvos geležinkelių“ valdyba pranešė, kad įmonės vadovas M. Bartuška trauksis iš posto, siekiant deeskaluoti situaciją dėl besitęsiančio „Belaruskalij“ tranzito. Gruodžio 22 dieną valdyba pritarė darbo sutarties su juo nutraukimui abipusiu sutarimu nuo sausio 3 dienos.
Gruodžio 21 d. Vyriausybinė strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija paskelbė, kad „Lietuvos geležinkelių“ sutartis su „Belaruskalij“ ir jos pakeitimai kelia grėsmę šalies saugumui.
2022 m. sausio 12 d. Vyriausybė patvirtino gruodį priimtą strateginių įmonių sandorius tikrinančios komisijos išvadą, jog sutartis tarp „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ neatitinka nacionalinio saugumo interesų, todėl nuo vasario 1 dienos turi būti nutraukta.
Sausio 19 d. „Lietuvos geležinkeliai“ pranešė oficialiai informavę „Belaruskalij“ apie Vyriausybės nutarimą nuo vasario 1 dienos nutraukti iki 2023 metų pabaigos galiojančią bendrovių sutartį.
Sausio 21 d. „Lietuvos geležinkeliai“ pranešė gavę trijų Baltarusijos bendrovių prašymus vežti „Belaruskalij“ trąšas: „Belaruskalij“ antrinės bendrovės „Belaruskaja kalinaja kompanija“, „Belintertrans“ ir „Belkali-Migao“. Sausio 26 d. LTG pranešė neišpildžiusi jų prašymų bei gavusi dar kelių bendrovių paraiškas vežti trąšas. Vėliau paraiškų buvo gauta dar daugiau.
Sausio 28 d. „Belaruskalij“ Lietuvos teismui apskundė Vyriausybės sprendimą ir prašo panaikinti Vyriausybės bei strateginių įmonių sandorius tikrinančios komisijos sprendimus.
Sausio 31 d. „Belaruskalij“ trąšų gabenimas per Lietuvą pagal sutartį su „Lietuvos geležinkeliais“ sustos.