Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba (LGKT) gavo tėvų skundą dėl to, kad darželyje jų sūnus mokomas netinkamų dainų. Vaikui namuose pradėjus dainuoti „Čigonėliui duos, duos, prisirišę prie tvoros (...) už viščiukų vogimą, už paršiukų smaugimą“, tėvai iš pradžių galvojo, kad jis to išmoko iš kitų vaikų. Tačiau vėliau paaiškėjo, kad tą dainą Užgavėnėms vaikus mokina darželio auklėtojos.
Vaiko tėvų manymu, tokia dainelė jau nelabai tinka šiam laikmečiui ir galėtų likti knygose tik kaip paveldas. Jų vertinimu, daina yra įžeidžianti ir nuteikianti priešiškai prieš „čigonėlius“, nereikėtų jos kalti į galvą vaikams.
Dėl šio skundo pradėtas tyrimas. Jo metu, be kita ko, įvairių sričių specialistų bus prašoma pateikti savo išvadas ir pasiūlymus.
„Kažin, ar darželinukai gali atsirinkti, kas dainelėse yra gražu ir meniška, o į ką reikėtų nekreipti dėmesio? Ankstyvoje vaikystėje įdiegtų stereotipų po to labai sunkiai atsikratoma“, – teigia Lygių galimybių kontrolierė Aušrinė Burneikienė.
Netekėjusi moteris buvo lyginama su nuliu
LGKT jau anksčiau tyrė skundus dėl vadovėliuose naudojamų netinkamų sakmių bei rašytojų kūrinių ištraukų.
2007 m. gauti skundai dėl lietuvių kalbos vadovėlyje 7 klasių moksleiviams aprašyto „Efektyvaus skaičių įsiminimo būdo“, kuriame netekėjusi moteris buvo lyginama su nuliu.
Pareiškėjų nuomone, tai žemino moteris, formavo nepagarbą moteriai ir supratimą apie jos niekinį vaidmenį šeimoje ir visuomenėje.
Ištyrus skundą, kreiptasi į Švietimo plėtotės centrą ir pasiūlyta nenaudoti tokio mokymo būdo ar metodo, kuris propaguotų diskriminavimą bet kokiu Lygių galimybių įstatyme nustatytu draudžiamu pagrindu.
2009 m. gautame skunde buvo nurodoma, jog „Skaitiniuose“ 5 klasių moksleiviams spausdinamoje sakmėje „Senelis moko žmones darbų“, vaikams buvo aiškinama, kad moterys dirba be poilsio, o vyrai esą gali pailsėti, o taip yra dėl to, kad moterys yra melagės, o vyrai sąžiningi.
Pareiškėjas abejojo, ar tokio pobūdžio sakmė yra tinkama mokymo priemonė moksleiviams. Ištyrus šį skundą, padaryta išvada, kad moteris menkinančių grožinės literatūros tekstų naudojimas mokymo vadovėliuose gali suformuoti paauglių sąmonėje žeminančias moterį nuostatas.
Dėl to buvo pasiūlyta pateikti prie šios sakmės tokį komentarą, kuris būtų suprantamas atitinkamo amžiaus vaikų grupei bei nekeltų dviprasmiškų sampratų apie moters ir vyro socialinius vaidmenis ir nemenkintų vienos iš lyčių.