Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) prie Vidaus reikalų ministerijos (VRM) Aviacijos rinktinės sraigtasparniai šiemet mažesnėmis nei rinkos kainomis tikrina bendrovių „Lietuvos dujos" bei „Mažeikių nafta“ vamzdynus, besitęsiančius šimtus kilometrų, rašo žurnalas „Aviacijos pasaulis“.
Tam esą naudojami brangiausi Lietuvoje „Eurocopter“ sraigtasparniai, kurių skrydžio valanda kainuoja apie 4000 litų. Be to, šį darbą VSAT Aviacijos rinktinė atlieka neturėdama tokiai veiklai pagal Lietuvos įstatymus būtino oro vežėjo pažymėjimo, kurį išduoda Civilinės aviacijos administracija.
Anksčiau dujotiekį iš oro inspektavusios bendrovės „Aeroservisas“ vadovo Beno Laurinaičio teigimu, pasieniečių šiam tikslui naudoto sraigtasparnio „Eurocopter“ eksploatacijos išlaidos yra triskart didesnės nei „Aeroserviso“ naudoto „Robinson R-44“, be to, pasieniečiai esą neteisėtai dempinguoja kainas, iškraipo paslaugų rinką ir užsiima verslu, nors kaip valstybės tarnautojai to neturėtų daryti.
„Visame pasaulyje vamzdynų patikrą iš oro vykdo verslo įmonės, bet ne valstybinės institucijos. Nors „Eurocopter“ eksploatacijos kaštai yra mažiausiai triskart didesni nei R-44, tačiau pasieniečiai valstybės orlaivį sugeba pasiūlyti tokiomis sąlygomis, kuriomis jokia verslo įmonė negalėtų dirbti“, - žurnale cituojamas B.Laurinaitis.
Pasak „Aviacijos pasaulio“, specialiųjų aviacijos darbų paslaugų teikimas už atlygį neatitinka VSAT paskirties ir funkcijų. VSAT Aviacijos rinktinės paskirtis - įgyvendinti valstybės sienos apsaugą ir jos kirtimo kontrolę, o karo metu - ginkluotųjų pajėgų sudėtyje ginti valstybę. Aviacijos įstatymas nurodo, kad specialieji darbai, kuriems priskiriama ir vamzdynų inspekcija, yra orlaivio naudojimas už užmokestį.
VSAT patikrą pasienio apsaugos pilotai esą atlieka ne už užmokestį, o gauna tik kompensaciją - užsakovai padengia išlaidas skrydžio metu sunaudotiems degalams, tuo metu lakūnams už šį darbą nesumokama.
VSAT Aviacijos rinktinės administravimo poskyrio vedėjas Nerijus Petrulėnas BNS negalėjo pasakyti, kiek pasieniečiams už vamzdynų tikrinimą iš oro moka „Lietuvos dujos" bei „Mažeikių nafta“, tačiau tikino, jog bendrovės atsiskaito ne tik už išnaudotus degalus.
„Nežinau, kiek konkrečiai mūsų paslauga kainuoja, nes tai priklauso nuo degalų kainos, kuriuo dienos metu atliekamas skrydis, netgi skrydžio specifikos. (...) Yra patvirtinta skaičiavimo metodika - tai ne tik degalai, tepalai, bet įeina ir darbo užmokestis, ir kitos išlaidos. Visos išlaidos, kurias patiria aviacijos rinktinė, yra kompensuojamos be pridėtinio pelno“, - sakė N.Petrulėnas.
Pasak pareigūno, vamzdynų priežiūra, kurią jis pavadino strateginių valstybės objektų apsauga, pasieniečiams netrukdo atlikti tiesioginių pareigų - saugoti valstybės sienos. Bendrovių „Lietuvos dujos" bei „Mažeikių nafta“ vamzdynai šiemet esą stebėti po vieną kartą, ir tai atlikta naudojantis pačiais pigiausiais sraigtasparniais.
„Ūkio subjektų užsakyti skrydžiai atliekami tik tuo atveju, jei sraigtasparnis yra laisvas. Jei jis vykdo skrydžius virš sienos ar kitų vidaus reikalų ministerijos užsakytus skrydžius, tikrai nebus vykdomi ūkio subjektų skrydžiai. (...) Turime trijų tipų sraigtasparnius, ir naudojami tikrai ne brangiausi, o patys pigiausi, turimi aviacijos rinktinėje“, - BNS tvirtino rinktinės atstovas.
Pasak jo, tokiems skrydžiams nereikalingas specialus oro vežėjo pažymėjimas, kadangi jie yra ne specialieji, o bendrosios paskirties skrydžiai.
„Pagal aviacijos įstatymą, jei norima atlikti specialiuosius darbus pagal užsakymą, reikalingas vežėjo pažymėjimas, bet civilinės aviacijos administracija valstybės orlaiviams kariniams ir nekariniams gali padaryti išimtis, kaip ir buvo padaryta patvirtinant aviacijos rinktinės skrydžių instrukciją. Ten numatyta, kad tai yra bendrosios paskirties skrydžiai, ne specialieji aviacijos darbai“, - tvirtino N.Petrulėnas.
Tuo metu Seimo Nacionalinio saugimo ir gynybos komiteto (NSGK) pirmininkas konservatorius Arvydas Anušauskas pirmadienį teigė esąs nustebęs pasirodžiusių žinių apie VSAT teikiamą paslaugą privačioms bendrovėms.
„Man keista, kad pasienio tarnyba, kuri turi aiškias funkcijas - sienos apsaugą, tuo užsiima. Ar jie neturi daugiau ką veikti? Manau, kad valstybės institucija neturi vykdyti, ką turi daryti išimtinai privačios bendrovės. Valstybės institucijos nėra tos, kurios parduoda savo paslaugas“, - BNS pirmadienį sakė parlamentaras.
Jis žadėjo pasidomėti, ar įstatymai tikrai leidžia VSAT teikti mokamas vamzdynų tikrintojų paslaugas ir kiek tai tikslinga.
„Tokią įstatymo nuostatą reiks atidžiai peržiūrėti, jei ji iš tiesų yra. (...) Taip, neneigiu, kad „Mažeikių nafta“ - nacionalinės svarbos objektas, bet tai vis dėlto privati bendrovė, kuri perka paslaugas ir turi savo reikalus tvarkyti pati“, - sakė A. Anušauskas.