Vis garsiau kalbama apie planus sostinėje atgaivinti oranžinių dviračių idėją, tačiau policija didžiuosiuose miestuose nesvarsčiusi dėl dviračių renkasi riedžius – esą tai yra naudingesnė priemonė ir „taupoma“ pareigūnų energija. Į Kauno gatves jau išriedėjo keturi patrulių valdomi riedžiai, kuriuos išnuomojo miesto savivaldybė. Riedėti jais nori ir Vilniaus apskrities policija.
Neeikvoja savo energijos
Iki lapkričio pirmosios ant riedžių stovintys policininkai Kaune patruliuos didžiausiais pėsčiųjų srautais pasižyminčiose miesto centro gatvėse: Laisvės alėjoje, Vilniaus gatvėje, Rotušės aikštėje, Santakos parke ir kt. Kaip LRT interneto tarnybai sakė Kauno meras Andrius Kupčinskas, išsinuomoti riedžius norėjo pati policija ir viešosios tvarkos pareigūnai, kurie akcentavo šios transporto priemonės mobilumą.
„Juo labiau, kad ir patiems pareigūnams patogiau yra sulaikyti viešosios tvarkos pažeidėją, neeikvoja savo energijos. Nors jie patys pripažįsta, kad nelengva aštuonias valandas per dieną atidirbti būtent ant tų pačių riedžių. Tai atsiliepia nugarai, kai reikia išlaikyti pusiausvyrą“, – pokalbį tęsė Kauno meras.
2010-aisiais ir 2011-aisiais sostinėje buvo nuomojami keturi „turistiniai“ riedžiai, šiemet Vilniaus apskrityje turėtų kursuoti šeši su skiriamaisiais ženklais ir policijos atributika. Klaipėdos apskrityje naudojamos dvi tokios priemonės. Kaip sako Policijos departamento prie VRM Komunikacijos skyriaus viršininko pavaduotojas Ramūnas Matonis, patruliuojant riedžiais „taupoma“ pareigūnų energija, operatyviau reaguojama į iškvietimus, jie lengvai transportuojami, tai ekologiška priemonė, tinkama naudoti žmonių susibūrimo vietose. Be to, patruliuojant riedžiais, stiprinamas policijos prestižas visuomenėje, pareigūnai yra arčiau žmonių.
Riedžiai tinkamesni nei dviračiai?
Pasak R. Matonio, dviračiais yra patruliuojama kurortiniuose miestuose. Policijoje esą naudojami tiek dviračiai, tiek riedžiai. Savų privalumų turi ir viena, ir kita transporto priemonė.
Pareigūnų teigimu, dviračiu važiuojantis pareigūnas, kaip visi dviratininkai, turi laikytis eismo taisyklių, važiuoti tik pažymėtais dviračių takais, o tai trukdo tinkamai prižiūrėti viešąją tvarką.
Riedžiams dviračių taisyklės negalioja, todėl pareigūnai gali laisvai manevruoti. Kalbėdamas apie dviračius Vilniaus 7-ojo policijos komisariato viršininko pavaduotojas Gytis Lapka atkreipia dėmesį, kad ne kiekvienas ir moka važiuoti, be to esą reikia ir tinkamos aprangos.
Kaip teigė Vilniaus apskrities vyriausiasis policijos komisariato (VPK) Viešosios tvarkos valdybos viršininkas Vytautas Grašys, apie dviračių įsigijimą svarstoma nebuvo: „Mes jau keli metai iš eilės viešajai tvarkai užtikrinti naudojame riedžius ir patirtis rodo, kad tai yra efektyvesnė priemonė tam tikrais momentais, kurie aktualūs Vilniaus miestui ir Trakams. Naudojama ne fizinė jėga, o varo elektros varikliai, jis aukštesnis, galbūt greitesnis už dviračius“, – svarsto V. Grašys.
Naudojasi apylinkės tyrėjai
Vilniaus VPK 7-asis policijos komisariatas dar turi keturis dviračius, kurie esą prieš kelis metus buvo gauti dovanų. „Jie yra pažymėti ženklais, buvo atiduoti į policijos nuovadas, kad apylinkės tyrėjas galėtų kur nors nuvažiuoti“, – lrt.lt sakė G. Lapka.
Su šiais dviračiais buvo vykdomos tam tikros prevencinės priemonės prižiūrimoje teritorijoje. „Apylinkės tyrėjai prevenciškai išvažiuodavo į miškelius, kiemus, kur automobiliu negalima įvažiuoti, kur renkasi jaunimas ir vartoja alkoholį ar daro kitus teisės pažeidimus, tokia buvo dviračių paskirtis“, – paaiškino G. Lapka, pridurdamas, kad dabar, prasidėjus šiltajam sezonui, dviračiai toliau bus naudojami.
„Mūsų teritorijoje yra ežeras, upė, parkai, pareigūnai pro ten pravažiuos, nuo gegužės prasidėjo prevencinė priemonė tikrinti poilsiavietes. Su dviračiu patogiau nei pėsčiam“, – sako viršininko pavaduotojas.
Dviračių Kaune jau antrus metus nenaudoja ir Kauno apskrities policija. Tą LRT interneto tarnybai patvirtino ir Kauno apskrities vyriausiojo policijos komisariato Patrulių rinktinės vyr. specialistas Mindaugas Kabašinskas. Anksčiau laikinoji sostinė turėjo 6 dviračius.
Gali pagalvoti apie dviračius
Pasak A. Kupčinsko, galima būtų galvoti ir apie dviračių įsigijimą. „Prieš keletą metų būdamas Amerikoje mačiau, kad policininkai turi net specialias aprangas, apsirengę kaip dviratininkai, tik tai prilyginta policijos uniformai. Išties įspūdingai atrodo. Galima būtų ateičiai pagalvoti, nes atsimenu, prieš ketvertą metų, buvome taip pat nupirkę 6-8 dviračius, bet, kaip supratau, po kelių metų jie susidėvėjo ir paskui atsirado riedžių naujovė, tai išbandėme ją“, – tikino Kauno meras.
Riedžių nuomos sutartis baigiasi lapkritį, kitam vasaros sezonui esą reikės galvoti, kokią transporto priemonę pasirinkti. „Mūsų viešosios tvarkos tarnyba organizuos konkursą, galima būtų pagalvoti kartu ir apie dviračius, ir apie riedžius“, – planus dėstė A. Kupčinskas.
Didžiausias riedžių greitis siekia 20 km/val. Akumuliatoriumi varoma transporto priemonė vienu įkrovimu gali nuvažiuoti 38 km atstumą ir yra lengvai valdoma.
Vienas riedis kainuoja apie 25 tūkst. Lt. Trejų metų riedžio nuoma ir techninė priežiūra kainuoja virš 20 tūkst. Lt.
V. Radžiūnas