Gatvių sulopyti ir tebeaugančios varguolių minios pamaitinti nebeišgalinčioms savivaldybėms Seimas svarsto užkrauti dar vieną finansinį nešulį. Seimo Audito komiteto iniciatyva sudaryta darbo grupė mano, jog savivaldybėse dabar veikiančias vidaus audito ir kontrolieriaus tarnybas verta likviduoti. Iki 2012 metų planuojama įkurti jų funkcijas atliekantį naują darinį – savivaldybės išlaikomą biudžetinę įstaigą.
Seimas išgąsdino
Savivaldybės skaičiuoja, kad tokia reorganizacija ir užkrauta papildoma įstaiga skylėtiems biudžetams kainuotų brangiai.
„Mes neneigiame, kad reikia tobulinti kontrolierių ir auditorių darbą, tačiau šita reorganizacija pareikalautų nemenkų finansinių išlaidų. Panaikinus dvi savivaldybės tarnybas tektų atleidžiamiems darbuotojams išmokėti išeitines kompensacijas, o įkurti naujai biudžetinei įstaigai irgi prireiks finansinių išteklių. Kol kas mes nematome nė vieno atvejo, kad biudžetinių įstaigų reorganizacijos būtų atnešusios finansinę naudą. Visos reorganizacijos pareikalauja didelių išlaidų, o naujų struktūrų išlaikymas kainuoja tiek pat ar net daugiau“, – mano Panevėžio vicemerė Gema Umbrasienė.
Šiuo metu Savivaldybės Vidaus audito tarnyboje darbuojasi keturi žmonės, Kontrolės ir audito tarnyboje – septyni. Jas abi sujungus ir įkūrus biudžetinę įstaigą iš Savivaldybės iždo išlaikomų darbuotojų turėtų padaugėti, nes tektų įkurti papildomų administracijos etatų.
Pritariančiųjų neatsirado
Panevėžio politikai mano, kad tokia reorganizacija prieštarautų ir šalies Konstitucijai. Ji numato, kad valstybės kontrolė prižiūri tik valstybinių įstaigų biudžetą, tačiau Seimo nariai svarsto jai perduoti kontroliuoti taip pat ir savivaldybių valdomą turtą.
„Tai apribotų savivaldos teises“, – seimūnų pasiūlymams prieštarauja G.Umbrasienė.
Savivaldybių asociacijos direktorė Roma Žakaitienė teigia, kad Seimo siūlymui steigti naują biudžetinę įstaigą nepritaria daugelis šalies savivaldybių.
„Neabejojama, kad naikinant savivaldybės padalinį ir vietoj jo įkuriant naują įstaigą prireiks nemažai lėšų. Tai yra pagrindinė priežastis, kodėl savivaldybės į tokią reorganizaciją žiūri gana įtariai“, – teigė direktorė.
Anot jos, prieš kurį laiką Seimui prakalbus, kad reikia tobulinti kontrolierių ir auditorių darbą savivaldybėse, šios nesitikėjo drastiškai joms per kišenę grasinančio kirsti įstatymo projekto.
„Labai sunku pasakyti, kodėl šitaip norima padaryti. Tikrai nežinau, kas patobulėtų po tokios reorganizacijos“, – pripažįsta R.Žakaitienė.
Norėtų daugiau kontrolierių
Kilęs savivaldybių nepasitenkinimas stebina Seimo Audito komiteto pirmininkę Loretą Graužinienę. Anot jos, diskutuojama per anksti, nes dar nėra baigtas įstatymo projektas.
„Siekiama tiesiog sujungti dvi savivaldybės tarnybas – kontrolierių ir vidaus audito. Tai būtų sustiprintas savivaldybių kontrolierių darbas. Nežinau, kokia intencija jau keliamas triukšmas, jei mes su asociacija, Finansų ministerija ir kitomis institucijomis dar rinksimės svarstyti šio klausimo“, – teigė L.Graužinienė.
Jos tikinimu, tobulinti savivaldybių skyrius ir joms pavaldžias įstaigas tikrinančių kontrolierių darbą užsimota, nes ši sistema daug kur stringa.
„Daugelyje savivaldybių nepakanka kontrolierių, šiose tarnybose dirba po vieną žmogų. Norime sustiprinti, kad vietos valdžia galėtų žinoti, kas vyksta joms pavaldžiose įstaigose“, – tvirtino Seimo narė.
Inga KONTRIMAVIČIŪTĖ