Gyventojai stebisi, kodėl dvidešimt pirmame amžiuje, kai technologijos naudojamos praktiškai visur, norint patekti pas gydytojus tenka būriuotis į gyvą eilę.
Tokiu nesenu vaizdu pasidalino klaipėdiečiai, kur žmonės rikiavosi norėdami užsiregistruoti pas klinikos „Nefrida“ gydytojus specialistus.
„Ar šiais laikais, kai yra visos prieigos prie kompiuterių, prie sistemų, įvairiausių programų, dar reikia laukti eilėse norint užsiregistruoti pas gydytojus specialistus? Gėda ir pikta!“ – stebėjosi pacientai.
Tris mėnesius bando registruoti vaiką
Klaipėdietė Kristina (vardas ir pavardė redakcijai žinoma) portalui tv3.lt pasakojo, kad jau trečią mėnesį minėtoje įstaigoje mėgina registruoti vaiką pas kardiologę, tačiau bergždžiai.
„Kai skambini, prisiskambinti neįmanoma, „kabi“ visą valandą, o kai pagaliau prisiskambini, sako, kad talonų nebėra. Aišku, bandė teisintis, kad gydytoja atostogų išeina, mažai šiam mėnesiui išvis davė talonų.
Pas šeimos gydytoją užsiregistruoti internetu jų puslapyje galima, tačiau su specialistais didelė problema – būtinai turi skambinti ar atvykti gyvai, nes išjungta registracijos internetu funkcija. Stovėti, kaip žmonės nuotraukose, neturiu galimybes, nuo 8 val. dirbu“, – kalbėjo ji.
Iš tiesų – patikrinus ir galimus vizitus pas kelių sričių gydytojus specialistus minėtoje klinikoje e.sveikatos puslapyje laisvų vizitų nėra rodoma.
Nors galėtų ieškoti ir kito, greičiau prieinamo vaikų kardiologo, pašnekovė sakė norinti tęstinio gydymo:
„Nežinau, gal bandyti į kitą miestą, bet ši gydytoja Klaipėdoje laikoma geriausia. Kitas dalykas, mes pas ją buvome dar prieš metus, nenorime eiti pas kitą, jau yra jos užvesta kortelė, ji mus stebi. Prieš tris mėnesius gavau siuntimą, gerai, kad bent pusę metų galioja siuntimas.“
Kol sulauksi vizito, gali ir numirti
Moteris tikino, kad tokia situacija yra ir kitose įstaigose. „Tokia problema yra visur su visais specialistais. Visose poliklinikose gauti nemokamai konsultaciją yra tragedija. Taip yra, kad kol sulauksi, gali ir numirti“, – guodėsi Kristina.
Klaipėdietė kartu papasakojo, kad dabar prieinama vos ne iki kuriozinių situacijų – talono pas gydytoją gyvoje eilėje laukiama ir kone porą valandų.
„Draugės sesuo praeitą mėnesį gavo taloną, bet labai įdomiu būdu – moteris atvažiavo prie poliklinikos 6.20 val. ir ji buvo jau 4 eilėje. Tai iki 8 ryto atstovėjo eilėje ir kadangi buvo ketvirta, taloną šiaip ne taip gavo, bet irgi antrą kartą ėjo“, – pastebėjo ji.
„Tokia problema yra visur su visais specialistais. Visose poliklinikose gauti nemokamai konsultaciją yra tragedija. Taip yra, kad kol sulauksi, gali ir numirti.“
Kiti gyventojai gi skundėsi, kad ir valandą atstovėjus eilėje lieki nieko nepešęs – talonėliai akimirksniu išgaruoja.
„Man Klaipėdoje reikėjo neseniai ir pas ginekologę, ypač kai yra onkologija ir skubus atvejis, nėra vietų, pasako, kad kito mėnesio gale registruosime dar kitam mėnesiui. Tai jei žmogui yra skubus atvejis, stresas, o reikia kuo greičiau tyrimus darytis, esi priverstas eiti privačiai arba nežinau, ką daryti“, – konstatavo Kristina.
Portalas tv3.lt primena, kad nors šiemet skelbta apie naujus funkcionalumus Išankstinės pacientų registracijos (IPR) sistemoje, kritikos tam negailėjo tiek pacientai, tiek medikai.
SAM ragina vizitų ieškoti ir kitur
Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) nurodė, kad visos gydymo įstaigos privalo registruoti pacientus Išankstinės pacientų registracijos informacinėje sistemoje (IPR IS), nepriklausomai nuo to, ar pacientas joje registruojasi pats, ar paskambinęs telefonu, ar atvykęs į gydymo įstaigą.
Pažymima, kad iki einamojo mėnesio 25 dienos gydymo įstaiga turi paskelbti paslaugų teikimo grafikus:
- jeigu asmens sveikatos priežiūros specialisto darbo grafikas pastovus, nuolat skelbiamas ne mažiau kaip trijų mėnesių jo paslaugų teikimo grafikas;
- jeigu asmens sveikatos priežiūros specialisto darbo grafikas nepastovus, nuolat skelbiamas ne mažiau kaip vieno mėnesio jo paslaugų teikimo grafikas.
„Kadangi paslaugų teikimo grafikai IPR IS yra nuolat atnaujinami, o suplanuoti apsilankymai gali būti atšaukti, iškart neradus tinkamo laiko pravartu mėginti registruotis ir kitą dieną.
Jei vis dėlto norima gydymo įstaiga neturi galimybės paskirti paslaugos suteikimo datos ir laiko (pvz., nepaskelbti paslaugų teikimo grafikai), ji turi pasiūlyti pacientą registruoti į laukiančiųjų sąrašą. Jei pacientas sutinka, atsiradus laisvam priėmimo laikui gydymo įstaiga į sąrašą įtrauktam žmogui automatiškai paskiria paslaugos gavimo datą ir laiką pagal jo kreipimosi eilę ir apie tai praneša“, – komentavo ministerija.
„Ar šiais laikais, kai yra visos prieigos prie kompiuterių, prie sistemų, įvairiausių programų, dar reikia laukti eilėse norint užsiregistruoti pas gydytojus specialistus? Gėda ir pikta!“
Be kita ko, SAM pažymėjo, kad pacientai, kurie norėtų paslaugas gauti greičiau, kreipdamiesi dėl planinės pagalbos ir turėdami siuntimą jie gali patys laisvai pasirinkti sutartį su teritorine ligonių kasa (TLK) sudariusią gydymo įstaigą – tiek viešąją, tiek privačią, kurioje jie gali gauti reikalingą paslaugą be papildomo mokesčio:
„Naudojantis šia galimybe gydymo įstaigų pasirinkimas tampa platesnis. IPR IS galima matyti realų gydytojų užimtumą įvairiose sistemą naudojančiose įstaigose ir užsiregistruoti ten, kur pas gydytoją galima patekti greičiau.
Jei nepavyko rasti reikiamos gydymo įstaigos IPR sistemoje, galima tiesiogiai susisiekti su poliklinika ar medicinos centru, sudariusiu sutartį su ligonių kasa dėl reikiamų paslaugų. Sužinoti, kur gali būti teikiamos reikalingos paslauga galima čia.“
Eilės pas specialistus – ne vienodos
Ministerijos teigimu, vertinant šių metų rugpjūčio duomenis, kiek daugiau nei 71,3 proc. pacientų pas šeimos gydytoją pateko laiku – per septynias kalendorines dienas.
Tuo metu eilės specializuotoms paslaugoms buvo labai skirtingos – ilgiausiai pacientams teko laukti gydytojo genetiko, hematologo, kardiologo, dermatovenerologo paslaugų.
SAM taip pat teigė, kad kartu kitos atsakingos institucijos ėmėsi ne vienos priemonės kad eilės pas gydytojus mažėtų.
„Mažinama gydytojų administracinė našta, perskirstomos specialistų funkcijos, tobulinama IPR informacinė sistema ir kt. Ypatingas dėmesys skiriamas žmogiškųjų išteklių planavimui, skatinant gydytojus rinktis darbą regionuose ir didinant valstybės finansuojamų vietų skaičių tose studijų kryptyse, kurių specialistų labiausiai trūksta Lietuvos nacionalinei sveikatos sistemai“, – rašoma portalui tv3.lt atsiųstame komentare.
Pacientai, kurie norėtų paslaugas gauti greičiau, kreipdamiesi dėl planinės pagalbos ir turėdami siuntimą jie gali patys laisvai pasirinkti sutartį su teritorine ligonių kasa (TLK) sudariusią gydymo įstaigą.
Pažymima, kad ir pačių įstaigų administracijos turi ieškoti sprendimų bei žmogiškųjų išteklių, kad reikiamos paslaugos pacientams būtų suteiktos greičiau.
„SAM bendradarbiauja su gydymo įstaigomis ir medikų bendruomene ir bendromis pastangomis siekia gerinti darbo sąlygas sveikatos priežiūros specialistams, kurti patrauklią darbo aplinką.
Ministerija nuolat akcentuoja, jog siekiant pritraukti, įgalinti ir išlaikyti sveikatos priežiūros specialistus, svarbu taikyti kompleksines skatinamąsias priemones, kurti palankų psichoemocinį klimatą, organizacinę kultūrą, suteikti profesinio tobulėjimo galimybes, įtraukti į sprendimų priėmimą, užtikrinti savęs realizaciją, padėti sėkmingai integruotis į regioną, visuomenę, kolektyvą bei taikyti kitas pinigines (studijų kainos apmokėjimą, apgyvendinimo, transporto finansavimą ir kt.) ir nepinigines skatinamąsias priemones“, – vardijo SAM.
Portalas tv3.lt situaciją pakomentuoti paprašė ir klinikos „Nefrida“ atstovų. Jie nurodė, kad situaciją aiškinsis ir komentarą galės pateikti tik po dviejų savaičių. Jo sulaukę straipsnį papildysime.
Operatorė minėjo, kad laukiančiųjų eilė maždaug METAI laiko.
Tad, galimai, iki pateksiu pas DERMATOLOGĄ pirminei konsultacijai praeis 1.4 metų. O jei reiks antrinės? Dar 4, 6 ir daugiau mėnesiu?
Kitaip tariant, kad patekti pas specialistą, kaip daktarė sakė: REIKIA SKUBIAI, užtrunka apie DU METUS.
Paskui visokie DULKIAI vaidina nustebusius, kodėl ligos užliestos, kodėl daug sergančių, kodėl ... .