Pasak NVSC vadovo, kiekvienas mirties atvejis yra individualus ir kiekvieną mirties atvejį reikia įvertinti atskirai. Jis pripažino, kad sistemose kilo painiava dėl neapskaitytų mirčių, vienoje sistemoje žmogus – gydomas, o kitur – jau miręs.
„Dabar mes matome ir susiduriame su situacija, kad kai kurie asmenys, kuriems buvo išrašytas mirties liudijimas dėl mirties nuo kitų priežasčių. Iš tikrųjų jau buvo pasveikę jau nuo koronviruso ir vėliau mirė nuo kitos priežasties. Reikia kiekvieną atvejį individualiai nagrinėti, tam kad tą skaičių 804 patvirtinti arba paneigti.
Gruodžio 30 dieną NVSC dar kartą paprašė e. sveikatos mirties liudijimų duomenų. Atliko mirties liudijimų duomenų palyginimą su gydymo įstaigų pateiktais pranešimais. Galiu konstatuoti, kad tas nesutapimas yra 1171 atvejis. Iš jų – 441 mirtis nuo Covid ir 836 atvejai nuo kitų priežasčių.
441 atvejui rodomas statusas NVSC sistemoje, kad jis yra gydomas, bet pagal e. sveikatos duomenis jiems jau yra išrašytas mirties liudijimas. O 686 atvejams NVSC sistemoje rodoma informacija, kad jie yra gydomi, tačiau e. sveikatos duomenyse rodo, kad jie mirę nuo kitų priežasčių, o jiems kažkada diagnozuota koronavirusinė infekcija.
Mes šiuo metu negalime teigti, kad visi 686 asmenys sirgo covidu ir jie mirė nuo kitų priežasčių. Galėjo pasitaikyti taip, kad jie jau buvo pasveikę nuo covido ir mirė nuo kitų priežasčių“, – teigė NVSC vadovas.
Aiškino, kaip kilo problema
Pasak R. Petraičio, NVSC iniciatyva problema pradėta spręsti gruodžio mėnesį, kai sužinojo, kad Lietuvoje nustatomas per didelis perteklinis mirčių skaičius.
„Paaiškėjo problema, kad pagal mirties liudijimus tie skaičiai nesutampa. NVSC pasiūlė ministerijai pereiti per sistemų integracijos su e. sveikata ir naudoti e. sveikatos duomenis. Dabar tik klausimas, kokias formas naudoti, kokios formos pačios tiksliausios ir bus naudojamos informacijai.
Norėčiau visų pirma atkreipti visų dėmesį, kad būtent mes nustatėme mirčių skaičiaus nuo koronaviruso, nustatyto pagal gydymo įstaigų pateiktus pranešimus ir mirties liudijimus neatitikimą. Gruodžio 18 dieną tas neatitikimas buvo 804 atvejai. Ir iš tikrųjų dabar norėčiau papasakoti, kaip tas buvo nustatyta“, – teigė R. Petraitis t
Pasak jo, gruodžio mėnesį NVSC kreipėsi dėl atnaujintų duomenų į Registrų centrą, į e. sveikatos duomenų tvarkytoją ir paprašė pateikti mirties liudijimus duomenis, tų asmenų, kuriems kažkada buvo diagnozuotas koronavirusas. Gautus duomenis analizavo ir palygino su tuo, ką gavo iš gydymo įstaigų.
Gruodžio 17 dieną analizė buvo atlikta ir apie tai buvo informuota Sveikatos apsaugos ministerija. Vėliau organizuotas ir atskiras pasitarimas su ministerijos atstovais.
„Susidarė todėl, kad visa eilė gydymo įstaigų nepateikė NVSC pranešimų apie mirties atvejus. Įstaigų sąrašas yra labai didelis, 3 puslapiai, tai pagrindinės įstaigos, kovojančios su koronavirusu.
Norėčiau tik pasakyti, kad tie 804 atvejai didžiausias skaičius buvo gruodžio mėnesį fiksuotos {...} Nebuvo taip, kad mes užmerkėme akis ir sėdėjome keletą savaičių. Kiekvienas mirties atvejis, noriu akcentuoti, jis yra individualus“, – sakė NVSC vadovas.
Pasak jo, problema yra ne tik NVSC, bet tai yra sisteminė problema – susijusi su visa sveikatos priežiūros sistema: „Susidarys tokia situacija, kad nuo sausio 1-osios neturėsime iš viso jokios informacijos apie mirties atvejus“.
Žada prisiimti atsakomybę, jei bus nustatyti trūkumai
NVSC dėl neapskaitytų mirčių yra sulaukę kritikos ir iš premjerės Ingridos Šimonytės, ir iš sveikatos apsaugos ministro Arūno Dulkio. I. Šimonytė buvo sakiusi, jog NVSC vadovybė turi atsakyti už susidariusią situaciją.
Jis teigė, kad atsakomybę prisiims, jeigu bus nustatyti NVSC ar jo paties veiklos trūkumai.
„Jeigu bus nustatyti įstaigos veiklos trūkumai ar mano asmeniškai veiklos trūkumai, atsakomybę tikrai prisiimsiu, bet šiuo metu NVSC turi tikrai problemų dėl ne tik tarpinstitucinio bendradarbiavimo, dėl pereinamojo laikotarpio informacinėse sistemose.
Viena institucija paima kitos institucijos duomenis, juos paskelbia ir neaišku, kas ką turi komentuoti, kokie duomenys paskelbti, kokie ne, tai mano nuomone, taip neturėtų būti“, – sakė R. Petraitis.
Statistikos departamentas perima į savo rankas
Statistikos departamentas prieš pat Naujuosius metus paskelbė perimantis COVID-19 duomenų apdorojimą ir skelbimą, nuo šiol minėta informacija bus teikiama iš vieno šaltinio.
„Statistikos departamentas perėmė pandemijos duomenų apdorojimo, analizavimo, interpretavimo ir skelbimo procesus. Tuo siekiama, kad visuomenė gautų kuo tikslesnę informaciją. Duomenų skelbimas vyks vienu laiku, bus galima atlikti detalias duomenų analizes“, – pranešime teigia Statistikos departamento generalinė direktorė Jūratė Petrauskienė.
Anot jos, statistikai parengs ir rodiklių skaičiavimo metodiką, „tai padės išvengti įvairių manipuliacijų informacija ir suprasti, kaip skaičiuojami šie duomenys“.
„Mūsų departamentas turi reikiamos kvalifikacijos darbuotojus šiems darbams atlikti. Be to, visuomenei bus skelbiama daugiau analizių bei įžvalgų“, – pridūrė departamento vadovė.
Anot jos, anksčiau kai kurie duomenys būdavo imami iš pirminio šaltinio – e.sveikatos, o kai kurie gaunami iš Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC).
„Imant duomenis iš skirtingų šaltinių visada yra tikimybė, kad jie nebus sinchronizuoti, nebus pritaikytos vienodos taisyklės. Informacijos apdorojimo, analizavimo ir skelbimo perėmimas bei centralizavimas padės išvengti šių klaidų“, – pažymima pranešime.
Visa COVID-19 duomenys iš pirminių šaltinių „suplauks“ į Valstybės duomenų valdysenos informacinę sistemą. Statistikos departamento, Vyriausybės, Sveikatos apsaugos ministerijos analitikai galės duomenis analizuoti ir išvadas pateikti sprendimų priėmėjams ir visuomenei.
Statistikos departamentas nurodo reguliariai skelbsiantis išsamią ir maksimaliai detalią – kiek tai leidžia asmens duomenų apsaugos užtikrinimo reikalavimai – su COVID-19 susijusią informaciją: koronaviruso infekcijos paplitimo, testavimo, sergamumo, mirtingumo, sveikatos priežiūros įstaigų veiklos ir resursų, taip pat vakcinacijos rodiklius. Šią savaitę kelias dienas COVID-19 duomenų skelbimas buvo strigęs, atsirado neatitikimų, kaip paaiškėjo, sutrikus NVSC elektroninės sistemos veiklai.
Vyriausybei posėdyje pavedus Statistikos departamentui nuo kitų metų atlikti statistinį COVID-19 tyrimą, sveikatos apsaugos ministras Arūnas Dulkys minėjo, kad pakeitimai susiję ir su tuo, kad jo netenkina „besikartojantys netikslumai dėl įvairių statistinių dalykų“, o šie netikslumai, anot jo, „ypač susiję su Nacionalinio visuomenės sveikatos centro veikla“.
Paskelbė net 130 mirčių per parą: tarp jų pateko ir žmonės, kurie mirė anksčiau
Primename, kad tarp 130 mirčių nuo COVID-19, apie kurias pranešta penktadienį, pateko ir žmonės, kurie mirė anksčiau, tačiau apie kuriuos ligoninės nebuvo pranešusios, BNS informavo Nacionalinis visuomenės sveikatos centras (NVSC).
„Tos mirtys 130 tikrai ne visos yra vakar paros. Tai vėluojančios mirtys, apie kurias gydymo įstaigos mūsų neinformavo nustatyta tvarka. Jos buvo paprašytos mūsų iniciatyva, kad atsiųstų tą informaciją mums“, – sakė NVSC atstovė Austina Vžesniauskaitė.
Pasak jos, sulaukęs kritikos dėl neapskaitytų mirčių nuo COVID-19, centras kreipėsi į ligonines, prašydamas pateikti informaciją apie mirtis. Tai gydymo įstaigos turi padaryti užpildydamos specialią formą.
Įstaigoms į šį prašymą sureagavus, ir buvo registruotas didžiulis mirčių šuolis per vieną parą.
A. Vžesniauskaitė akcentavo, kad ši informacija vėliau pateikta ne dėl centro kaltės.
„Mes negalime nuspėti, kiek kiekvienoje įstaigoje buvo mirčių, apie kurias mums nepranešta“, – sakė ji.
Dviejų dienų duomenys apie susirgimus COVID-19 buvo sujungti dėl trikdžių NVSC sistemoje
Dėl sutrikimų Nacionalinio visuomenės sveikatos centro (NVSC) duomenų priėmimo sistemoje dviejų dienų susirgimų COVID-19 statistika buvo sujungta į vieną, sako centro atstovė Austina Vžesniauskaitė.
Kiek anksčiau ketvirtadienį centro atstovė tikino, kad duomenų neatitikimų būta dėl sutrikimų e.sveikatos sistemoje, tačiau Registrų centrui paneigus informaciją apie sutrikimus e.sveikatoje, centro atstovė vėliau BNS pripažino suklydusi.
„Sutrikimai buvo mūsų sistemoje tuo metu(...) į mūsų sistemą tiesiog negalėjo suplaukti duomenys, dėl tam tikrų filtrų, kurie pas mus yra uždėti“,– BNS sakė NVSC atstovė.
Pasak jos, centras suabejojo antradienio duomenų patikimumu, todėl trečiadienį jų neskelbė, o ketvirtadienį abiejų dienų duomenys buvo paskelbti kaip vienos.
A.Vžesniauskaitė pripažino suklydusi, kuomet anksčiau ketvirtadienį BNS teigė, kad statistikos neatitikimai atsirado dėl to, jog centras iš e.sveikatos sulaukė „labai didelio kiekio neapdorotų duomenų“, o ne dėl sutrikimų NVSC sistemoje.
„Tai tikrai ne e.sveikatos sutrikimai, tai buvo sutrikimai mūsų sistemoje, kažkokios galbūt neatpažino informacijos ar buvo situacija mūsų sistemoje, kai ji informacijos nepaėmė“,– sakė A. Vžesniauskaitė.
Ji taip pat patikino, kad šie sutrikimai nėra susiję su NVSC pašte išplitusiu virusu, kuris laikinai sutrikdė centro elektroninio pašto sistemą. Kibernetinio saugumo specialistų teigimu, virusas išplito kelioms dešimtims darbuotojų atsidarius užkrėstus zip priedus.
NVSC išplatino laišką: teigė, kad kritika nepagrįsta
Nacionaliniam visuomenės sveikatos centrui valdant koronaviruso pandemiją, centro darbuotojai kreipėsi į šalies valdžią ir visuomenę išreikšdami susirūpinimą dėl nepagrįstos kritikos centrui.
„Kreipiamės į Jus (Ministrę Pirmininkę, Sveikatos apsaugos ministrą, žiniasklaidos atstovus ir visuomenę) norėdami išreikšti susirūpinimą dėl nepagrįstos kritikos Nacionaliniam visuomenės sveikatos centrui prie Sveikatos apsaugos ministerijos (NVSC). Nuolatinė ir nepagrįsta kritika įstaigos ir jos vadovo atžvilgiu trikdo ir taip nepakeliamą krūvį velkančio NVSC darbą – kelia visuomenės nepasitikėjimą, kas ypatingai apsunkina NVSC darbuotojų darbą šiuo nelengvu laikotarpiu. Tai labai neigiamai veikia ir visus įstaigos darbuotojus, kurie šią kritiką priima asmeniškai, kadangi su vadovu dirbama išvien ir sprendimai priimami kartu.
Be įstaigos direktoriaus nuolatinio palaikymo, operatyvių sprendimų perskirstant funkcijas ir optimizuojant procesus, įstaigos darbuotojams susidariusi situacija taptų nepakeliama. Mūsų įstaigos puolimas demotyvuoja, bei neigiamai veikia NVSC darbuotojus, jų emocinę ir psichinę sveikatą. Spaudoje perskaitę nepagrįstų pasisakymų NVSC vadovo atžvilgiu darbuotojai sunerimę kreipėsi į personalo skyriaus vadovę ir prašė paaiškinti kodėl vyksta tokie dalykai, kodėl niekas nenori sužinoti kaip yra iš tikrųjų, juk tiek pastangų, jėgų, laiko atimto iš šeimų, vaikų esame atidavę šios pandemijos valdymui. Neturime savaitgalių, nebešvenčiame švenčių. Tiek įstaigos vadovas, tiek visi darbuotojai neskaičiuodami darbo valandų jau beveik metus dirba ekstremaliomis sąlygomis. Pastaruoju metu dėl nepakeliamo darbo krūvio iš darbo išėjo daugybė specialistų.
Visi įstaigos darbuotojai: teisininkai, buhalterija, personalo skyrius savo tiesiogines funkcijas priversti atidėti į šalį – visi dirba dėl vieno tikslo – pandemijos suvaldymo.
Per dieną atsiliepiame į tūkstančius skambučių, atsakome į šimtus laiškų, atliekame šimtus epidemiologinių tyrimų – apklausiame tūkstančius gyventojų. Taip, mums padeda savanoriai, tačiau jie neprofesionalai, jiems viskas yra nauja, todėl kartais darbas vyksta ne taip sklandžiai, kaip norėtųsi. Be to, kasdien sulaukiame ir daugybės trukdžių – reikalaujama įvairiausių ataskaitų, paaiškinimų, individualių atvejų tyrimų duomenų, kuriuos parengti atima daug jėgų ir laiko.
Atliktas darbuotojų emocinės būklės tyrimus, parodė, kad NVSC darbuotojai jaučia begalinę įtampą ir yra perdegę, nes nuolat patiria stresą, nerimą, todėl nuolatinis puolimas eikvoja jų jėgas ir atima tikrai labai brangų laiką. Kiekvieną minutė yra neįkainojama, nes per ją galėtų būti pakonsultuotas gyventojas, kuriam reikia pagalbos, arba identifikuotas bei izoliuotas sąlytį turėjęs asmuo ir tai nuo užsikrėtimo apsaugotų dar bent keliolika žmonių.
NVSC vadovas nuo pat savo kadencijos pradžios ėmėsi veiksmų dėl procesų optimizavimo ir skaitmenizavimo, nuolat kreipėsi (tiek raštu, tiek žodžiu) į Sveikatos apsaugos ministeriją ir kitus valdžios atstovus pagalbos, informavo apie milžinišką darbuotojų darbo krūvį ir nepakankamus NVSC išteklius. Kad NVSC ištekliai nepakankami ir įstaiga neturi galimybių diegti modernių technologijų bei pasirengti grėsmių valdymui, Sveikatos apsaugos ministerija buvo informuojama eilę metų, deja, bet reikiamų veiksmų imtasi nebuvo. Apie šią problemą tiek direktorius, tiek kiti NVSC atstovai kalbėjo ir viešai. Pandemijos metu darbo krūvis išaugo dešimteriopai, o ištekliai padidėjo vos keliais procentais.
Esant tokiai situacijai pasigendame telkiančios lyderystės, nes šiuo metu nėra tinkamiausias metas ieškoti kaltų ir diskutuoti apie nepakankamą pasirengimą antrajai bangai. Akivaizdu, kad visas pasaulis nėra tam tinkamai pasirengęs. Dabar metas telkti ir susitelkti bei kartu ieškoti efektyviausių sprendimų.
Sutinkame, kad bendri šalies rezultatai valdant pandemiją nėra geri, bet reikia suprasti, kad viena įstaiga, turinti ribotus išteklius, negali suvaldyti tokio lygio ekstremalios situacijos. Tai turėtų būti bendro visų kompetentingų institucijų darbo rezultatas.
Nacionalinio visuomenės sveikatos centro darbuotojai“, – atvirame laiške rašė NVSC.