Nuo spalio 1-osios „Regitroje“ B kategorijos egzaminuose atsiranda naujovė. Šiame egzamine atsiranda savarankiško vairavimo užduotis. Jos metu būsimasis vairuotojas apie 10–15 minučių vairuoti turės vadovaudamasis navigacija, o ne egzaminuotojo nurodymais.
Nauja užduotimi skatins teisingai skirstyti dėmesį
„Regitra“ sako, kad ši užduotis būsimiesiems vairuotojams padės ateityje jaustis tvirčiau ir būti pasiruošus įvairioms situacijoms kelyje. Akcentuojama vairuotojų atsakomybės, sąmoningumo ir priimamų sprendimų svarba, kad vairuotojai patys galėtų parengti vairavimo scenarijus, kuriais remsis gavę vairuotojo pažymėjimą ir vairuodami vieni.
„Norime, jog būsimų vairuotojų patirtis būtų kuo tikroviškesnė. Šiandien navigacijos įrenginys yra tapęs kasdieniu vairuotojų pagalbininku, kurį naudojame važiuojant į naujas vietas, ieškodami trumpesnio kelio ar norėdami išvengti spūsčių.
Įtraukdami šią užduotį į praktikos egzaminą skatinsime būsimus vairuotojus išmokti teisingai paskirstyti savo dėmesį ir savarankiškai planuoti kelionę, kai šalia nėra mokymo instruktoriaus ar egzaminuotojo“, – tv3.lt teigia „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.
Kaip teigia „Regitra“, egzaminuojamieji ir anksčiau turėjo tam tikrą veiksmų laisvę. Pavyzdžiui, patys galėjo pasirinkti vietą, kur parkuotis, važiuoti vadovaujantis informaciniais ženklais, nurodančiais kryptį į kokį nors objektą.
„Visgi dažniausiai nurodymai būdavo duodami labai aiškiai prieš manevrą. Tokiu būdu duodami nurodymai buvo „signalas“, paskatinantis veikti (žvalgytis į veidrodžius, rodyti posūkio signalus, keisti greitį ar pan.), todėl egzaminuojamojo savarankiškas veiksmų planavimas iš anksto – buvo ribotas.
Be to, egzamino metu buvo vengiama pašalinių trikdžių – idealiu atveju, taip ir turėtų būti, tačiau egzaminuojamieji, gavę vairuotojo pažymėjimą patenka toli gražu ne į tokias idealias sąlygas – kur didelę įtaką turi nauji kelionės tikslai: maršruto pasirinkimas, nepažįstamos gatvės, pakeista eismo tvarka ar blaškantys faktoriai automobilio viduje.
Vairuotojas turi sugebėti naudotis valdymo įtaisais taip, kad beveik visas dėmesys būtų sutelktas į tai, kas vyksta aplink automobilį, o ne jo viduje. Dėmesio paskirstymas čia tampa esminiu faktoriumi“, – tv3.lt komentuoja „Regitra“.
Egzaminas nėra atminties testas – skatina nepasimesti
Naujoji užduotis truks 10–15 minučių, tačiau „Regitra“ pabrėžia, kad bendra egzamino trukmė liks tokia pati, kaip ir anksčiau. Įprastai egzaminas tunka apie 45–50 minučių.
Informuojama, kad savarankiško vairavimo su navigacija užduotis prasidės ne anksčiau kaip 10 minučių nuo važiavimo eisme pradžios.
„Dar prieš jai prasidedant, egzaminuotojas į navigaciją įves kelionės tikslą. Taip pat užduoties metu egzaminuotojas gali paprašyti atlikti ir specialųjį važiavimo manevrą, jei pakeliui pasitaiko tam tinkama vieta“, – nurodo „Regitra“.
„Regitra“ sako, kad jei egzaminuojamasis pamirš nurodymus ar nuvažiuos ne tuo keliu, dėl to jaudintis nereikėtų. Taip nutikti gali ir patyrusiam vairuotojui.
„Savarankiškas vairavimas nėra atminties testas – tai patikrinimas, kaip egzaminuojamasis geba planuoti ir priimti savo sprendimus. Taigi, jei per egzaminą vairuotojas netyčia pasuks ne ten arba nuvažiuos kitu keliu nei nurodė navigacija, tai nelaikoma klaida ir neturės įtakos galutiniam egzamino rezultatui.
Tokiais atvejais reikėtų tiesiog nepasimesti ir vadovautis kelio ženklais iki kol navigacijos įrenginys perskaičiuos maršrutą iš naujo“, – komentuoja „Regitra“.
Navigacija galima naudotis kaip palengvinimu
Vairavimo mokyklos „Draiveris“ instruktorius Justas Vaitkus sako „Regitros“ naujovę vertinantis palankiai.
„Jau nebėra senieji laikai, kai naudodavomės popieriniais žemėlapiais. Viskas pažengė, naudosimės ir planšetėmis, ir telefonais – tuo, ką turime. Mokiniui iš taško A į tašką B reikės nuvažiuoti, turime kažkaip judėti“, – tv3.lt komentuoja J. Vaitkus.
Vairavimo mokykloje „Draiveris“ būsimieji vairuotojai yra mokomi pasitelkiant „Waze“ programinę įrangą. Įjungiamas taško B adresas ir mokiniui yra liepiama iki ten nuvažiuoti naudojantis navigacijos nurodymais.
Pasak instruktoriaus, dalis mokinių iš pradžių į naujovę žiūrėjo gana skeptiškai, tačiau vėliau pripažino, kad važiuoti su navigacija pasirodo patogiau nei tik gaunant instruktoriaus nurodymus.
Navigacijoje yra matyti žemėlapis, tad mokiniui lengviau planuoti savo važiavimą. Pavyzdžiui, įvažiuojant į žiedą lengviau matyti, kurį išvažiavimą reikės pasirinkti, taip pat galima matyti ir kokiomis juostomis žiede reikėtų važiuoti.
„Mokinys dar ir vizualiai mato ekrane kažkokią papildomą informaciją, gali pamatyti, koks yra kelio reljefas, galbūt kelias kaip nors vingiuoja. Jis pamato tai realiu laiku, jis navigacijoje mano savo buvimo vietą ir mato, kas įvyks. Navigacija skaičiuoja, kiek yra likę metrų, koks likęs atstumas iki kokios nors užduoties įvykdymo“, – teigia J. Vaitkus.
Instruktorius ragina būsimuosius vairuotojus nebijoti egzamino, atsipalaiduoti ir apie navigaciją galvoti kaip apie pagalbinę priemonę.
Vis dėlto taip pat nereikėtų pamiršti stebėti kelio ženklus.
„Mes atsiverčiame knygą, kadangi žinome raides, tai ir skaitome. Taip pat ir kelyje. Jei matome ženklus, gauname papildomus nurodymus, kad, tarkime už 100 metrų suksime į kairę ir žiūrime, kaip mums tai įvykdyti“, – sako J. Vaitkus.
Svarbu nepanikuoti pamiršus pasukti
Vairavimo mokyklos „Dorkanas“ direktoriaus pavaduotoja mokymui Ramunė Dobilienė taip pat sako teigiamai vertinanti egzaminų naujovę. Pasak jos, šiais laikais navigacija naudojasi kone kiekvienas vairuotojas.
„Jaudimas dirba ir „Bolt“, ir „Wolt“, išvežinėja maistą, tikrai naudojasi šiomis priemonėmis, tai išmokti reikia, kad stebėtų aplinką ir sugebėtų naudotis navigacija. Manau, kad prie šiuolaikinių technologijų turi būti reikalingas pratimas“, – tv3.lt sako R. Dobilienė.
„Dorkanas“ atstovė sako, kad būsimieji vairuotojai vairuoti su navigacija yra mokomi kone kiekvieną pamoką.
„Įjungiame navigaciją, 10–15 minučių jie vadovaujasi tuo maršrutu, pasakoma, kur sukti. Nėra klaida, jei mokinys nuklydo nuo maršruto, svarbiausia nepažeisti kelių eismo taisyklių. Nieko baisaus, jei jis nepasuko pagal nurodymą, navigacijos irgi gali pavėluoti pasakyti“, – pastebi R. Dobilienė.
Jei mokinys neįvykdo navigacijos nurodymų ir nuvažiuoja kitu keliu, navigacija automatiškai perskaičiuoja maršrutą ir pateikia vairuotojui kitus nurodymus.
Mokinių nusiskundimų ar baimių R. Dobilienė sako negirdėjusi. Planuojantiems B kategorijos vairavimo egzaminą laikyti nuo spalio 1 d. specialistė rekomenduoja nesijaudinti.
„Dažniausiai egzamine koją pakiša jaudulys. Vien žodis „egzaminas“ jau prideda jaudulio. O vėliau ir naujas egzaminuotojas, prie kurio esi nepripratęs, kitas automobilio modelis. Jaudulys padaro savo, svarbiausia atsipalaiduoti, susikaupti ir važiuoti“, – pataria R. Dobilienė.
Apie tai, kaip nuo spalio 1-osios vyks vairavimo egzaminas, „Regitra“ yra parengusi vaizdo įrašą: