Pasak prezidento, negalima atmesti, kad paskutiniai 3 incidentai per pastaruosius 13 mėnesių, kai laivas, išplaukęs iš Rusijos uosto, tempė inkarą jūros dugnu ir sugadino povandeninę infrastruktūrą Baltijos jūroje, yra ne kas kita, o tyčinio sabotažo aktai.
„Turime priimti sprendimus, kurie padėtų operatyviai nustatyti infrastruktūros objektų pažeidimus, gerinti įtartinų laivų judėjimo stebėjimą, didinti patruliavimą Baltijos jūroje ir priskirti tam reikiamus pajėgumus. NATO turi visus būtinus pajėgumus, kad apsaugotų sąjungininkų infrastruktūrą. (...) Lietuva yra pasirengusi prisidėti prie kolektyvinių NATO pastangų savo nacionaliniais pajėgumais, tam skirdama budintį laivą ir sraigtasparnį“, – pranešime cituojamas G. Nausėda.
Susitikime jis taip pat pabrėžė Suomijos ryžtą ir greitą reagavimą sulaikant laivą „Eagle S“, kuris nutraukė „Estlink 2“ kabelį.
„Tai pavyzdys, kaip turime reaguoti: operatyviai fiksuoti pažeidimą, nustatyti įtariamuosius, sulaikyti laivą ir pateikti kaltinimus. Turime koordinuoti savo pastangas ir reaguoti kaip vienas. Turime pasiųsti ženklą Maskvai ir šešėlinio laivyno laivams, kad į trikdančius veiksmus nebus žiūrima lengvabūdiškai – teks susidurti su pasekmėmis ir atpildu. Tai – geriausias atgrasymo būdas“, – sakė šalies vadovas.
Baltijos jūros valstybių NATO sąjungininkių viršūnių susitikime taip pat dalyvavo NATO generalinis sekretorius Markas Rutte, Suomijos ir Latvijos prezidentai, Estijos, Danijos, Lenkijos, Švedijos ministrai pirmininkai, Vokietijos kancleris Olafas Scholzas bei Europos Komisijos pirmininko pavaduotoja Henna Virkkunen.
ELTA primena, kad pernai per Kalėdas nustojo veikti Baltijos jūroje esantys povandeniniai elektros ir telekomunikacijų kabeliai, jungiantys Suomiją ir Estiją.
Preliminariais Suomijos pareigūnų duomenimis, pagrindinė elektros jungties „EstLink 2“ gedimo versija – sabotažas, kadangi gruodžio 25 d. be elektros jungties buvo nutraukti dar 3 kabeliai jūroje.
Lapkritį Baltijos jūroje taip pat fiksuotas panašus incidentas, kai buvo nutraukti du telekomunikacijų kabeliai tarp Švedijos ir Lietuvos bei tarp Suomijos ir Vokietijos. Manoma, kad juos specialiai nutraukė Kinijos laivas „Yi Peng 3“, kuris tuo metu plaukė Baltijos jūroje netoli incidento vietos.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!