Kokia atvykėlių į Lietuvą patirtis čia, atsižvelgiant į tai, kad ne visi migrantai yra musulmonai?
Jeigu kalbame apie visus migrantus, kurie atvyksta iš pietų ar iš Azijos, tai čia yra musulmonai. Negalime sakyti, kad visi migrantai yra musulmonai. Įsivaizduokit, vaikšto krikščionis, kuris atrodo kaip iš Sirijos arba iš kitų šiltų kraštų šalių, žmonės bando pririšti, kad jis musulmonas. Taigi nuo islamofobijos kenčia ir krikščionys, nes jaučiasi tas nusiteikimas, kad jūs čia svetimi, jūs čia nepageidaujami.
Kiek aš lankiau pabėgėlių stovyklų, tai ten dauguma yra krikščionys, net ne musulmonai. Bet šiuo metu visiems atrodo, kad jeigu žmogus yra tamsus, tokios pietietiškos veido išraiškos, tai 100 procentų bus musulmonas.
Aš ir sakau, jeigu Jėzus būtų atvykęs į Lietuvą, tai jo neįleistų, nes visi galvotų, kad jis musulmonas. Yra išankstinis nusistatymas, kad šviesiaodžiai visi geriečiai, o tamsiaodžiai – visi blogiečiai. Aišku, yra ir žmonių, kurie taip negalvoja.
Kadangi esate gimęs Lietuvoje, kaip jūsų gyvenimo laikotarpiu čia keitėsi reakcijos ir požiūris į totorių bendruomenę?
Pirmų pirmiausia, Lietuvoje tikrai daug nusiteikusių prieš. Tai neatsirado tik dabar. Kiek aš gyvenu Lietuvoj, tiek ta pati situacija musulmonams. Bet anksčiau tai buvo ne tokiu mastu, o dabar savo islamofobiją visi bando pridengti „Hamas‘u“ arba terorizmu.
Jeigu jau kas negražiai pasisako apie musulmonus, tai viskas gerai. O jeigu kažkas blogai parašys apie, pavyzdžiui, judėjus, žydus, tada negalima. Apie kokius standartus mes kalbame?
Pagal statistiką, palyginus imigrantus ir vietinius gyventojus, mes pamatysim, kad daugiau nusikaltimų daro ne imigrantai. Aišku, būna tokių, kurie nusikalsta, deja. Bet čia pasitaiko visur, lietuviai irgi kai kurie garbingai atstovauja savo šalį, o kai kurie nelabai.
Lietuvos valdžia įleidžia imigrantus, tame tarpe ir musulmonus, ne mes patys gi nusprendžiame, kad mus galima įleisti. Lietuvos vyriausybė išduoda tuos leidimus ir patikrina tuos asmenis, ar jie pavojingi, ar nepavojingi.
Planavote statyti maldos namus, neprašydami savivaldybės lėšų, o patys pritraukdami finansavimą. Kodėl tiek metų nėra mečetės Vilniuje?
Nuo nepriklausomybės atkūrimo mums neleidžia statyti mečetės. Kasčiūnas pasisakė prieš musulmonus viešai, kad neleis statyti Lietuvoje išvis. Tai niekas to kaip ir nepastebėjo, jokios kritikos jis nesulaukė. Nei iš Seimo pirmininkės, nei iš Prezidento, nei iš Žmogaus teisių komiteto komentarų nebuvo. Čia gi ne šiaip praeivis, jis Seimo narys.
Bet neleido statyti mečetės, kai dar nebuvo „Hamas‘o“, kai nebuvo pabėgėlių, viskas nuo 1995 metų tęsiasi. Mes gavome žemės sklypą 2019 metais ir registravome. Dabar savivaldybė išvis ignoruoja mus, nepateikia jokių atsakymų. O kur įstatymas, kuris neleistų mums oriai išpažinti tikėjimo?
Pernai metais mes parašėme skundą, o jie tiesiog ignoruoja, jiems tarsi įstatymas negalioja. Kai reikia mokėt mokesčius, kai reikia kažką daryt, tai jie iš karto atvažiuoja ir tik tada įstatymai galioja. Aš jau pripratau, kad mums neleidžia statytis maldos namų, bet nereikia ir deklaruot, kad mes suteikiam visiems laisvę ir ginam žmonių teises.
Kaip vertinate atvykusių musulmonų pastangas adaptuotis prie vietinės visuomenės?
Tiems musulmonams, kurie atvyksta čia gyventi, labai sunku dėl kalbos, dėl kitokių tradicijų, maisto. Plius, jiems čia sunku dėl to, kad jie musulmonai. Moterys, kurios nešioja skarelę, gatvėse susilaukia daug žvilgsnių.
Musulmonai stengiasi adaptuotis, dirba, moka mokesčius, siunčia savo vaikus į lietuviškas mokyklas, ne į rusų ar anglų. Vis dėlto, atrodo, jeigu musulmonas niekur nelenda, neišpažįsta musulmonų tikėjimo, nesimeldžia 5 kartus per dieną, vartoja alkoholį, rūko cigaretes, žmonos ir dukros nenešioja skarelių, tada kaip ir viskas gerai. Tokiems žmonėms didelių problemų pritapti nėra, bet vis tiek gali jaustis svetimi.
Kol valdžia nesupras, kad Lietuvoj gyvena ir musulmonai, ir jie irgi žmonės, o ne tik mokesčių mokėtojai, tol situacija bus prasta ir nesikeis.
Vilniaus miesto savivaldybė: sprendimai dėl mečetės statybos užtrunka dėl netinkamos vietos
Vilniaus miesto savivaldybė tv3.lt naujienų portalui tvirtina, kad šiuo metu įgyvendinti mečetės statybų neleidžia netinkama vieta, tačiau ieškoma sprendimo būdų.
„Didžiąją dalį sklypo netoli oro uosto, kur iki šiol musulmonų bendruomenė planuoja maldos ir bendruomenės namų statybą, užima marijavitų kapinės, todėl realizuoti esamų planavimo sumanymų nėra galimybės.
Vilniaus miesto savivaldybė vertina tolesnį detaliojo plano rengimo tikslingumą. Galutinis sprendimas šiuo metu nėra priimtas, kai jis bus priimtas – detaliojo plano rengėjai bus apie tai informuoti", – komentavo Vilniaus miesto savivaldybės Komunikacijos skyriaus ryšių su žiniasklaida specialistas Gabrielius Grubinskas.