Vis dažniau prabangių automobilių paieška nuo žemės persikelia į orą.
Odesoje (Ukraina) vagių gauja vogtu kelių šimtų tūkstančių litų vertės visureigiu „Mercedes Benz GL“, kurį pamėgę klestintys verslininkai ir nusikaltėliai, džiaugėsi neilgai.
Vagys kūrė planus, kaip parduoti visureigį, tačiau jų laukė nemaloni staigmena – radiolokacijos principu veikianti paieškos sistema „Sherlog“. Ji iš automobilio siunčia pavojaus signalus apie automobilio buvimo vietą.
Paieškos iš oro
Į vagystės vietą iš Vilniaus automobilių vagysčių paieškomis užsiimančios bendrovės Baltijos monitoringo centras (BMC) darbuotojai išvyko su kriminalistais. Šiai medžioklei pasitelktas orlaivis užfiksavo vogto automobilio vietą Kijeve (Ukraina), kur jis buvo atvarytas po vagystės.
Tai vienas akivaizdžių pavyzdžių, kaip šiandien laisvai gali atsikvėpti prabangias mašinas vairuojantys žmonės, nepabūgę papildomų investicijų į savo turto saugumą.
Asmeniška patirtis
Rugpjūtis – paskutinis vasaros atostogų mėnuo, tad daugelis žmonių automobiliais išsiruošia į žygius ne tik po Lietuvą, bet ir po Europą. Tokiu metu aktyviai dirba ir ilgapirščiai, todėl reikia būti apdairiems tiek dėl savo mašinų, tiek dėl jų salonuose paliekamų daiktų.
Šių eilučių autoriui, dar vasarai neprasidėjus, teko praleisti vieną savaitgalį Italijos didmiestyje Milane, kuriame naudojausi nuomota mašina. Ne kartą teko pajausti įdėmius vietinių gyventojų žvilgsnius, nukreiptus tiek į mane, tiek į išnuomotą mašiną.
Tokie žvilgsniai toli gražu byloja ne apie italų svetingumą, bet akivaizdžiai leidžia suprasti, kad pirmai progai pasitaikius gali tapti vagių auka. Atrodė, kad vietiniai tarsi nuskenuoja gatvėmis važinėjančius automobilius. Nors tąkart niekas į mašiną nesikėsino, tačiau antrą kelionės vakarą paslaptingu būdu buvo atidaryta tvarkingoje gatvėje, tarp daugiabučių namų, paliktos mašinos bagažinė. Iš jos išnešta kuprinė su asmeniniais daiktais, gausiomis lauktuvėmis, skirtomis artimiesiems ir bendradarbiams.
Kaip vėliau pasakojo automobilių vagystes narpliojantys privatūs detektyvai ir BMC specialistai, akivaizdu, kad tąsyk Milane buvau akylai sekamas. Patys italai ar atvykę iš kitų šalių vagys dažniausiai turistų nuomojamų mašinų nevagia, tačiau nepraleidžia progos įsilaužti ir apšvarinti jų salonus. Italijoje vis dažniau mėgsta padirbėti ir mūsų tautiečiai.
Teko girdėti, kad panašių nemalonių staigmenų sulaukė ir lietuviai, ilsėjęsi Ispanijoje, Graikijoje, Prancūzijoje. Tokius ilgapirščius stebinčių detektyvų teigimu, minėtose šalyse automobiliais keliaujantys lietuviai nukenčia dažniausiai.
Pučia melo burbulus
Šiemet gegužės 2-ąją „Balsas.lt savaitėje“ pasirodžiusiame straipsnyje „Mašinvagių keliais žengia ir tauragiškiai“ vienas kalbintų vagių tiesiai pareiškė, kad šiais laikais galima ir be didesnio vargo įveikti net brangiausiose mašinose įmontuotą „Sherlog“ sistemą.
Tačiau kiek byloja teisėsaugos surinkti faktai, tokia drastiška išvada daugiau primena kliedesius, nei realiai patikrintą informaciją. Tokius mašinvagio teiginius kategoriškai paneigė ir minėtą sistemą diegiančios ir vėliau prižiūrinčios BMC vykdomasis direktorius Daumantas Knipas.
Anot jo, ant automobilio nebūna jokių ženklų, bylojančių apie įmontuotą minėtą paieškos sistemą. Vienintelis būdas neutralizuoti „Sherlog“ sistemą – ją išmontuoti. Tai tėra teorinė galimybė, nes suveikus sistemai „Sherlog“, paieška pradedama nedelsiant. Rizika įkliūti policijos pareigūnams ir atbaido ilgapirščius nuo šios minties.
Itin slaptas montavimas
Dar viena gudrybė ta, kad kur sistema yra sumontuota, nežino nė mašinos savininkas. Siųstuvai paslepiami itin profesionaliai, o juos montuoja tik specialius sertifikatus įgiję specialistai.
Montavimo darbai atliekami patalpose, į kurias įėjimas griežtai ribojamas.
„Lietuvoje ir užsienyje vairuojantys prabangių automobilių savininkai kaskart rizikuoja prarasti gatvėje didelę sumą pinigų. Tad neretai vogtas mašinas praradę asmenys patiria didžiulį stresą. Jų paieškoms išnaudojame visas galimybes – pakeliame net specialiais įrenginiais sumontuotą lėktuvą.
Dažniausiai taip nutinka, kai automobilis pavagiamas už Lietuvos ribų. Šiuo metu esame aprūpinti ne viena oro paieškos priemone, tad drąsiai galime užtikrinti orlaivio pakilimą iš įvairių taškų“, – „Balsas.lt savaitei“ teigė D. Knipas.
Maskavo eglių šakomis
Dažniausiai brangiausiems ir vagių taikiniu tampantiems automobiliams apsaugą teikiančios BMC atstovas D. Knipas aiškino, kad jo praktikoje pasitaiko įvairiausių situacijų. Jos kartais primena absurdo komedijų arba detektyvinių trilerių siužetus.
Pavyzdžiui, pernai spalio 7-ąją „Sherlog“ operatyvinio valdymo centre buvo užfiksuotas pranešimas apie Kaune pavogtą 2008 metais pagamintą BMW 320 automobilį. Vietoj mašinos, stovėjimo aikštelėje jos savininkas rado tik išdaužto lango šukes. Kadangi joje buvo sumontuota „Sherlog“ sistema, nustatyta, kad mašina yra Jonavos rajone.
Netrukus su paieškos ekipažais pakilo ir lėktuvas, kuris tiksliai nurodė kaimelio pavadinimą, kuriame stovi pavogta transporto priemonė.
„Signalai rodė, kad automobilis paslėptas miške. Priartėjus per 15 metrų savo akimis negalėjome patikėti, kad rodoma kryptimi mašinos nebuvo. Tik priėjus arčiau pamatėme eglių šakų krūvoje paslėptą automobilį.
Apžiūrėję iš arčiau pamatėme, kaip meistriškai buvo užmaskuotas vagių grobis. Jis nekrito į akis dėl to, kad buvo paslėptas tarp praėjusią vasarą praužūsių smarkių audrų išvartytų medžių“, – pasakojo pašnekovas.
Paieškos – iki Bulgarijos
Prieš keletą metų lietuviui priklausantis naujutėlis BMW X5 su jame įmontuota sistema „Sherlog“ buvo pavogtas Bulgarijoje, Varnos kurorte. Tą savaitę Varnoje iš viso pavogta 14 automobilių, iš kurių rastas tik vienas.
Juodosios jūros pakrantę skalaujantis Varnos kurortas Lietuvos kriminalų gerbėjams bene labiausiai įsiminė prieš dvejus metus. 2009-ųjų rugsėjį po beveik devynis mėnesius trukusių teisėsaugos paieškų čia buvo sulaikytas ir vėliau į gimtinę pargabentas paskutiniuoju Šiaurės Europos mafijos veteranu užsienio spaudoje tituluojamas Henrikas Daktaras.
Pagal BMW X5 savininko pranešimą į Varną skubiai lėktuvu atskridę lietuviai – bendrovės BMC specialistai, pasitelkę profesionalius čekų seklius, vogtą visureigį aptiko nedideliame viešbutyje su dvejais garažų vartais. Ir šįkart specialistai vadovavosi automobilyje įmontuotos „Sherlog“ sistemos siunčiamais radijo signalais. Tačiau nuosavo viešbučio darbuotojai iš karto atrėžė, kad be savininkų leidimo garažų vartų neatidarys.
Galiausiai paskambinus Lietuvos kriminalinės policijos biurui maždaug po valandos viešbučio teritorijoje pasirodė savininkai, kurie mašinvagių medžiotojams labiau priminė ne verslininkus, o banditus.
Po ilgų diskusijų nenoriai pravėrus garažų vartus, visureigio ieškoję sekliai pamatė viename jų stovintį ieškomą BMW X5 su išlaužtomis durų spynomis.
Tada bulgarų paaiškinimas buvo toks: jie nežinoję, kam išnuomojo viešbutį ir kas ten atvyko bei pasistatė prabangų automobilį.
TIK FAKTAI
„Sherlog“ paslaugos prieinamos vidutines pajamas turintiems vairuotojams. Metinis sistemos mokestis – 720–1 650 litų.
BMC operatyviniai darbuotojai, ieškodami vogtų mašinų su „Sherlog“ siųstuvais, kaskart bendradarbiauja su partneriais Lenkijoje, Čekijoje, Suomijoje, Slovakijoje, Latvijoje, Estijoje, Rusijoje, Baltarusijoje, Kaliningrade. Tad paieška vyksta ne pavieniuose rajonuose, o kompleksiškai, įvertinant „Sherlog“ sistemos siunčiamus techninius duomenis.
Per šių metų birželį Lietuvoje pavogtos net keturios mašinos su įmontuota „Sherlog“ sistema. Iš jų dvi – Palangoje, viena – Vilniuje, dar viena – Odesoje. Visi automobiliai surasti ir grąžinti savininkams.