Atrodo, didžiulis Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Nusikaltimų tyrimo biuro Autotransporto priemonių grobimų tyrimo skyriaus (NTB APGTS) pareigūnų ir prokurorų darbas gali nueiti šuniui ant uodegos. Nuo 2012 metų stebėti ir sekti įžūlūs uostamiesčio mašinvagiai teisme tepelnė tik simbolines bausmes.
Įžūli vagystė
Tais 2012-aisiais Klaipėdoje buvo paplitusios „Audi“ markės automobilių vagystės. Nors automobiliuose buvo įrengtos signalizacijos ir kitos saugos priemonės, vagių tai neatbaidė. O 2012 rugpjūtį įvykdyta viena įžūliausių vagysčių – iš uostamiesčio centre esančios automobilių stovėjimo aikštelės dingo Vokietijos piliečio, keliaujančio su šeima, „Volkswagen Multivan“ su senovine priekaba. Vokiečių turistai, išsiruošę į kelionę ne vienai dienai, buvo įsidėję daug daiktų, reikalingų kelionės metu: drabužių, patalynės, navigacijos ir ryšio priemonių, palapinių, 4 dviračius (mat keliavo su vaikais), miegmaišių, turistinių kėdžių, stalą, virtuvę su visa reikalinga įranga. Priekaba vakarais virsdavo nameliu ant ratų su patogiais gultais ir mini virtuvėle. Visa tai dingo, kol vokiečių šeima trejetą valandų grožėjosi Klaipėdos senamiesčiu ir uostu. Vėliau vokiečiai pagrobtą turtą įvertino beveik 86 000 litų.
Automobilio savininkas Tomas Emerichas, ieškodamas savo dingusio turto, kreipėsi ne tik į policiją, bet ir pajūrio žurnalistus, prašydamas padėti surasti ne tik automobilį, bet ypač jam brangią, dar sovietiniais laikais pagamintą turistinę priekabą „Knappfix“. Tokios priekabos, kurias galima lengvai transformuoti į tentu uždengiamą namelį ant ratų, su nedidedele virtuvėle bei spintelėmis (panašiai kaip mūsų lietuvių taip mėgtos „Skif“ turistinės priekabos) iki 1990 metų buvo gaminamos tuometinėje Vokietijos Demokratinėje Respublikoje. Jos lengvos ir funkcionalios, todėl buvo labai populiarios. T. Emerichas tikėjosi, kad ši reliktu tapusi vertybė bus greitai pastebėta. Deja, nei automobilis, nei priekaba taip ir nebuvo surasta. Vokiečių šeimos turtas nebuvo draustas.
Bendra operacija
Pareigūnai, tyrę šiuos nusikaltimus suprato, jog vagišiai – tikri profesionalai, turėję įvairios technikos: įvairių raktų automobilių spynelėms atrakinti, raktų perprogramavimo prietaisą, imobilaizerių blokų, diagnostinės įrangos, radijo ryšio stoteles ir net specialias technines priemones, kurios padėdavo aptikti ir lokalizuoti sekimo įtaisus, net blokuoti vaizdo kamerų įrašus.
Bendrą tyrimą uostamiesčio policijos NTB APGTS ir Organizuoto nusikalstamumo tyrimo biuro (ONTB) pareigūnai pradėjo 2012 metų vasarą. Trys ilgapirščiai Nedas Ščavinskas (29 m.), Kęstas Ruzgys (35 m.) ir Aleksandras Burdinas (39 m.) buvo sulaikyti su įkalčiais 2013 metų vasario pabaigoje.
Sulaikyti įtariamuosius padėjo Lietuvos policijos Antiteroristinių operacijų rinktinės „Aras“ kovotojai. Per kratas pas sulaikytuosius, kaip ir tikėtąsi, buvo aptiktas didžiulis kiekis mobilaus ryšio telefonų ir jų kortelių, įvairiausių įrankių automobilių spynelėms atrakinti ir varikliams užvesti, raktelių ruošinių, automobilių apsaugos priemonių slopinimo-atjungimo įranga. Viename iš vagišiams priklausančių garažų buvo surasta ir dalis iš vokiečių turistų pagrobtų daiktų, tačiau nei automobilio, nei priekabos taip niekur ir neaptikta.
O pas K. Ruzgį, jo namuose, komodos stalčiuje, pareigūnai surado dar ir neteisėtai laikomą kovinį revolverį „Astra“ su 5 šoviniais. Trijulė buvo sulaikyta, o vėliau teismas leido juos laikyti suimtus iki tol, kol teismas paskelbs savo verdiktą.
Dirbo trise
Ikiteisminio tyrimo metu pareigūnai išsiaiškino, jog trijulė nuo 2012 metų rugpjūčio iki 2013 vasario pagrobė 4 automobilius, tarp kurių 2 – didelės vertės. Schema būdavo paprasta: du vagišiai stebėdavo aplinką, o vienas imdavosi „grobio“: atjungdavo signalizaciją, tam pritaikytais raktais atidarydavo automobilio dureles ir užvesdavo variklį. Po to važiuodavo į nuošalią vietą, kur automobilį „išrengdavo“: išimdavo magnetolas, ir kitą vertingą įrangą bei susirinkdavo automobilio salone paliktus daiktus. Tokiu būdu buvo „nuvarytas“ ir Danės gatvėje automobilų aikštelėje stovėjęs vokiečių turistų „Volkswagen Multivan“ su priekaba. Iš Jūros gatvės vagišiai „nuvairavo“ 26 000 litų vertės „Volkswagen Transporter“, priklausantį vienai bendrovei, kuriuo naudojosi R. Ž. o „Audi A6“, priklausantį S. G. – iš Alksnynės gatvės. Automobilio vertė – 13 000 litų.
A. Burdinas dar buvo kaltinamas, jog 2011 metų lapkritį pagrobė „Volkswagen Transporter“, priklausantį AB „Kauno tiltai“, kurio vertė – 47 000 litų.
N. Ščavinskas, K. Ruzgys ir A. Burdinas dar buvo apkaltinti ir svetimo turto sugadinimu, o K. Ruzgys – neteisėtu revolverio laikymu.
Du automobiliai „VW Transporter“ ir „Audi A6“ buvo rasti Klaipėdos ir Šilutės rajonuose ir grąžinti teisėtiems savininkams.
Rado tėvas
„Volkswagen Transporter“, paliktą prie Švėkšnos ligoninės, pastebėjo į darbą atėjęs R. Ž. tėvas. Jis paskambino sūnui ir paklausė, ką šis veikiąs šiame miestelyje. Sūnus atsakė esąs namuose ir žvilgtelėjęs per langą, pamatė, jog kieme nebėra jo autobusiuko. Atvykęs į Švėkšną, R. Ž. iškvietė policijos pareigūnus. Apžiūrėjus automobilį paaiškėjo, kad jo negalima užvesti raktais – sugadinta spynelė, tad R. Ž. nuėjo ieškoti meistro. Kai po kelių minučių grįžo ten, kur stovėjo automobilis, pamatė jį nuvažiuojantį – jį vairavo jam nepažįstamas vyras. Vėliau R. Ž. jį atpažino – tai buvo N. Ščavinskas. „Vokswagen Transporter“ vėliau buvo rastas miškelyje.
O „Audi A6“, pavogtą iš Alksnynės gatvės vieno namo kiemo, pareigūnai aptiko Sauguose (Šilutės r.) – mat jame buvo įmontuota sekimo įranga, kurios vagys neįveikė. Buvo sugadinta ir šio automobilio užvedimo spynelė, pavogtas jame buvęs kompiuteris ir pledas. Sučiupus kaltininkus šie suskubo nukentėjusiems atlyginti žalą, kadangi ji tesiekė šiek tiek daugiau nei 300 litų.
Atsisakė liudyti
Iš vokiečių turistų šeimos pagrobtą automobilį 2012 metų rugpjūčio pradžioje buvo pastebėjęs akylus klaipėdietis. Šis žmogus nuo mašinvagių jau buvo nukentėjęs (iš jo 2012 metų vasarį buvo pagrobtas automobilis), todėl anot jo, tapo dėmesingesnis ir atkreipdavo dėmesį į įtartinus automobilius bei įtartinai besielgiančius asmenis. Kaip vėliau jis pasakojo ikiteisminio tyrimo teisėjui, tą dieną važiavęs keliuku netoli Baukštininkų kaimo (Klaipėdos r.) ir negalėjęs prasilenkti su nuošalioje vietoje stovėjusiais tamsiai mėlynos spalvos „Vokswagen Multivan“ vokiškais numeriais bei „Vokswagen Bora“ (tokiu automobilu važinėjo N. Ščavinskas).
Kadangi jis pastebėjo, jog vienas vaikinas skubiai nuiminėjo nuo multivano dviračių laikyklį-stovą ir nervinosi, tai paskambino policijos pareigūnams. Jis jau buvo girdėjęs apie apvogtą vokiečių turistų šeimą. Iš nuotraukų žmogus atpažino ir vyrus, buvusius tuo metu prie automobilių.
Deja, šis liudytojas teisme savo parodymų nesutiko pakartoti, teigdamas, jog „yra sekamas, jaučia grėsmę sau ir savo šeimai“ ir, kad „nori ramiai gyventi“.
Simbolinės bausmės
Teisiamieji teisme viską neigė. A. Burdinas aiškino, jog jokių automobilių nei vienas nei su draugais nevogęs. Tai, girdi, pareigūnų kerštas jam, kadangi jis buvo parašęs pareiškimą ir apskundęs vieną pareigūną. O jeigu pareigūnai per kratas ir rado kažkokių daiktų, tai jie priklauso ne jam – girdi, draugams leidęs juos pasidėti... Radijo stotelės jam reikalingos – mat esąs prisiekęs slidinėtojas, dažnai skrendąs į Austrijos kalnus, o kad ten nepasiklystų, reikalingos šios radijo stotelės... Be to, jis domisi technika, važinėja į raktininkų suvažiavimus, ten ir raktų šablonus įsigijo...
K. Ruzgys irgi tikino, kad nei Vokietijos piliečio automobilio nei jokių vokiečių daiktų nepavogęs, o krepšius su jų daiktais neva nusipirkęs sendaikčių turguje. Automobilio užvedimo prietaisą turėjo, tačiau jį atidavė N. Ščavinskui. Na o strypeliai (visrakčiai) jam buvo reikalingi, nes, girdi, dažnai užsikirsdavusi jo automobilio bagažinė... Ginklą radęs šalia miško, maišelyje kartu su šoviniais, kai ėjo su šunimi pasivaikščioti. Paėmęs ir pasidėjęs į stalčių...
Žodžiu, teismas pripažino tik, kad N. Ščavinskas, K. Ruzgys ir A. Burdinas pavogė automobilį „Audi A6“. Visiems už šią vagystę skyrė po 2 metus nelaisvės. N. Ščavinskas dar buvo pripažintas kaltu ir dėl „Volkswagen Transporter“, kuriuo važinėjo R. Ž., vagystės bei nedidelio turto ir šio bei „Audi A6“ sugadinimo. K. Ruzgiui dar buvo skirti vieneri metai laisvės atėmimo už neteisėtą ginklo ir šaudmenų laikymą. Tačiau bausmės buvo subendrintos, taigi jos ne ką tepailgėjo, be to bausmių vykdymas trijulei buvo atidėtas vieneriems metams visiems paskiriant įpareigojimus neišvykti iš gyvenamosios vietos be nuteistojo priežiūrą vykdančios institucijos žinios ir būti namuose nuo 22 iki 6 valandos.
Kadangi vyrai laukė teismo už grotų, tad iš teismo salės išėjo švilpaudami. Ar ilgai švilpaus, nežinia. Mat nuosprendžiu pasipiktino ir vagišius gaudę pareigūnai, ir ikiteisminį tyrimą kontroliavęs Klaipėdos apylinkės prokuratūros prokuroras Vytautas Agintas. „Nuosprendį tikrai skųsime. Įžūlius nusikaltimus įvykdę asmenys turėtų gauti griežtesnes bausmes“, – patikino „Akistatą“ prokuroras.
Tik faktai
Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos (VRM) duomenimis, 2013 metais Lietuvoje užregistruotos 3166 automobilių vagystės, o t.y. 7 proc. mažiau nei 2012-aisiais. Kaip rodo VRM statistika, matyti, kad automobilių vagysčių kasmet mažėja.
Pernai vagys daugiausia vogė lietuvių labiausiai mėgstamus „Volkswagen“ markės automobilius. Užregistruota 360 šių automobilių vagysčių. Dažniausiai – tai daugiau kaip 5 metų senumo „VW Pasat“ arba „Volkswagen Golf“.
Paklausūs tarp vagių ir kiti vokiški automobiliai. Pernai pavogta daugiau kaip 200 „Audi“. Dažniausiai vagiami – A6, A4 ir Q7.
Ir trečią, ir ketvirtą vietą tarp vagiamų automobilių irgi užima „vokiečiai“. Pernai pavogta 100 BMW automobilių ir keliais mažiau „Mercedes-Benz“. Tarp „BMW“ populiariausi X5, X6, o tarp „Mercedes-Benz“ E ir S klasių automobiliai.
Pernai taip pat pavogti 81 „Toyotos“ markės automobilis.
Ne visuomet yra vagiamas visas automobilis, kartais daug vertingiau pasisavinti automobilio detales, kurias vėliau galima brangiai parduoti juodojoje rinkoje. Dažniausiai vagiami veidrodžiai, automobilinės garso ar navigacinės sistemos. Vidutinė tokios vagystės žala gali svyruoti nuo vieno iki dešimties tūkstančių litų.
Kuo automobilis naujesnis, tuo mažesnė tikimybė, kad jis bus pavogtas. Net santykinai nebrangios mašinos neišvengia vagių dėmesio. Jos pavagiamos ir dažniausiai išardomos. Vėliau sėkmingai ir pigiai pardavinėjamos jų detalės.
Vagių, ypač profesionalų, dėmesį visuomet patraukia automobiliai su užsienio valstybiniais numeriais.
Aurelija ŽUTAUTIENĖ